2025-09-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Det var det som var min poäng. Om du vill äta som vi åt ”då” så skulle du svälta om du kanske inte åt alligator varje dag eftersom det är väl det närmsta prehistoric man kan komma.
Varken kött eller frukt ser idag ut som det gjorde då. Långt ifrån!
Men det betyder inte att det var sämre eller bättre då än nu.👍

Är väl rätt få människor som vill äta som man åt "då" . Vad menas ens med detta?
Eftersom människan utvecklats under miljoner år. Faller alltså på sin sannolikhet då arter utvecklats enormt med tiden.
Dock finns det ju oss som satsar på att leva hälsosamt och som vill äta sådant kroppen är designad för att äta.
Att äta rätt så att säga är inga problem idag.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-09-08 kl. 08:59.
Citera
2025-11-16, 19:12
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Och där har du nyckelordet min vän, 2800 KCAL. Spelar ingen roll vad du äter för att förlora eller att öka i vikt så länge du bränner mer eller mindre än du tar in.

Om jag ställer mig på vågen och väger x kg och pissar en liter vätska på morgonen kommer jag väga x-1.

Hur lyckas jag gå ner ett kilo i vikt så snabbt och hur många kalorier har försvunnit?

Har jag plötsligt brännt kalorier motsvarande 1kg massa?
Citera
2025-11-16, 19:48
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Om jag ställer mig på vågen och väger x kg och pissar en liter vätska på morgonen kommer jag väga x-1.

Hur lyckas jag gå ner ett kilo i vikt så snabbt och hur många kalorier har försvunnit?

Har jag plötsligt brännt kalorier motsvarande 1kg massa?

Öööööööhhhh va? Samma gäller ju omvänt……dricker du mycket vatten kan du ju även gå upp ett kilo på det……jävligt mycket vatten på en gång men visst. Vatten har noll kalorier, men 1 kg är 1 kg. Skillnaden är att överäter du på kalorier omvandlas det till muskler, vävnader, överskottsfett på kroppen o.s.v. Alltså fast massa. Det mesta av vattnet kommer kroppen att göra sig av med. Om du däremot byter ut vattnet mot någon sockerläsk eller smält fett och dricker 1 kg av det så kommer du nog inte att pissa ut den viktökningen ska du se. Försök och återkom!
Citera
2025-11-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leif60
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?

Jag har kört 8:16 fasta och det har visat sig ha många fördelar särskilt i min ålder över 60 förutom att
magen blev lite plattare så gick insulinresistensen tillbaka , visserligen drog jag ner på kolhydraterna
i första hand inte så mycket på fettet eller proteinerna så max 75g kolhydrater per ät period.
då menar jag snabba kolhydrater som socker ,vete och ris vilka ersattes med gröna grönsaker.
I övrigt har jag satsat på att träna upp benstyrkan det har räckt tom. kuken har blivit hårdare
som bonus. sover bättre och vaknar piggare.
Citera
2025-11-16, 20:41
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Öööööööhhhh va? Samma gäller ju omvänt……dricker du mycket vatten kan du ju även gå upp ett kilo på det……jävligt mycket vatten på en gång men visst. Vatten har noll kalorier, men 1 kg är 1 kg. Skillnaden är att överäter du på kalorier omvandlas det till muskler, vävnader, överskottsfett på kroppen o.s.v. Alltså fast massa. Det mesta av vattnet kommer kroppen att göra sig av med. Om du däremot byter ut vattnet mot någon sockerläsk eller smält fett och dricker 1 kg av det så kommer du nog inte att pissa ut den viktökningen ska du se. Försök och återkom!

Inte riktigt poängen. Poängen är att du inte behöver ett kaloriunderskott för att förlora vikt. Du kan pissa på muggen. Så enkelt var CICO falsifierat. Diabetes typ 1 patienter kan du också trycka i sig hur mycket kcal som helst och fortsätta tappa vikt. CICO är inte vetenskap men presenteras som en sådan och är på sin höjd användbart som estimering vid vissa givna förutsättningar.

Om du är en psykopat kan du skära av dig en kroppsdel. Voilá, du tappar vikt men 0 kalorier. Eller kalorierna kanske existerar i kroppsdelen?

