Citat:
Ursprungligen postat av
Krapulant
Du får såklart ha din egen uppfattning om en konstnär vars dyraste verk hittills kostade 400 miljoner kronor på auktion. Men varför tror du att din uppfattning är så intressant. Jag sitter inte här som du och saluför min moral, jag bara reflekterar över hur kvinnoidealet sett ut över tid. Jag tycker att det lirar betydligt bättre med den här trådens tema. Det finns massor av andra trådar där du kan sprida dina mossiga uppfattningar.
Vänta nu - det är ju jag som försöker tala om för dig hur kvinnoidealet har sett ut och även VARFÖR.
Eftersom jag studerat denna fråga specifikt och dessutom överblickar hela världshistorien.
Nästan iaf...😉
Kortfattat så dyker androgyna skönhetsideal upp under högkulturer. I vårt fall under renässansen men sedan med ökad kraft från romantiken.
Min poäng är att individen kan känna väldigt starkt för en preferens som exempelvis stora tuttar eller små fasta bröst.
Men till stor del styrs dessa preferenser av statushierarkier i samhället. Som att status är förbundet med utbildning som förutsätter tålamod som i sin tur korrelerar med lägre kroppsfettprocent. Allt annat lika.
Rent biologiskt torde däremot män generellt ha en naturlig preferens för stora bröst då dessa generellt signalerar fertilitet och moderskap.
Så avvikelser från denna preferens torde relativt trivialt kunna tillskrivas kulturens påverkan.
Och en kultur som har ett skönhetsideal som innebär så pass låg fettprocent att många kvinnor blir infertila måste nog betraktas som degenererad.
Liksom en kultur som framstöller ohälsosam fetma som tilltalande också kan betraktas som just degenererad.