2025-11-16, 21:45
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jäkla trams rakt av.
Föräldrarna prioriterar annat, som vin varje fredag, ny mobiltelefon eller fika på stan.

Påståendet att man inte har råd att köpa regnkläder till sina ungar köper jag inte överhuvudtaget.
Får inte glömma ungarnas mobiler kan ju inte förnedra sig att springa runt på skolgården med annat än senaste Iphone....lite regn har väl ingen dött av?
Citera
2025-11-16, 21:46
Medlem
Det här är bara början - hur ska dom klara av det
när den riktiga vintern kommer.

Stackars barn!
Citera
2025-11-16, 21:51
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Det märks att du inte har barn.
Helgerna är enormt stressiga samtidigt som man försöker ladda batterierna till måndagen.

Jag har barn.
Citera
2025-11-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Hur mycket har de råd med om de har en hyra på 8000 kronor, Internet för 350 kronor, jobbar deltid för att hinna hämta barnen och får ut 12 000 kronor per månad?
Då får de bostadsbidrag som täcker en stor del av den hyran, samt barn- och gkerbarndtillägg på många tusen.
Citera
2025-11-16, 22:12
Medlem
Tsigalkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/foraldrar-har-inte-rad-laneklader-infors-pa-forskolan/
.
Är det så illa i dagens Sverige?

Alltså lånekläder är inget nytt har alltid funnits lånekläder på förskolor.
Däremot är det nog många som inte prioriterar kläder åt sina barn tyvärr
Citera
2025-11-16, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Det är ju i förorterna det är så. Föräldrarna prioriterar att skicka iväg pengarna till hemlandet. Sen är det väl många som är smått efterblivna och inte fattar att man kan köpa sånt billigt på Tradera. Eller skiter i att de bor i Sverige nu och att man måste vänja ungarna vid att vara ute i skitväder om det ska bli något av dem i framtiden
Delvis så är det föräldrar som felprioriterar men även sant att det är fattigare familjer.

På Sellpy kan man hitta mycket billiga ytterkläder till barn ibland.

Tycker att det var dumt av förskolorna att inte acceptera föräldrar som erbjudit kläder till förskolor med barn utan. Iallafall så kan man låta barn utan kläder få till skänks sådana de kan ha hemma då de behöver hållas varma och torra öven utanför förskolan.

Barn som har sämre hemförhållanden har ett större behov av att kunna leka utomhus.
Citera
2025-11-16, 22:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har man inte råd med regnkläder så ska man inte ha barn.
Typiskt incell svar, jag hade inte råd med regnklader denna månad eftersom jag blev sjukskriven, och FK väljer att utreda min inkomst så fick väldigt lite i lön.
(Fortfarande under utredning, efter 40 dagar)
Det finns faktiskt oförutsedda händelser som gör att budgeten går åt pipan.
Citera
2025-11-16, 23:06
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Typiskt incell svar, jag hade inte råd med regnklader denna månad eftersom jag blev sjukskriven, och FK väljer att utreda min inkomst så fick väldigt lite i lön.
(Fortfarande under utredning, efter 40 dagar)
Det finns faktiskt oförutsedda händelser som gör att budgeten går åt pipan.

Har du inte ens hundra kronor? Och varför handlade du inte kläder i oktober?

Stackars barn om du har.
Citera
2025-11-16, 23:12
Medlem
Om de håller barnen hemma från förskolan kan dem inte gå till jobbet dvs ännu mindre pengar... eller nä dom jobbar väl inte
Citera
2025-11-16, 23:51
Medlem
sk33s avatar
Fullt med idioter i den här tråden uppenbarligen. Det kan vara svårt att få tag även på begagnade regn- och vinterkläder till barnen. Som vuxen har jag inga problem att använda kläder i många år, har jacka som är kanske 15 år, etc, men barnens kläder är dyra. Med tanke på skenande boendekostnader, matkostnader, så kan det vara rätt drygt att få fram en tusenlapp eller två för att uppdatera garderoben när barnet plötsligt vuxit en decimeter på ingen tid alls. Eller när ett par kängor helt plötsligt försvunnit från dagis. Eller när regnoverallen fastnade i rutschkanan och det blev en ritschkana istället.

Och nej, det är inte bara alkade invandrare det handlar om, de handlar om familjer från alla möjliga håll och kanter, med det enda gemensamma att de är fattiga.

Det går ingen nöd på mig eller min fru (eller barnen), men vi har flera tusen mindre per månad att röra oss med än för några år sedan, löneökningarna är inte i närheten av kostnadsökningarna.
Citera
2025-11-16, 23:55
Medlem
Jävlar vad sossar och bidragstagare som gråter i denna tråd. Hoppas vi får marknadshyror + indraget barnbidrag, bostadsbidrag etc.
Citera
2025-11-17, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jäkla trams rakt av.
Föräldrarna prioriterar annat, som vin varje fredag, ny mobiltelefon eller fika på stan.

Påståendet att man inte har råd att köpa regnkläder till sina ungar köper jag inte överhuvudtaget.

Exakt.

Googlade snabbt, en regnjacka kostar 100kr, regnoverall 250kr i butiken "l*ger157" * =a finns 2 fysiska butiker i Göteborg vi säger att föräldrarna avsätter en halvtimme och inte plankar utan betalar för sin spårvagnsbiljett (37kr) det blir då 137kr för en regnjacka. Det får man inte ens en pizza för i Göteborg.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-11-17 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in