Går man ner på djupet så sker inte omvandlingen till energi i en människokropp och ett ånglok på samma sätt. En kalorie är andelen energi det kostar att värma 1 gram vatten 1 grad celsius.

Men du skrev också tidigare "om man skiter i hälsan" vilket är korrekt. Betraktar man människorkroppen som en ångmaskin så hamnar man lätt fel.

Fördelen med CICO är att det är tillräckligt lättsmält för att "gymbros" ska förstå det. Det är lite addition och subtraktion and thats it.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-16 kl. 20:44.
Citera
2025-11-16, 20:56
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Inte riktigt poängen. Poängen är att du inte behöver ett kaloriunderskott för att förlora vikt. Du kan pissa på muggen. Så enkelt var CICO falsifierat. Diabetes typ 1 patienter kan du också trycka i sig hur mycket kcal som helst och fortsätta tappa vikt. CICO är inte vetenskap men presenteras som en sådan och är på sin höjd användbart som estimering vid vissa givna förutsättningar.

Om du är en psykopat kan du skära av dig en kroppsdel. Voilá, du tappar vikt men 0 kalorier. Eller kalorierna kanske existerar i kroppsdelen?

Går man ner på djupet så sker inte omvandlingen till energi i en människokropp och ett ånglok på samma sätt. En kalorie är andelen energi det kostar att värma 1 gram vatten 1 grad celsius.

Men du skrev också tidigare "om man skiter i hälsan" vilket är korrekt. Betraktar man människorkroppen som en ångmaskin så hamnar man lätt fel.

Fördelen med CICO är att det är tillräckligt lättsmält för att "gymbros" ska förstå det. Det är lite addition och subtraktion and thats it.

Ok, är du en av dessa här som inte tror att man kan gå upp i vikt så länge man ”flatlinar” insulinet dvs undviker kolhydrater och äter mest fetter?
Jag kan äta smör tills jag spyr och fortfarande inte öka i vikt? Våra förfäder då som mest levde på proteiner och fetter? Borde de inte ha dött ut eftersom man kan ju inte öka i vikt/bibehålla vikten utan kolhydrater? En viss del av proteinet övergår ju till glukos i kroppen men inte tillräckligt för att gå upp i vikt enligt gurusarna….
Vet du vad, du kan fortsätta att pissa ut din övervikt så fortsätter vi andra att ha en hum om hur mycket kalorier vi bränner/tar in och på så sätt modifierar hälsan/vikten. Deal?
Btw, när bodybuildern väger kycklingen t.ex. att vara 200 gram. Väger han den då för att öka i 200 gram vikt eller tänker han på hur många ”kalorier” den här 200gram kycklingen innehåller? Och skulle han i så fall få samma viktökning med 200gram brocolli? Voodoo va gubben.
Citera
2025-11-16, 21:01
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ok, är du en av dessa här som inte tror att man kan gå upp i vikt så länge man ”flatlinar” insulinet dvs undviker kolhydrater och äter mest fetter?

Det skall vara noll protein i sådana fall vilket kanske testats av någon ketoextremist eftersom protein påverkar insulinet också. Men ja, om man har en person som i princip enbart konsumerar rent smör och ingenting annat under en längre tidsperiod så kan man förvänta sig viktminsking.

Tror du går lite vilse i debatten. Det jag ville förmedla är att CICO är ett ganska ovetenskapligt och i vissa avséenden tom efterblivet mätverktyg. Vill man nörda ner sig på djupet om energi så kan man tom falsifiera det helt då energi saknar vikt.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-16 kl. 21:05.
Citera
2025-11-16, 21:24
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Det skall vara noll protein i sådana fall vilket kanske testats av någon ketoextremist eftersom protein påverkar insulinet också. Men ja, om man har en person som i princip enbart konsumerar rent smör och ingenting annat under en längre tidsperiod så kan man förvänta sig viktminsking.

Tror du går lite vilse i debatten. Det jag ville förmedla är att CICO är ett ganska ovetenskapligt och i vissa avséenden tom efterblivet mätverktyg. Vill man nörda ner sig på djupet om energi så kan man tom falsifiera det helt då energi saknar vikt.

