2025-11-16, 18:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om ämnet religion fungerar som det ska så lär man sig det där. Sen lär man sig det i matematik, naturkunskap, fysik, samhällskunskap. Allt detta kombinerat gör att den med normalbegåvning (och faktiskt snäppet under) kan använda logik och sunt förnuft ihop med sin kunskap.

Därav baserar jag mitt svar till topic på allmänt väl bevisad kunskap.
Vilket jävla svammel. Finns inget i de ämnen du nämner som lär ut att andlighet inte existerar.
Och det har inte ett skit med logik eller sunt förnuft att göra. Presentera gärna en logisk slutledning till varför andlighet inte existerar.
Citera
2025-11-17, 01:58
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har tagit monsterdoser. Jag kan sträcka mig så långt som till att tryptaminer inte liknar andra droger. Men cannabis liknar inget annat än cannabis, stimulanter inget annat än stimulanter och så vidare. Tycker att det finns många substanser som påminner om LSD, och Shulgin håller med mig.

Menar du att du upplever ruset på LSD, DMT och Melatonin i princip lika håller jag med. DMT har ett väldigt kort rus men det känns som att man bara slungas in i mitten på trippen, när man trippar som hårdast och sen klarnar man till. Nä det är flummigt.

Edit: Nej så menade du inte alls. Ja det är klart alla är olika, men som tryptaminer är ruset väldigt speciellt, allt är så förvrängt och skruvat. Dom sticker ut bland bland mängden. Ingen annan drog kan gör en så rädd för sina egna tankar lol.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-11-17 kl. 02:58.
Citera
2025-11-17, 02:25
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hur vet du att det är påhitt?

Vet du definitionen av ande?
Nja just den anden du nämde lät väldigt likt det från bibeln så jag antog att du menade det. Som en själ mer?

Rent vetenskapligt är andar ett påhitt. Samtliga religioner är en samling idéer en bunt fårahedar skrev ner för tvåtusen år sedan. Jesus trodde att jorden var platt. För en troende bodde Jona i en val i en vecka innan gud räddade honom. Men hur kan han bo i en val om det inte finns något syre?

Flera miljarder människor är troende så det ligger nog i våra rötter det med, från urmänniskan. Jag var nog en eldvakt för jag älskar vara vaken på natten. Att fundera på sådant där när man är trippad går inte att jämföra med någon annan drog.

Förstår du hur jag menar? Man känner sig hypersmart som en alien. Det funkar liknande på puk, man kan sitta och spåna med polarn när man e bäng. Men gör man det på svamp fokuseras tankarna och man sjunker ner djuuupt i tankarna.

Det är betydligt lättare att lura hjärnan på syra än andra droger. Det var så jag menade.

På braj sitter man och flummar, glömmer vad man tänkte på och helt plötsligt sitter man och spelar. Tur som fan att man måste vänta flera veckor mellan gångerna. Tänk att vara trippad konstant som på cannabis.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-11-17 kl. 02:45.
Citera
2025-11-17, 02:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag har aldrig heller upplevt något andligt under en tripp. Men i mitt fall var det inte heller meningen, utan jag har bara njutit av ruset.
Citera
2025-11-17, 03:07
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag har aldrig heller upplevt något andligt under en tripp. Men i mitt fall var det inte heller meningen, utan jag har bara njutit av ruset.
Lite så.
Citera
2025-11-17, 06:30
Medlem
Citat:
Att det inte finns något övernaturligt är allmänt accepterat av bildade och normalbegåvade människor sedan länge. Det lärs ut i skolan till och med. Om du hittar någon skola som lär ut att övernaturligt skulle kunna vara sant så har skolan ett stort problem och det måste anmälas illa kvickt för att rättas till.

Torde inte alla religiösa privatskolor ligga pyrt till då?
Citera
2025-11-17, 06:36
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analterego
Torde inte alla religiösa privatskolor ligga pyrt till då?

Ja det hoppas jag verkligen. Ett sunt samhälle år 2025 har inte religiösa skolor. Så pinsamt att jag hukar mig i stolen när skriver det trots att jag är helt själv.
Citera
2025-11-17, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Kommer från en spirituell/kristen familj, testat ayahuasca, meskalin, svamp minst 50 ggr, syra minst 20 o olika RCs. Har varit så extremt bäng men inte ens en gång har jag upplevt något som skulle kunna vara en ande. Varför får inte jag andliga upplevelser på dessa droger när det verkar som många andra får det?

Du försöker för mycket.
Citera
2025-11-17, 07:45
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Nja just den anden du nämde lät väldigt likt det från bibeln så jag antog att du menade det. Som en själ mer?

Rent vetenskapligt är andar ett påhitt. Samtliga religioner är en samling idéer en bunt fårahedar skrev ner för tvåtusen år sedan. Jesus trodde att jorden var platt. För en troende bodde Jona i en val i en vecka innan gud räddade honom. Men hur kan han bo i en val om det inte finns något syre?

