Citat:
Ursprungligen postat av
CarlosEstevez
Och där har du nyckelordet min vän, 2800 KCAL. Spelar ingen roll vad du äter för att förlora eller att öka i vikt så länge du bränner mer eller mindre än du tar in. Annat gäller hälsan såklart. Riktig mat är bättre än det processade skräpet de flesta äter numera. För hälsan då. Förlora eller öka i vikt kommer du att göra oavsett. Jag åt för mycket kalorier när jag åt lågkolhydratkost helt enkelt. Blir lätt så när man äter mycket fett jämfört med kolhydrater som har färre kalorier per gram.
Jag blir mättare av att äta en kolhydratrik kost med mycket fibrer än en fettig köttbit. Jag tränar även mycket så har en stor aptit liksom dig. Vad som funkar för dig behöver inte funka för mig.
Vi är överviktiga idag, även våra husdjur, för att vi rör på oss mindre än förut helt enkelt. Och har större tillgänglighet till mat. Svårare än så är det inte. Våra husdjur btw, ta hund t.ex. är carnivorer till skillnad från oss. Så en hund ska äta 100% kött för att må bäst. Det skitet de flesta matar de med nuförtiden förkortar livet på de avsevärt. Tyvärr. Har själv hundar. Vi däremot är allätare. Kommer från att vi åt allt ätbart vi kom över när vi var scavengers back in the day.
Diabetes typ 2 kan du bota oavsett diet, så länge du når en hälsosam vikt för din kroppstyp. Är du normalviktig utan putande mage, sk skinnyfat så har du gjort dig av med din diabetes👍
Tummen upp för dig att du hittat en diet som funkar för dig though👍
Fast äter du inte rätt vid en viktnedgång kommer du med största sannolikhet att misslyckas och även om du blir smal är du ohälsosam och kommer äta upp dig igen. Eller fortsätta på den dåliga kosten och bli sjuk i eventuella kroniska sjukdomar.
Poängen är att jag inte räknar kalorier. Äter vi vad vår kropp är designad för så behöver vi inte göra det. Blir normalviktig och kan leva som det hela livet med god hälsa.
Att man kan äta med genom kolhydrater pga av 4kcsl/g kontra 9kcsl/g är motbevisat och en gammal grej som du gått på. Vi är inte designade för att äta stora mängder kolhydrater. Vi är designade för kött och det var så vi överlevde. Vi åt bär och sådant också på vissa ställen vid säsong. Men det är ingen huvudföda och jordbruket är bara 4000 år gammalt medan vi är miljoner år gamla... Vi åt fett och protein då det gjorde att vi kunde få i oss kalorierna vi behövde och våra kroppar är designade för fett och kött pga av det.
"Du är vad du äter. "
Vad vi äter påverkar ens inre hälsa.
Kostråden i Sverige och i tex USA är på senare tid att äta mycket kolhydrater och se hur det går. 56% övervikt I Sverige just nu och ökar. Även de med diabetes för råden att äta kolhydrater idag. Men förr var det inte så. Är det rätt nu för det? Människor som börjar äta fett och kött kan sluta med sina mediciner.
Industrin inom mat och medicin är stark och vill sälja kolhydrater och mediciner.
Att äta kolhydrater med diabetes gör en inte alls frisk som du påstår bara för att man är smal. Det är förresten väldigt svårt att bli smal på kolhydrater med diabetes... Detta ämne behärskar du inte.
Äter du kolhydrater på Diabetes så måste du äta insulin och det kommer tillslut fräta sönder blodkärlen i kroppen. Därför många blir blinda eller amputerar tårna. Dessa delar har de tunnaste blodkärlen i kroppen så de drabbas först. Blodet rinner tillslut dåligt i blodkärlen i hela kroppen.
Du glömmer helt hälsan och vart den kommer in i bilden. Den påverkar livet enormt.
Det handlar inte om man är tjock, normalviktug eller smal.
Gissar att du är ung. Vänta och se. Äter du fel så kommer du gissningsvis drabbas vid 30-50 strecket som alla andra med samma inställning.
Det tar tid men ingen kommer undan sjukdomarna. Och 50 år är man ju rätt som det är. Tiden går fort.
Ang diabetes så kan vem som helst med diabetes själv kolla sitt blodsocker innan och efter de ätit. Jättelätt att se vilken kost som håller blodsocker nere vilket är superviktigt!!!
Du hänvisar mer till en praktisk modell som inte har så mycket med verkligheten att göra. Det du säger är: ät lite eller ingenting och du kommer gå ner i vikt. Det tycker jag inte är mycket till råd alls. Alla vet vad bantning är. Varför du ljuger vet bara du.