Jag gick upp på keto där jag praktiskt taget konstant höll mig på 80% fetter. Bara animaliska produkter Mycket smör, kan fan hinka shitet. I did it wrong?🤔

Förresten, ingen har sagt att CICO är felfritt. Men det är det bästa vi har just nu.
Senast redigerad av CarlosEstevez 2025-11-16 kl. 21:30.
Citera
2025-11-16, 21:53
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Jag gick upp på keto där jag praktiskt taget konstant höll mig på 80% fetter. Bara animaliska produkter Mycket smör, kan fan hinka shitet. I did it wrong?🤔

Ja har man som mål att direkt gå ner i vikt så har man kanske fel inställning. Carnivore trumfar keto på många områden för övrigt. Först bör man fokusera på hälsa helt, sedan viktminskning. När man väl har perfekt hälsa(som man enbart kan uppnå med en karnivor kost), så är viktminskning enkelt.

Fördelen med att som du säger flatlina insulinet är att Leptin möjliggörs vilket är en fördel vid viktminskning. Insulin suppressar Leptin. Nackdelen är att njurarna dumpar elektrolyter. Så allt för långvarig keto är inte optimalt.

När man har ordning på Leptinhormonet så är längre fastor enkelt. Då har man ingen hunger. Jag har gjort flertalet 5-dagars fastor med absolut noll hungerskänslor. Tom tränat i flera dagar. Har inget större behov idag av det men motsatsen är en högkolhydratkost där dessa personer måste äta var 3:e timme och ändå vara hungriga.

Vet inte exakt vad du gjorde under din lchf men åt du för att du var hungrig eller av vana?

"Mycket smör, kan fan hinka shitet."

Skulle du klara av att skita i att hinka i dig shitet först i 3h, sedan 6h sedan 24h etc etc?

Såg att denna tråden handlar om någon som går till attack mot periodisk fasta vilket är lite humor i sammanhanget.
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-11-16 kl. 22:00.
Citera
2025-11-16, 21:58
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Det fungerar säkert inte för alla, kanske ingen alls.

När jag 'råkat' ta ut svängen några månader tar jag ett KETO/IF brejk.
Fungerar varje gång, utan att veta varför.
Citera
2025-11-17, 09:53
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leif60
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodvis fasta är bättre än samma minskning av kalorier över längre tid. Oavsett vilken 5:2, 3:1 8:16 eller annan fastediet du väljer så kommer du inte få bättre resultat än om du hade minskat kalorierna lika mycket men jämt över längre tid.
Inte i något avseende är periodvis/intermittent fasta överlägset kalorirestriktion. Inte heller såsom Vetenskapens värld på TV påstod för ett antal veckor sedan att fasta behövs för autofagi för att förlänga livet.
Varför avslöjas inte fastebluffen? Tror ni på att periodvis fasta är bättre/nyttigare än samma minskning av kalorier men över lite mer tid?

Bäggedera är en kontrollerad minskning av matintag. Vid en typisk kalorirestriktion minskar man antalet kcal på talriken. Vid periodisk fasta så kanske man tar bort en eller två måltider istället. När du väl äter får du äta dig mätt istället för en minskad talrik där du inte blir mätt och kanske irriterad?

Ur muskelbyggarperspektiv finns det de som vill ha ett konstant flöde av protein in och då kanske kaloriräkning passar bättre. Det finns mängder med positiva effekter för matsmältningssystemet och autofagi och annat som förstärks vid längre fastor som inte blir möjligt vid klassisk kalorirestriktion.

Sedan ska man komma ihåg att tre måltider om dagen är en relativt ny uppfinning sett på ett längre perspektiv. Romarna åt tex en gång om dagen i stora delar av deras samhälle. För en fullt frisk individ är några måltider eller några dagar utan mat inte ett problem eller en utmaning.

Om man mår dåligt av att inte få i sig tre måltider om dagen är något fundamentalt fel i ens diet och man är per definition svag.
Citera
2025-11-17, 12:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Förresten, ingen har sagt att CICO är felfritt. Men det är det bästa vi har just nu.
Jag hoppas du menar 80% av energiinnehållet i maten. Prova köra keto någon månad och minska sedan sakta fettdelen i maten. Det är då kroppen börjar ta av sitt fettlager på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in