2025-11-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Finns inte en chans. Taiwaneserna ser sig som taiwaneser, inte fastlandskineser.

Ja än så länge, i senaste mätningen var det bara 12% som ville, men jag tror som sagt det ändrar sig i framtiden om kina blir allt modernare/rikare och överlägset. Kina vinner på att bida sin tid.
Citera
2025-11-16, 16:29
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVonSkibidi
Ja än så länge, i senaste mätningen var det bara 12% som ville, men jag tror som sagt det ändrar sig i framtiden om kina blir allt modernare/rikare och överlägset. Kina vinner på att bida sin tid.
Kommer aldrig att ske.

Punkt.
Citera
2025-11-16, 16:54
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVonSkibidi
Ja snart är Kina mer modernt än än taiwan, om det inte redan är det, och då kommer taiwan självmant vilja ansluta sig. Jensen huang, vd för nvidia, sa ju själv nyligen att han tror att Kina vinner ai racet, och om så sker, så är det inte märkvärdigt alls om taiwnan bugar på sina bara knän att få ansluta sig.
[/quote]
Så klart att han säger så, han vill ju ha ekonomisk uppbackning av den amerikanska staten. "Kina är nära att knappa in på oss nu, USA måste spendera mer på utveckling". Vilket företag tror du att de vänder sig först till? Något jävla random-företag eller de som redan är världsledande?

Det är ett faktum att Kina inte har förmågan att konkurrera genom innovation. All framgång bygger på "improvements", och kan man inte innovera så tar man sig aldrig förbi konkurrenterna som hela tiden ligger ett steg före. Kina har inte längre tillgång till EUV-maskiner, utan tvingas använda de förlegade DUV-maskinerna, som de dessutom nyligen blivit påkommen att försöka kopiera av ASML-tekniker.

Om Kina inte har förmågan att designa egna förlegade DUV-maskiner år 2025 utan att kopiera motståndaren, hur fan ska de då kunna vinna AI-racet? Samma med DeepSeek. De har tränat sin modell med hjälp av ChatGPT. Så länge de gör så här så kommer Kina aldrig gå om, för vem ska de då kunna kopiera? En fuskare klarar sig aldrig på egen hand.
Citera
2025-11-16, 17:32
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är mindre än 5 km mellan Kina och Taiwan.

Ja, huvudstäderna ligger vägg-i-vägg. Nä, vänta, det är 2100 km. Ungefär som att säga att Sverige och Turkiet är nära grannar.

Bara för att det finns en ö nånstans så är man inte nära grannar.
Citera
2025-11-16, 17:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Ja, huvudstäderna ligger vägg-i-vägg. Nä, vänta, det är 2100 km. Ungefär som att säga att Sverige och Turkiet är nära grannar.

Bara för att det finns en ö nånstans så är man inte nära grannar.
Du kanske missade att jag besvarade ett inlägg som menade att Japan och Taiwan var nära grannar för att Japan har en ö på inte alltför långt avstånd från Taiwan?

I vilket fall som helst är det relevant för en möjlig konflikt att Taiwan har ett par öar som ligger så nära kusten att under tidigare spända perioder Kina kunnat beskjuta dem med artilleri. Om Kina vill göra en maktdemonstration kunde de ta över dessa utan någon långväga landsättningsoperation över havet. Ett demonstrativt genrep.
Citera
2025-11-16, 17:46
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kanske missade att jag besvarade ett inlägg som menade att Japan och Taiwan var nära grannar för att Japan har en ö på inte alltför långt avstånd från Taiwan?

I vilket fall som helst är det relevant för en möjlig konflikt att Taiwan har ett par öar som ligger så nära kusten att under tidigare spända perioder Kina kunnat beskjuta dem med artilleri. Om Kina vill göra en maktdemonstration kunde de ta över dessa utan någon långväga landsättningsoperation över havet. Ett demonstrativt genrep.

Jag missförstod dig helt så du kan bortse från mitt inlägg. Sorry.
Citera
2025-11-16, 18:41
Medlem
Gefreiters avatar
Jo tjena. De tänkee nog absolut riskera hela sin fina nya flotta för Taiwan.

Vore skönt om man bara fick det kinesiska inbördeskriget avslutat någon gång och slippa höra allt tjafs.
Citera
2025-11-16, 18:59
Medlem
Givetvis är det här uttalandet synkat med USA som har baser över hela Japan.

Japan skulle aldrig göra ett sådan uttalande utan tillstånd av USA
Senast redigerad av Abingdon 2025-11-16 kl. 19:01.
Citera
2025-11-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonAfOsman
Och hur fan tror du Kina ska kunna ens nå ön? Det är som ett enda taggtråd runt den ön.
de är en jävla ö. allt de behöver göra är att omringa den i 12 månader och se till så att inga leveranser når ön så ska du se att de kommer ge upp. de behöver förfan inte landstiga för att svälta ut dem. har svårt att se att det finns lättare krig att vinna
Citera
2025-11-16, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonAfOsman
ja men varför har Kina inte gjort det långt innan om det nu är så enkelt
för att det får STORA konsekvenser från omvärlden. det är helt enkelt inte värt det
Citera
2025-11-16, 20:13
Medlem
DonaldBidens avatar
Att USA hotat anfalla Kina vid ett Taiwan-scenario har varit känt sedan Korea-kriget, det är ett hot om anfallskrig sedan fastlands-Kina blev det internationellt erkända Kina.

Att USAs allierade också hotar med anfallskrig är ganska rimligt, det enda är att Japan uttryckligen säger sig hota med anfallskrig medan USAs hot om anfallskrig inte är uttrycklig, utan går som strategisk tvetydighet.

Om Sverige som NATO-medlem också hotar Kina med anfallskrig är en öppen fråga, men personligen tycker jag att vi uttryckligen ska hota med anfallskrig, så att ingen kan ifrågasätta våra ambitioner som humanitär stormakt.
Senast redigerad av DonaldBiden 2025-11-16 kl. 20:17.
Citera
2025-11-16, 21:29
Medlem
Lofns avatar
Jag tror inte Kina tar Taiwan men våld. För kostsamt. De kommer nog göra det på ett mer sofistikerat sätt. Sun Tzu skriver "subdue the enemy without fighting". De kommer trixa, pressa, skapa politiskt kaos i USA/Europa. genom att elda på den splittring vi börjar se. De kommer använda ekonomiska piskor och morötter. Utpressning och spionage. Allt förutom direkt krig. Och låta det ta sin tid.

En dag kommer Taiwan tycka att det är med deras välgång förenligt att "stärka sina band med mainland china" och sakta men säkert flytta ner och mer av beslutsprocesser till Kina.

Kina kommer säga något i stil med att de ska skapa en ekonomisk union med Taiwan och ge ett erbjudande de inte kan säga nej till.

Det är hur jag tror händelseutvecklingen kommer vara kommande 40 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in