Flera miljarder människor är troende så det ligger nog i våra rötter det med, från urmänniskan. Jag var nog en eldvakt för jag älskar vara vaken på natten. Att fundera på sådant där när man är trippad går inte att jämföra med någon annan drog.

Förstår du hur jag menar? Man känner sig hypersmart som en alien. Det funkar liknande på puk, man kan sitta och spåna med polarn när man e bäng. Men gör man det på svamp fokuseras tankarna och man sjunker ner djuuupt i tankarna.

Det är betydligt lättare att lura hjärnan på syra än andra droger. Det var så jag menade.

På braj sitter man och flummar, glömmer vad man tänkte på och helt plötsligt sitter man och spelar. Tur som fan att man måste vänta flera veckor mellan gångerna. Tänk att vara trippad konstant som på cannabis.
Nej vetenskapen är faktiskt öppen för ett spöken kan finnas och det är något man forskat på mer och mer senaste.

Så där verkar du ha en gammal missvisande tanke gällande vad vetenskap är och gör. Man blir lite nyfiken på varför du fått för dig att spöken eller andar (ofysiska varelser) inte kan finnas rent vetenskapligt, är det någon som sagt det till dig eller något du fått för dig själv?
Citera
2025-11-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ja det hoppas jag verkligen. Ett sunt samhälle år 2025 har inte religiösa skolor. Så pinsamt att jag hukar mig i stolen när skriver det trots att jag är helt själv.

Tyvärr tror jag inte vi kommer slippa masspsykosen av abrahamitiska friskolor, scientologer och andra av villfarelser ledda grupperingar på ett bra tag. Det är ju det enklaste sättet att samla fåren
Citera
2025-11-17, 21:55
Medlem
Citat:
Du har inte någon andlig upplevelse eftersom det inte finns några andliga upplevelser. Det är det enkla svaret.

Med all den skit du stoppat i kroppen så har du dock sannolikt haft en jävla massa andra knepiga upplevelser misstänker jag.

Det tyder på att du förmodligen har just det som behövs för att kunna skilja verkligheten från påhittat trams. Det är bra. Nu bör du se till att ta vara på den insikten och lägga av med allt jävla knarkeri så du kan satsa på att skapa dig ett intressant och värdefullt liv.

Så Grattis på något vis är väl det man bör säga.

Vetenskapen håller verkligen inte med dig, du lever i det förflutna och har en utdaterad syn på psykedeliska substanser. Antar att du har noll erfarenhet utav det baserat på dina felaktiga påståenden.
Forskningen anser att det har både viktiga medicinska och spirituella fördelar, detta baserat på dess mekanism och hur testobjekt påverkats i studier om det.

Förövrigt så är svamp ofarligt för kroppen mer eller mindre och är hälsokost i jämförelse med alkohol, tobak, majoriteten av mediciner man skriver ut. Psykedelier är anti-missbruk då det kan hjälpa folk ur diverse missbruk och beroenden vilket går hand i hand med dess läkande mekanismer på psykiska hälsan när det gäller flera tillstånd.

Sluta sprida desinformation, bara för du inte gillar något så bör man inte sprida lögner och skitsnack som inte stämmer överens med verkligheten för fem öre.

Det TS inte förstår är att man själv är en ande och det är detta man kan uppleva under trippar på det förvränger dina sinnen rätt rejält och gör dig mer mottaglig för psykedelisk spirituell vägledning.

Låter som Ts trippade rätt ofta en period, testa med att inte trippa på väldigt länge, och sedan när det är rätt set & setting och du känner dig redo så ta en hyfsad trip och meditera. Vissa kräver högre doser än andra, olika tolerans och "hjärnkemi" samt kvalitét på produkten. T.ex. så kan lappar innehålla mindre än det säljs som etc, svamp vet du väldigt sällan styrkan på.

Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Du försöker för mycket.
Precis, TS borde släppa taget och go with the flow istället.

Psykedelier är framtidens terapi för väldigt många åkommor om man läst vetenskapliga studier, artiklar och dylikt.
Citera
2025-11-17, 21:57
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femfemfemfem
Kommer från en spirituell/kristen familj, testat ayahuasca, meskalin, svamp minst 50 ggr, syra minst 20 o olika RCs. Har varit så extremt bäng men inte ens en gång har jag upplevt något som skulle kunna vara en ande. Varför får inte jag andliga upplevelser på dessa droger när det verkar som många andra får det?

Har du andliga upplevelser i ditt liv, vardagliga eller andra?

Och då menar jag inte UFO-syner eller att du ser tomtar eller får kundaliniresning, utan upplevelser av mening och sammanhang och kosmisk skönhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in