2025-11-16, 18:01
Medlem
Håller med - vilket trams - Om man vill ha kläder till barnen är det bara att prioritera det. Men dessa föräldrar tycker inte det är särskilt viktigt. Så de går inte ens till loppis och handlar barnkläder för 30 kr.
Dessutom finns marketplace och tradera och barnklädesbytardagar som orndas.
Sjuk journalistik - som alltid ska göra en höna av en fjäder.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Jäkla trams rakt av.
Föräldrarna prioriterar annat, som vin varje fredag, ny mobiltelefon eller fika på stan.

Påståendet att man inte har råd att köpa regnkläder till sina ungar köper jag inte överhuvudtaget.
Citera
2025-11-16, 18:01
Medlem
CF.Harpers avatar
Vad är det för fel i huvudet på folk? Jag har köpt nya kläder med prislapp ink. frakt på Tradera för 1 kr.
Har även sålt nya kläder ink. frakt, Tradera, för 1 kr innan jag fattade hur man sålde.

Antingen är du en sprängfet cigarett-morsa eller från ett CP-land om du inte kan se till att dina barn har kläder mm. Jag går mycket olika loppisar, samlar på udda skit, finns hur mycket som helst till kids du kan få för vad ett paket Level kostar. Lyssna inte på idioterna ex Röda korset om "barnfattigdomen" för om de ska kunna få in donationer måste problem finnas annars får de skapas.

PS RK GD Ulrika Modéer 105 000 kr/mån för att sitta och runka bulle.
Citera
2025-11-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/foraldrar-har-inte-rad-laneklader-infors-pa-forskolan/
.
Är det så illa i dagens Sverige?

Ja, medan ICA-pamparna sitter och käkar rom med sina moderata vänner, så får barnfamiljer i hela Sverige använda en soppsten som mat. Moderaterna sänker barnbidrag och andra socialförsäkringsbidrag meda ICA-handlarna höjer matpriserna. Arbetsgivarna sänker arbetstagarnas löner då vem som helst kan arbeta som vikarie.

Så, ja det är illa, precis så illa som det låter. Men att förskolan ska bistå med lånekläder är väl lite att ta i.
Citera
2025-11-16, 18:11
Medlem
Citat:
Jäkla trams rakt av.
Föräldrarna prioriterar annat, som vin varje fredag, ny mobiltelefon eller fika på stan.

Påståendet att man inte har råd att köpa regnkläder till sina ungar köper jag inte överhuvudtaget.

Vi har god ekonomi i vår familj, men om man har två-tre barn som växer så det knakar så betyder det att mer eller hela garderoben med skor, jackor, byxor, regnkläder osv. måste förnyas 2-3 gånger per år och det blir en del pengar i längden - särskilt för plagg som är svåra att låta någon ärva vidare på grund av att de helt enkelt hinner bli för slitna.
Citera
2025-11-16, 18:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Folk som får socialbidrag har inga 200kr över

Vart ville du komma med ditt tidigare inlägg?

Har man inga pengar så är ju allt dyrt.
Citera
2025-11-16, 18:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jäkla trams rakt av.

Det handlar om ett utanförskapsområde. Föräldrarna dricker knappast vin i någon större utsträckning, men de dricker helt klart kaffe på stan, röker vattenpipa och prioriterar annat än barnens kläder.
Citera
2025-11-16, 18:36
Medlem
Jag får oxå snåla lite med barnens kläder.

Det blir så med en Åkesson i regeringen.
Mat kostar sjukt mycket.
En pizza kostar 140 kronor numera och då väljer vi inte ens bland dom dyrare varianterna om det inte är luncherbjudande.
Citera
2025-11-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Jag får oxå snåla lite med barnens kläder.

Det blir så med en Åkesson i regeringen.
Mat kostar sjukt mycket.
En pizza kostar 140 kronor numera och då väljer vi inte ens bland dom dyrare varianterna om det inte är luncherbjudande.

Låt bli pizzorna helt å hållet så har du nog råd med kläder till barnen.
Citera
2025-11-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, medan ICA-pamparna sitter och käkar rom med sina moderata vänner, så får barnfamiljer i hela Sverige använda en soppsten som mat. Moderaterna sänker barnbidrag och andra socialförsäkringsbidrag meda ICA-handlarna höjer matpriserna. Arbetsgivarna sänker arbetstagarnas löner då vem som helst kan arbeta som vikarie.

Så, ja det är illa, precis så illa som det låter. Men att förskolan ska bistå med lånekläder är väl lite att ta i.
Vilket trams. En familj med flera barn på soc får UT minst 30 papp, ofta runt 40. Att de inte skulle ha råd med mat eller regnkläder är rent hittepå. Och detsamma med att moderaterna skulle ha sänkt barnbidragen. Sluta ljug.
Citera
2025-11-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/foraldrar-har-inte-rad-laneklader-infors-pa-forskolan/
.
Är det så illa i dagens Sverige?

Många av utländsk härkomst gillar inte att vara ute i dåligt el kallt väder o vill inte att deras barn ska vara det heller. Därav inga kläder tror jag
Citera
2025-11-16, 19:08
Medlem
Citat:
Jäkla trams rakt av.

Nä inte jag heller
Citera
2025-11-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Fia bor i Billdal och där kan jag lova dig att barnen har dubbla uppsättningar regnställ med Helly Hansen-logga på. I Lövgärdet är det mer.. djungelns lag - barnen får klara sig bäst de vill inshallah. Föräldrarna bryr sig nog inte direkt.

Nja, det tror jag är haram.

Svenska barn är vana att vara ute i alla väder. Tror det beror på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in