Igår, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Förr hade vi spelare som Henke Larsson som kunde lyfta ett helt lag, avgöra en CL och liknande. Dagens spelare besitter inga i närheten av dessa kvaliteter, vilket folk inte verkar förstå. Senaste åren har vi åkt runt och gjort oss till åtlöje mot lag som vi bara ska slå utan problem. Det är fan sorgligt att se som idag.

Zlatan kunde göra 4 mål mot England. Ur typ ingenting, och Henke var fantastisk när han hade spelare bakom sig, men i detta landslag hade nog Henke inte kunnat göra mycket mer än en Alexander Isak i form.

Zlatan kunde hämta boll och stötta mittfältet. Det fixar inte våra anfallare (få som gör). I deras klubblag behöver de inte göra det. De har stöd av ett mittfält.

Kim Källström och Anders Svensson var inte fantastiska spelare, men de var långt stabilare än några mittfältare vi har idag. Vi saknar helt dirigenter.
Igår, 00:51
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Fan vad man saknar Zlatan nu. Någon som kunde ta ansvar och visa lite tuffhet. Kommer ihåg matcher när Sverige var klappkassa och han fick sjunka ner mer och mer för att stötta upp. Vi har några riktigt bra toppforwards idag, men de kräver bollar att jobba på.

Sedan saknar vi spelare på varenda position utom i anfallet. De gånger Sverige varit riktigt bra är när vi haft bra innermittfältare. Länge sedan vi hade någon som höll hyfsad klass på de positionerna.

Fan vad jag minns ddt här när kommentatorerna sa om det var VM eller EM minns inte riktigt om de va 2018. Rätta mig om jag minns årtalet fel.

- När vi spelade mot Polen.
Kommentatorerna sade sen har ju Polen en enda stjärna i landslaget det är Robert Lewandowski nog är han bra och har god kvalité världsstjärna men sen har dom inte så mycket mer att komma med.

Vad hände han satte 2 mål sänkte Sverige.....

Känns som våra spelare inte är bra
Igår, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Fan vad jag minns ddt här när kommentatorerna sa om det var VM eller EM minns inte riktigt om de va 2018. Rätta mig om jag minns årtalet fel.

- När vi spelade mot Polen.
Kommentatorerna sade sen har ju Polen en enda stjärna i landslaget det är Robert Lewandowski nog är han bra och har god kvalité världsstjärna men sen har dom inte så mycket mer att komma med.

Vad hände han satte 2 mål sänkte Sverige.....

Känns som våra spelare inte är bra

Precis. En spelare som Lewandowski kunde göra sådana saker med ett tunt lag bakom sig. Nej, någon sådan spelare har vi inte idag eller på horisonten. Isak och Göykeres hade varit grymma i ett lag som vi hade -94. Det skulle få mängder med bollar att jobba med. Men idag behöver vi en ”Lewandowsi” eller ett par bra innermittfältare och någon stor stark spelare i försvaret.
Igår, 01:09
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Zlatan kunde göra 4 mål mot England. Ur typ ingenting, och Henke var fantastisk när han hade spelare bakom sig, men i detta landslag hade nog Henke inte kunnat göra mycket mer än en Alexander Isak i form.

Zlatan kunde hämta boll och stötta mittfältet. Det fixar inte våra anfallare (få som gör). I deras klubblag behöver de inte göra det. De har stöd av ett mittfält.

Kim Källström och Anders Svensson var inte fantastiska spelare, men de var långt stabilare än några mittfältare vi har idag. Vi saknar helt dirigenter.
I alla andra länder med akademilag lärs sådant ut, men inte i Sverige. I det flesta andra länder ses fotboll som en utbildning, akademier spelar mot varandra och får bra matchträning. I Sverige lär vi istället ut att det är fult att tävla. Vi är så jävla menlösa och passiva och idrotten speglar samhället klockrent. Vilket jävla U-land vi har blivit på alla nivåer.
Igår, 01:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
I alla andra länder med akademilag lärs sådant ut, men inte i Sverige. I det flesta andra länder ses fotboll som en utbildning, akademier spelar mot varandra och får bra matchträning. I Sverige lär vi istället ut att det är fult att tävla. Vi är så jävla menlösa och passiva och idrotten speglar samhället klockrent. Vilket jävla U-land vi har blivit på alla nivåer.

Kan vi inte fråga FIFA om att spela VM utan att räkna mål, inga tabeller, så att alla får känna sej duktiga!?
Igår, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Vad kan bli sämre? Det är kulturen som måste byggas kring stolthet och arbetsmoral, inte tro man har räkmacka in till varje samling bara för att man är en girig diva. Lika bra att börja om från scratch. Isak och Gyökeres är helt överflödiga med det försvar och mittfält vi har. Bättre bygga grunden och sänka förväntningarna till att t.ex slå Malta, ja.
Mycket kan bli sämre. Jag tror jag förstår vad du menar med att Isak och Gyökeres är ”överflödiga” just nu, det är dom såklart inte men vår defensiv är inte tillräckligt bra. Har man världsklass-anfallare men en dålig backlinje så det sällan bra. Men att säga att Isak och Gyökeres inte är önskvärda är lite väl magstarkt.
Igår, 01:26
Medlem
Ja, alltså, nu trollar jag som fan, men det kan behövas en del nya grepp:

Det känns som att vi skulle kunna prova att spela med 7-backslinje, varav några spelare måste lånas in från något jävla rugbylag, d.v.s. klungspelare såsom "prop&hookers" som kan hålla bort anfallare från relevanta ytor i straffområdet. Sen får vi låna in tre sprinters från friidrottslandslaget som kan springa utav självaste helvete som forwards när det är kontringsdags. Svenska sprinters är kanske inte på internationell toppnivå så vi kanske måste skicka iväg några blonda svenska donnor till klassiska sprintnationer såsom Jamaica, USA eller kanske Trinidad&Tobago för att se om giftermålsimport är ett alternativ. Mondo Duplantis kan fanimej få en plats som inhoppare redan nu, särskilt om han har något bollsinne över huvud taget; tyvärr lär han inte ha kondition för mer än några max-löpningar och det är osäkert om han är kapabel i nickdueller när han inte får använda en stav till hjälp för att nå högst.

