2025-11-15, 12:23
  #601
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
I klassisk sprint får ikke Jonna ut sitt fysiske potensiale på samme måte som i fristil.
I fristil behøver hun ikke 100% stolpe inn, med ski-form mm for å vinne, men i klassisk behøver hun det.
Avslutningen i en klassisk sprint er langt i fra hennes sterkeste side.

Maja D i form er faktisk bedre enn henne der. Men som utur er, innen OL, er også Maja D bedre i fristil løypen gjennom.
I klassisk stil, er det mer typisk at hun ligger en bit bak, men gjennom en gedigen avslutning, tar seg opp flere plasser,
men som oftest ikke helt opp.

Så om skiene ikke er like fantastiske som i Planica, kan det bli mer åpent om gullet i OL enn noensinne tror jeg
Jonna har ändå 2 raka vm-guld nu i klassisk sprint. Jag håller med om att avslutningen i en klassisk sprint inte är hennes starkaste sida, men Jonna är en utpräglad kapacitetssprinter vilket alltid kan vara till nytta beroende på väder och snöförhållanden t ex.

Jag skulle inte säga att Jonna och sprintåkarna hade särskilt fantastiska skidor i Planica. Däremot var det en mycket krävande sprintbana som Jonna kunde dra fördel av. I Oberstdorf blev snön varmare och varmare så framme i final så var det i alla fall inte till nackdel för en kapacitetsåkare som Jonna. Svahn hade visserligen fått sina skadeproblem då, men där och då var nog Jonna mycket svårslagen..

Med det sagt så kan det förstås bli öppet om guldet i OS, men man kan aldrig räkna bort Jonna..
Citera
2025-11-15, 13:08
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Hur går det för Craft egentligen?
Det går bra, men de har breddat sig och satsar mer på teamwear inom andra sporter nu som fotboll, handboll, volleyboll etc. samt på marknader utanför Norden. Det ger dem betydligt mer direkt försäljning att sponsra t.ex. ett klubblag i fotboll (kläder till klubbarnas ungdomslag, merch etc.) än längdlandslaget som bara blir ren marknadsföring. Det i en sport som är sakta döende... Så har Adidas kommit med något jättebud för detta sponsoravtal för att försöka etablera sig som ett vintersportmärke antar jag att Craft inte längre ansåg att det var värt det ekonomiskt i jämförelse med andra sponsoravtal som de kan teckna.

Dessutom kan ju åkarna teckna egna sponsoravtal med helt andra kläd- och skomärken som de gör reklam för i sina sociala medier, så det känns som värdet av att ha sponsoravtal med längdlandslaget har minskat.
Citera
2025-11-15, 18:08
  #603
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Jonna har ändå 2 raka vm-guld nu i klassisk sprint. Jag håller med om att avslutningen i en klassisk sprint inte är hennes starkaste sida, men Jonna är en utpräglad kapacitetssprinter vilket alltid kan vara till nytta beroende på väder och snöförhållanden t ex.

Jag skulle inte säga att Jonna och sprintåkarna hade särskilt fantastiska skidor i Planica. Däremot var det en mycket krävande sprintbana som Jonna kunde dra fördel av. I Oberstdorf blev snön varmare och varmare så framme i final så var det i alla fall inte till nackdel för en kapacitetsåkare som Jonna. Svahn hade visserligen fått sina skadeproblem då, men där och då var nog Jonna mycket svårslagen..

Med det sagt så kan det förstås bli öppet om guldet i OS, men man kan aldrig räkna bort Jonna..
???
Citera
2025-11-15, 18:31
  #604
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
???
Ja jag vet, du räknade inte bort Jonna! Det blev lite olyckligt formulerat..

Vi är dessutom i stort överens om att Jonna kan komma att behöva rätt omständigheter för att kunna vinna den klassiska OS-sprinten.

Min poäng var väl dels att trycka mer på att Jonna faktiskt är dubbel världsmästare i klassisk sprint, trots att hon inte är den snabbaste i stakning på ett upplopp. Och sedan att det troligen mer var den tuffa banan än snabba skidor som gynnade Jonna i Planica.
Citera
2025-11-15, 21:48
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Ja jag vet, du räknade inte bort Jonna! Det blev lite olyckligt formulerat..

Vi är dessutom i stort överens om att Jonna kan komma att behöva rätt omständigheter för att kunna vinna den klassiska OS-sprinten.

Min poäng var väl dels att trycka mer på att Jonna faktiskt är dubbel världsmästare i klassisk sprint, trots att hon inte är den snabbaste i stakning på ett upplopp. Och sedan att det troligen mer var den tuffa banan än snabba skidor som gynnade Jonna i Planica.

