Citat:
Ursprungligen postat av
YP4XQ
Ni som har det knapert har ni kollat hur mycket mobilabonnemang, mobilen och alla streamingtjänster med mera kostar i månaden?
Är det ett måste eller kan man halvera det hela utan problem?
Jag tror det är föräldrarnas felaktiga konsumtion och lyx som kostar mångt mycket mer än barnens kläder.
Man kan spara jättemycket på att anpassa mobil- och streamingabonnemang efter hur mycket man faktiskt använder. Även barnkläder kan man i teorin spara in på. En extra jacka eller två att växla mellan är ett måste men vissa morsor sitter och nätshoppar åt barnen och helt plötsligt har Axel fyra jackor och två extra skolväskor som han aldrig hann använda innan han växte ur dem. Spontankonsumtion av kläder är för jävla illa för miljön, privatekonomin och den mentala hälsan. Det är väl den andra sidan av klädkonsumtion jämfört med de som inte har råd eller möjlighet att köpa kläder.
En annan sak som slagit mig när jag varit på familjeloppisar på lördagar är att babbarna alltid är tvåa på bollen. Vi har en omtyckt sådan på en skola i kommunen - den brukar hållas några veckor innan sportlovet för att barnfamiljer ska kunna fynda framförallt kläder och fritidssaker. Den ligger mitt mellan ett svennefitteområde och Utanförskapet™ så det flesta i den halvan av staden har möjlighet att ta en promenad dit.
Svenskarna är där när de öppnar vid 9-tiden och hinner fynda i två till tre timmar innan babbarna rullar in vid lunch. Då är mycket redan köpt. Kvar är vuxenkläderna, udda storlekar eller väldigt speciella kläder som slalompjäxor.
Sad fact - vill man köpa riktigt billiga fynd så måste man planera och se till att vara på plats tidigt. De får väl ställa larmet på klockan sex. Sandalrökarfarsan får väl ge fan i att hänga med sina bukfeta kompisar i centrum och passa de två barnen som morsan inte tänkt släpa med för att prova kläder.