Om Sverige mot förmodan presterar såpass bra att laget håller oavgjort efter 60 minuter så måste vi ha en hobby-fotbolls-lirande NHL-fighter att tillgå, som kan bytas in för att sänka motståndarnas farligaste offensiva hot till kostnad av ett jävla markant rött kort och fortsatt stabil 7-backs-defensiv med bara två forwards sista halvtimmen. (Även i detta fall kan det vara på sin plats med giftermålsimport, såvida det inte går att byta in någon svensk MMA-fighter, men det kan verka lite för genomskinligt utifall att den inbytte spelaren har öron som påminner om krockkuddar.) Att ta ett rött kort på ren taktisk grund och med en inte oansenlig andel planerat våld kan verka drastiskt, men om någon hade tagit ner Schweiz centerforward och han hade ersatts av någon med lite sämre timing i press-spelet redan kring minut 60 så hade det inte blivit straff på den tveksamma bakåtpassningen. För övrigt kan fighter-snubben få några minuter på sig att utöva några vältajmade interference-screeningar, det gör ju inget om han får gult först eftersom det egentligen vore slöseri med resurser att låta honom dra på sig ett rött direkt.

Sist men inte minst vore det bra om vi kunde hitta en målvakt som dels är sinnes-sjukt bra och som dessutom har ofantliga oceaner av vansinnig jävla tur som innebär att bollbanorna liksom aldrig riktigt blir som anfalls-spelarna hade tänkt sig. Jag överlåter åt flashback att lista ut hur detta skulle kunna realiseras, men en ledtråd är några superskillade lerduveskyttar med svagskjutande luftgevär eller andra finkalibriga substitut som inte lämnar direkta spår varken på boll eller spelare i händelse av rikoschettverkan. Detta kan räcka för att ett farligt friläge övergår i en schabblig bollkontroll, eller att en straff eller farlig frispark blir helt misslyckad.

Jag förordar inte att G. Potter nedlåter sig till dessa extrema åtgärder, men om Sverige ska ta sig till VM och dessutom ha en chans att inte bli totalt jävla utskåpat i händelse av laget hamnar i VM till slut, så måste de i värsta fall tänka långt utanför både boxen, pucken och centercourten...eller vad fan det heter.
Igår, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vi tänkte så i IFK för 35 år sedan.

Vänta en stund, så får du se att MFF sjunker tillbaka. Det kommer att komma lag från Göteborg och Stockholm igen.

Fotbollsintresset där jag bor - inte i Malmö - är genom taket. Ungar är ute i pissregn i denna höst: visst, de har en skiftning i kulörten, men det finns ingen brist på ambition.
Jo men det är precis det som är min poäng. Vilka hade ni som utmanade för 35 år sedan? Och hur gick det för er? Samma sak nu, Malmö kommer förmodligen också att falla tillbaka. Anledningen till att ni föll då och att vi ev faller nu är ju att det inte finns tillräcklig konkurrens. Vi behöver klubbar som pressar, utmanar och tar fajten med oss. Finns det ingen värdig utmanare så blir man mätta och avslappnade och då stannar utvecklingen. Vi behöver mer konkurrens i toppen av allsvenskan annars kommer vår älskade serie aldrig klättra i rankingen.
Igår, 01:31
Medlem
Tantradyss avatar
Visst börjar det lukta landsförräderi? Vi får börja om med grunderna och lära alla landslagsmän att prata ren svenska. Vi kan inte ha en massa brytande blattar i laget. Dagens svenska ungdomar blir vilsna o börjar tala förortssvenska som sina idoler. Hela jävla landet är i gungning. Landslagets dåliga insatser är ett symptom.
Igår, 01:49
Medlem
Citat:
Precis. En spelare som Lewandowski kunde göra sådana saker med ett tunt lag bakom sig. Nej, någon sådan spelare har vi inte idag eller på horisonten. Isak och Göykeres hade varit grymma i ett lag som vi hade -94. Det skulle få mängder med bollar att jobba med. Men idag behöver vi en ”Lewandowsi” eller ett par bra innermittfältare och någon stor stark spelare i försvaret.

Ja eller som Haaland som dundrar in mål i norska laget men han kan ingen jämföra sig med just nu, Isak inte ens i samma liga
Igår, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Greta.

Det här är Greta https://youtu.be/7FAI_-woNh4?si=IF-OKAsYfBJ22pck och Greta är Sverige i deras ögon. Förstår dem.
Igår, 02:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Jo men det är precis det som är min poäng. Vilka hade ni som utmanade för 35 år sedan? Och hur gick det för er? Samma sak nu, Malmö kommer förmodligen också att falla tillbaka. Anledningen till att ni föll då och att vi ev faller nu är ju att det inte finns tillräcklig konkurrens. Vi behöver klubbar som pressar, utmanar och tar fajten med oss. Finns det ingen värdig utmanare så blir man mätta och avslappnade och då stannar utvecklingen. Vi behöver mer konkurrens i toppen av allsvenskan annars kommer vår älskade serie aldrig klättra i rankingen.

Jag förstår - eller hoppas att jag gör.

"Blåvitt vinner alltid" - ungefär så.

Men det är inget som ditt lag eller mitt kan göra något åt. Åtminstone kan inte jag göra det. Och det finns ju inte ens ett mitt lag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in