2025-11-15, 22:36
Avstängd
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Här.

https://www.amazon.se/Nakobe-Natriumhydroxid-mikrop%C3%A4rlor-tv%C3%A5ltillverkning-laboratoriekvalitet/dp/B0BYDTJWSX

Det du söker är natriumhydroxid. ”Kaustiksoda”. Sånt man löser upp lik med, eller organiskt stopp i avloppet. Vilket du föredrar.

Jag köpte på mig ett stort laget innan det förbjöds här i sverige, men det finns fortfarande att beställa utomlands och på amazon till en vettig peng.

Kan man verkligen lösa upp lik med kaustiksoda? Jösses. Det trodde jag inte.

Du får göra som jepparna gjorde när det rådde kris på O'boy-pulver här i landet, lägga ut en obruten förpackning/flaska då och då på Tradera och Blocket, göra big bizbizz. ;-)
Citera
2025-11-15, 23:34
Medlem
Månsans avatar
Alla satans avloppsrör är av plast nuförtiden, därför är starka propplösare rena döden för avloppssystemet. De smälter helt enkelt.

Annat var det förr i tiden när rören var av tjockt gjutjärn. Då var det bara att ösa på med kocentrerad kaustiksoda så det dånade i rören. Nu ska man ge fan i det.
Citera
2025-11-16, 00:15
Medlem
Kaustiksoda finns fortfarande att köpa på alla stora byggvaruhus trots alla källor som säger att det är förbjudet. Jag köpte det senast för en vecka sedan för att göra tvål med. Det är dock inte tillåtet att använda som propplösare längre.
Citera
2025-11-16, 01:48
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sist jag hade stopp i avloppet så använde jag någon propplösare som bubblade, fräste och skapade ångor som man säkert inte ska andas in.
Nu har det dock kommit nya bestämmelser sen januari 2025, att man inte får köpa propplösare som innehåller natrium- eller kaliumhydroxid, vilket jag antar är just det som är bra.

Rebellen i mig säger att ingen ska få säga till mig vad jag häller i mitt avlopp. Därför söker jag nu var jag kan beställa en rejäl propplösare med dessa ämnen. Det måste väl gå att hitta på t.ex ebay eller amazon?

Kaustiksoda är lösningen.
Finns på byggvaruhus, men inte bland propplösare utan bland måleri-utrustning.
Frågar du så kommer du få föreläsning om att det är aja-baja. Köp bara köp!
Citera
2025-11-16, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Kaustiksoda är lösningen.
Finns på byggvaruhus, men inte bland propplösare utan bland måleri-utrustning.
Frågar du så kommer du få föreläsning om att det är aja-baja. Köp bara köp!

Tror det går att köpa på Ica t.o.m. kolla efter Mr Muscle. Ta på ögonskydd bara.
Citera
2025-11-16, 08:26
Medlem
Man skall inte använda propplösare överhuvudtaget.
Du skall identifiera varför det blir stopp och åtgärda problemet.
Har du en högtryckstvätt så köp till en spolslang som du trycker ner i avloppet. Då avlägsnar du stoppet mekaniskt utan att skada avloppsledningarna.
Att ta dit en spolbil är inte gratis så det är billigare att göra det själv.

Är det ett återkommande stopp så är det något i dina rutiner som är fel.
Har du fel diskmedel till din diskmaskin?
Häller du ner för mycket fett i köket?
Torka upp det med papper istället för att spola ut det.
Se även till att kanske öka spolningen, speciellt i köket. Så du får bort skiten istället för att det samlas i ledningarna.

Att förvar starkt frätande kemikalier hemma är en risk när man har barn.
Det finns som sagt heller ingen mening med att hälla ner det i avloppet då det kan skada din avloppsstam.
Citera
2025-11-16, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du en högtryckstvätt så köp till en spolslang som du trycker ner i avloppet. Då avlägsnar du stoppet mekaniskt utan att skada avloppsledningarna.

Se även till att kanske öka spolningen, speciellt i köket. Så du får bort skiten istället för att det samlas i ledningarna.

Det finns som sagt heller ingen mening med att hälla ner det i avloppet då det kan skada din avloppsstam.

Detta tror jag är det bästa inlägget jag någonsin läst från dig, fyllt av sunt logiskt tänk och fakta i motsats till många andra i tråden som kör konspiratoriskt rasisttrams eller bara är okunnigt korkade och inte fattar att det kan skada allas vår miljö och deras eget avloppssystem om de paltar på med förbjudna kemikalier.
Citera
2025-11-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Bra inlägg. Ibland räcker det inte med propplösare är det stopp i golvbrunnen i badrummet så kan man misstänka hårtussar och då hjälper det inte med propplösare du kan ösa hur mycket du vill kaustiksoda utan att det har effekt.

Gäller då att rensa mekaniskt, finns några enkla och billiga mekaniska lösningar på Biltema

https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/avloppsrensare/
Citera
2025-11-16, 19:38
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Alla satans avloppsrör är av plast nuförtiden, därför är starka propplösare rena döden för avloppssystemet. De smälter helt enkelt.

Annat var det förr i tiden när rören var av tjockt gjutjärn. Då var det bara att ösa på med kocentrerad kaustiksoda så det dånade i rören. Nu ska man ge fan i det.

Exakt så därför man aldrig skall använda propplösare i nyare eller stamrenoverade lägenheter.

Ett exempel : En hyresgäst hade hällt propplösare i handfatet där det satt ett modernt vattenlås av plast stoppet kvarstod dock.
när fastighetsskötaren kom dit såg man att hela vattenlåset såg deformerat ut precis som det hade utsatts för extrem värme, det var helt omöjligt lossa rens koppen pga vattenlåset smält delvis invändigt utan hela röret fick bytas av fastighetsskötaren som fick hämta gummihandskar och skyddsglasögon få inte få syra i ögon vid demon taget ,
Citera
2025-11-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
...fastighetsskötaren som fick hämta gummihandskar och skyddsglasögon få inte få syra i ögon vid demon taget ,
Propplösare brukar vara basiska.
Citera
2025-11-16, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Är det verkligen rätt koncentration i dessa? Vad jag förstått gäller förbudet de starkare produkterna.

100% räcker inte?

Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Tror det går att köpa på Ica t.o.m. kolla efter Mr Muscle. Ta på ögonskydd bara.

Nej, det säljs inte längre.
Citera
2025-11-16, 19:59
Medlem
Jag har kört Plumbo
Finns på blandannat Willys
Har fungerat bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto