2025-11-17, 12:46
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag har två säckar barnkläder jag gladeligen skickar till någon som behöver, eller slängs det. Skor och stövlar också.

Du vet att det går att skänka till välgörenhet va? Varför ska du slänga det?
Citera
2025-11-17, 12:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag förstår, så du tycker alltså att dom som redan har förlorat och ligger ned för dom blivit utan kontaktnät, ska förlora igen och inte kunna få bli föräldrar? Frågar bara för att se om det är så du menar?

Jag tycker det bästa hade varit om dom som kommer bli dom bästa föräldrarna, prioriteras att få lov att skaffa barn. Oavsett om denne skulle vara fattig eller rik. Vi vill väl ha barn som blir så bra medborgare som möjligt i vårt samhälle eller?
Och hur vet du det då?
Citera
2025-11-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underhuggaren
75 lax skattefritt räcker tydligen inte för att föda dessa parasiter och välfärds plundrare. Bidrag förskingras och skickas utomlands och halvårs långa semestrar i hemlandet medans vi får ta notan för att klä dessa bastarder så att föräldrarna kan sitta hemma och tugga Khat.

Fyfan

Spot on!!

Tortera och avliva barnplågarna!!
Citera
2025-11-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discopopcorn
Med tanke på hur jävla dåligt betalt gemene man får idag så förstår jag problematiken här, lönen hänger liksom inte med inlfationen för fem öre. Tjänar man under 20 lakan rent, så kan man glömma helt att unna sig när räkningar/amortering/ränta etc. är betalt, har själv inte barn - men kan nog tänka mig.

Som arbetare lever man inte flott idag.

Naturligtvis inte!

Var detta en överraskning som du på förhand inte kände till?

Du trodde att du skulle få en bättre lön som arbetare än vad arbetare får?
Citera
2025-11-17, 12:54
Medlem
Citat:
Jag förstår, så du tycker alltså att dom som redan har förlorat och ligger ned för dom blivit utan kontaktnät, ska förlora igen och inte kunna få bli föräldrar? Frågar bara för att se om det är så du menar?

Jag tycker det bästa hade varit om dom som kommer bli dom bästa föräldrarna, prioriteras att få lov att skaffa barn. Oavsett om denne skulle vara fattig eller rik. Vi vill väl ha barn som blir så bra medborgare som möjligt i vårt samhälle eller?
Alla kan skaffa barn. Tuta och kör.
Citera
2025-11-17, 12:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Och hur vet du det då?

Citat:
Ursprungligen postat av Talkthewalk
Alla kan skaffa barn. Tuta och kör.

Nej dom som inte har råd kan ju egentligen inte det. Och enligt många i tråden så borde dom inte få lov att skaffa barn heller, eftersom att socialtjänsten ger dom för lite pengar.
Citera
2025-11-17, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Den blåbruna koalitionen tyckte det var viktigare att sänka skatterna för de rika.

Det är det också. Varje krona som stjäls ifrån produktiva människor och ges till er bidragstagare är en förlust.
Citera
2025-11-17, 12:57
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Ni som har det knapert har ni kollat hur mycket mobilabonnemang, mobilen och alla streamingtjänster med mera kostar i månaden?

Är det ett måste eller kan man halvera det hela utan problem?

Jag tror det är föräldrarnas felaktiga konsumtion och lyx som kostar mångt mycket mer än barnens kläder.
Man kan spara jättemycket på att anpassa mobil- och streamingabonnemang efter hur mycket man faktiskt använder. Även barnkläder kan man i teorin spara in på. En extra jacka eller två att växla mellan är ett måste men vissa morsor sitter och nätshoppar åt barnen och helt plötsligt har Axel fyra jackor och två extra skolväskor som han aldrig hann använda innan han växte ur dem. Spontankonsumtion av kläder är för jävla illa för miljön, privatekonomin och den mentala hälsan. Det är väl den andra sidan av klädkonsumtion jämfört med de som inte har råd eller möjlighet att köpa kläder.

En annan sak som slagit mig när jag varit på familjeloppisar på lördagar är att babbarna alltid är tvåa på bollen. Vi har en omtyckt sådan på en skola i kommunen - den brukar hållas några veckor innan sportlovet för att barnfamiljer ska kunna fynda framförallt kläder och fritidssaker. Den ligger mitt mellan ett svennefitteområde och Utanförskapet™ så det flesta i den halvan av staden har möjlighet att ta en promenad dit.

Svenskarna är där när de öppnar vid 9-tiden och hinner fynda i två till tre timmar innan babbarna rullar in vid lunch. Då är mycket redan köpt. Kvar är vuxenkläderna, udda storlekar eller väldigt speciella kläder som slalompjäxor.

Sad fact - vill man köpa riktigt billiga fynd så måste man planera och se till att vara på plats tidigt. De får väl ställa larmet på klockan sex. Sandalrökarfarsan får väl ge fan i att hänga med sina bukfeta kompisar i centrum och passa de två barnen som morsan inte tänkt släpa med för att prova kläder.
Citera
2025-11-17, 12:59
Medlem
Citat:
Nej dom som inte har råd kan ju egentligen inte det. Och enligt många i tråden så borde dom inte få lov att skaffa barn heller, eftersom att socialtjänsten ger dom för lite pengar.
Åsikter är åsikter. Jag tycker inte att alla bör skaffa barn, nej. Men det betyder inte heller att man ska lyssna på mig.

Jag är bara generellt trött på dom som klagar, som att det varit någon skyldighet att skaffa barn ens? Det är dyrt, det är ansvar - inte bara gulliga bilder och söta TikTok videos.
Citera
2025-11-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Det är det också. Varje krona som stjäls ifrån produktiva människor och ges till er bidragstagare är en förlust.

Det ni nu gör är att stjäla från fattiga och ger till er själva. Borde finnas någon gräns för er girighet tycker man.
Citera
2025-11-17, 13:06
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det säger jag inte emot.

Jag förespråkar själv distansering så ofta det går.
Min poäng är att om kommunen eller individer tar på sig klädansvaret så kommer föräldrarna ta det mer och mer för givet att någon annan löser vinterklädsproblemet. Förr eller senare kommer det bli arga utspel och anklagelser om Rasism™ och Islamofobi™ när Mostapha och Fatima inte har vindjackor redo på krokarna.

Om svenskar förlitar sig på statens trygghetssystem in absurdum så är babbars fixering att sagofarbrorn Allah löser det (läs; någon verklig person) och deras fatalism (som är en ursäkt för att slippa egenansvar och att tänka till) ett verkligt problem här.
Citera
2025-11-17, 13:12
Medlem
Ohomosexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ännu en dum jävel som inte vet vad den snackar om. Sluta ödsla min tid din luffare.

Sådana som du är överrepresenterade på Flashback och samtidigt ytterst fascinerande.

Du vet inte vad du pratar om, men ska prompt prata om det ändå, samtidigt som du påstår att människor som faktiskt vet vad de pratar om inte alls vet vad de pratar om och rent av är idioter, eller andra invektiv som du känner dig tvungen att förolämpa dem med.

Hur kommer det sig?

Jag är på riktigt intresserad.

On topic: När jag var barn på sjuttiotalet hade förskolan regnkläder som alla barn lånade när det regnade. Man fick hjälp av fröknarna att knäppa de ovana plaggen. Det var helt normalt och en tid när Sverige var rikt, homogent och relativt välfungerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in