Den förändrade layouten kommer åtminstone arbeta för Jonna. Inte omöjligt att hon kan gå ifrån uppför och hålla undan nu när det inte ska bli en glidtävling
Citera
2025-11-15, 22:23
  #606
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
OS-sprinten kommer stå mellan Sundling, Skistad, Fändrich och Svahn. Ingen annan har någon chans.

Detta kan ändras under säsongen om någon visar väldigt stark eller svag form. Bubblare är Hagström, Ribom, Jouenssu, kanske någon random Tyska. Dahlqvist är på dekis.
Citera
2025-11-15, 23:25
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
OS-sprinten kommer stå mellan Sundling, Skistad, Fändrich och Svahn. Ingen annan har någon chans.

Detta kan ändras under säsongen om någon visar väldigt stark eller svag form. Bubblare är Hagström, Ribom, Jouenssu, kanske någon random Tyska. Dahlqvist är på dekis.

hur kommer du fram till att Maja är på dekis? klassiska sprint förra året hade hon väl raden 1234 och fritt också helt ok två gånger på pallen och nog att stavbrott ifrån en tredje, när hon blev fyra i Falun i klassiskt var väl då hon fick bränna för mkt i kvarten redan när det strulande..

av dom du räknar upp tror jag Fändrich kommer få svårt att vinna
Citera
2025-11-15, 23:35
  #608
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
hur kommer du fram till att Maja är på dekis? klassiska sprint förra året hade hon väl raden 1234 och fritt också helt ok två gånger på pallen och nog att stavbrott ifrån en tredje, när hon blev fyra i Falun i klassiskt var väl då hon fick bränna för mkt i kvarten redan när det strulande..

av dom du räknar upp tror jag Fändrich kommer få svårt att vinna

I senaste Vm-finalen hade hon inte en chans att följa Su, Ski och Fä (och Sva var inte där)

Hennes resultat på sistone på distans är ett totalt haveri.

Hoppas jag har fel.
Citera
2025-11-16, 07:14
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
I senaste Vm-finalen hade hon inte en chans att följa Su, Ski och Fä (och Sva var inte där)

Hennes resultat på sistone på distans är ett totalt haveri.

Hoppas jag har fel.

Maja har väl aldrig varit en topp-tioåkare i världscupen? Tycker hon konsekvent placerar sig mellan 10 och 25 beroende på form, distans och motstånd. Finns säkert undantag men dessa kan inte utgöra en baseline. Ifjol var inget avsteg från Majas normala distans-prestationer, snarare en förbättring.

Håller dock med om den underliggande kritiken, att Maja saknar den kapacitet som har krävts för att utmana Jonna de senaste åren. Och den analysen har Maja och hennes team själva gjort. Ifjol var det tydligt att Maja hade förbättrat sin hårdhet, vilket också resulterade i den första VC-segern på år. I den kanske mest brutala VM-sprint som någonsin åkts var hon fjärde bästa i världen. Ja, det fanns två åkare i världen som klarade att hänga med Jonna lite längre än vad Maja klarade. Och hypotetiskt kanske Linn hade kunnat vara en tredje? Det får vi dock aldrig veta. Men Maja fick ett kvitto på att hennes träning har gett resultat. Ifjol var året då Maja återigen närmade sig den absoluta toppen. Så dina slutsatser anser jag är helt fel. Sen får vi se om träningsupplägget i år med förre timmar ger positivt utslag.
Citera
2025-11-16, 08:31
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
I senaste Vm-finalen hade hon inte en chans att följa Su, Ski och Fä (och Sva var inte där)

Hennes resultat på sistone på distans är ett totalt haveri.

Hoppas jag har fel.

där var hon inte nära att kunna gå med som du säger men nu till OS är det klassiskt och jag tycker du tar i när du skriver att hon är på dekis och tar upp VM som argument men du ändå räknar du in åkares som var efter henne i VM som bubblare

i Klassiskt sprint hade Maja faktiskt 2-0 på Jonna förra säsongen och 2-1
Fähndrich två som du har som guldkandidater rätt bra av en åkares som är på dekis

det som talar mot Maja är dom problem hon verkar haft i semptember men att redan nu säga att hon är på dekis är överdrivet
__________________
Senast redigerad av Johanhaa 2025-11-16 kl. 08:33.
Citera
2025-11-16, 10:18
  #611
Medlem
Prognosen säger just nu 21-18 minusgrader i Gällivare på fredag, det blir intressant att se hur den utvecklar sig.
Citera
2025-11-16, 10:32
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Prognosen säger just nu 21-18 minusgrader i Gällivare på fredag, det blir intressant att se hur den utvecklar sig.

Brukar vara något varmare på stadion om jag kommer ihåg rätt. men blir tufft om prognosen ser ut nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in