Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-15, 20:11
Medlem
Sist jag hade stopp i avloppet så använde jag någon propplösare som bubblade, fräste och skapade ångor som man säkert inte ska andas in.
Nu har det dock kommit nya bestämmelser sen januari 2025, att man inte får köpa propplösare som innehåller natrium- eller kaliumhydroxid, vilket jag antar är just det som är bra.

Rebellen i mig säger att ingen ska få säga till mig vad jag häller i mitt avlopp. Därför söker jag nu var jag kan beställa en rejäl propplösare med dessa ämnen. Det måste väl gå att hitta på t.ex ebay eller amazon?
Citera
2025-11-15, 20:18
Det du letar efter är Kaustiksoda. Finns fortfarande att köpa. Tex:
https://www.hylte-lantman.com/kaustiksoda-fixor-750g
https://www.stadshop.se/p/stadkem/rengoringsmedel/avloppsrengoring/kaustiksoda-nitor-750g.html
Citera
2025-11-15, 20:33
Medlem
Problemet är:

Du kan skada stammen
Du kan få ett helvete om proppen inte löser sig
då spolbilen kommer hata dig.

Försök alltid med riktigt varmt vatten.

Annars ta en spolbil och få det riktigt gjort.
Citera
2025-11-15, 20:46
Medlem
exoticspices avatar
Vaskrensare. Prova med en sådan innan något annat.

När du fått loss stoppet så använder du vaskrensaren så fort du ser en antydan till att börja rinna ner långsamt och att det är väg att bli stopp igen för att hålla rören rena.

Du kan också gärna använda den regelbundet i förebyggande syfte så att inte smutsen inte hinner fastna, någon gång i veckan.
Citera
2025-11-15, 20:54
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Var är det stopp? I toan, handfatet eller överallt?
Citera
2025-11-15, 21:12
Medlem
Gripens Avloppsrens duger om det inte var alltför längesen du faktiskt rensade för hand.
Citera
2025-11-15, 21:24
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Här.

https://www.amazon.se/Nakobe-Natriumhydroxid-mikrop%C3%A4rlor-tv%C3%A5ltillverkning-laboratoriekvalitet/dp/B0BYDTJWSX

Det du söker är natriumhydroxid. ”Kaustiksoda”. Sånt man löser upp lik med, eller organiskt stopp i avloppet. Vilket du föredrar.

Jag köpte på mig ett stort laget innan det förbjöds här i sverige, men det finns fortfarande att beställa utomlands och på amazon till en vettig peng.
Citera
2025-11-15, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sist jag hade stopp i avloppet så använde jag någon propplösare som bubblade, fräste och skapade ångor som man säkert inte ska andas in.
Nu har det dock kommit nya bestämmelser sen januari 2025, att man inte får köpa propplösare som innehåller natrium- eller kaliumhydroxid, vilket jag antar är just det som är bra.

Rebellen i mig säger att ingen ska få säga till mig vad jag häller i mitt avlopp. Därför söker jag nu var jag kan beställa en rejäl propplösare med dessa ämnen. Det måste väl gå att hitta på t.ex ebay eller amazon?

Det är ett problem, Gripen proplösare finns men är rätt svag, har du tur så funkar sådan sugpropp annars är det Gripen.
Citera
2025-11-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torrbollsfitta
Det du letar efter är Kaustiksoda. Finns fortfarande att köpa. Tex:
https://www.hylte-lantman.com/kaustiksoda-fixor-750g
https://www.stadshop.se/p/stadkem/rengoringsmedel/avloppsrengoring/kaustiksoda-nitor-750g.html

Är det verkligen rätt koncentration i dessa? Vad jag förstått gäller förbudet de starkare produkterna.
Citera
2025-11-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Rebellen i mig säger att ingen ska få säga till mig vad jag häller i mitt avlopp.
Det är väl på grund av den rebellen och vad den anser att det är smart att ha i avloppet som gjort att det har blivit stopp.

Ett par tabletter maskindiskmedel i en liter kokande vatten löser upp det mesta. Annars får väl spolbilen hjälpa rebellen.
Citera
2025-11-15, 21:53
Medlem
Otis.P.Jivefunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är väl på grund av den rebellen och vad den anser att det är smart att ha i avloppet som gjort att det har blivit stopp.

Ett par tabletter maskindiskmedel i en liter kokande vatten löser upp det mesta. Annars får väl spolbilen hjälpa rebellen.
Att det blev stopp berodde på att några inavlade barn åt av medlet. Med förväntad utgång.

- Det är en rent politisk grej.

Alla vet att natriumhydroxid är det bästa, men i skitnödiga sverige så blev det plötsligt politiskt laddat efter att någon inavlad import åt skiten och dog.

Du kan söka på internet eller SR.se och säkert hitta källorna. Jag minns det så väl när det hände för några år sen.
Citera
2025-11-15, 22:32
Medlem
MuppEms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis.P.Jivefunk
Att det blev stopp berodde på att några inavlade barn åt av medlet. Med förväntad utgång.

- Det är en rent politisk grej.

Alla vet att natriumhydroxid är det bästa, men i skitnödiga sverige så blev det plötsligt politiskt laddat efter att någon inavlad import åt skiten och dog.

Du kan söka på internet eller SR.se och säkert hitta källorna. Jag minns det så väl när det hände för några år sen.

Eller på grund av att många vvs:are blivit skadade när dom fått det frätande medlen på sig som snåla idioter vräkt på med för att lösa stopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in