2025-11-15, 12:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Man kan stundtals använda sig av belåning men att nu när börsen ligger runt all time high i princip maxbelåna sig och tro att ett bolag som alla proffsanalytiker ratar är ett fyndköp som rusar när som helst är oerhört riskabelt.

Vad gör AA när Hexatronic går under 15 kr?
Hur låg kurs klarar han innan banken säger ifrån.
Att han är nära tvångsförsäljning är uppenbart, den kan till och med redan ha hänt.

Käre AA, gör en video om belåning och din egen belåningsgrad, det skulle garanterat dina följare uppskatta.
Citera
2025-11-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja herre gud! Vilka rookies som tror att Hexatronic per automatik kommer rusa bara för att det rasat.
Det är ett klassislt nybörjarmisstag inklusive nedsnittning och fallande kniven.

Vad fan gör de när det blir nyemission istället för kursrusning jo de intalar sig att det är positivt det med.

Att ligga lång i Hexagronic och tro att det ska vända är inget mer än ett ekonomiskt självskadebeteende.

Ja hur man än vänder och vrider på det, så är det usel money managment, vilket AA och svansen inte förstår eller väljer att förtränga (också ett klassiskt nybörjarmisstag när tron blivit mer av en förhoppning/önskan istället).
Jag hoppas också att vissa orealistiska saker ska inträffa ibland, men räknar inte met det.
Men även sånt går ju hem ibland, ska vi inte glömma.
Varje vecka är det nån som får 7 rätt på Lotto hur små odsen för det än må vara.
Citera
2025-11-15, 13:19
Medlem
Citat:

Att han är nära tvångsförsäljning är uppenbart, den kan till och med redan ha hänt.

Jag tror att så länge han har utrymme för "fix och trix", så kommer koncentrationen till Hexatronic bli allt större i takt med att kursen sjunker.
Till slut så har han tömt hela artilleriet av verktyg (om han inte ska börja sälja av sina fordon också), vilket sammanfaller med att han är all in i Hexan i samtliga portföljer!!!
Det har redan gått för långt, och nu handlar det om att nå breakeven genom att fortsätta snitta ner sig så länge det bara går, och om prestige. Kicken av att kunna säga "vad var det jag sa".
Jag hoppas givetvis att jag har fel, men framförallt hoppas jag att det är som många redan är inne på, att det mesta av det han säger sig göra bara är ett sätt att öka intresset till hans kanal. Kanske är det i själva verket en kombo av Investor, indexfond och räntefond som utgör basen?
Och nej, detta är inte skrivet av elakhet eller avundsjuk, utan av omtanke.
Det kan inte nog poängteras hur farlig strategin maxbelåning i ett fåtal fallande knivar är.
Blir ju inte bättre av att en högt uppsatt insider sålt stora poster under året, och att aktien är hårt blankad, något som vi på loserville många gånger tagit upp som en stor varningssignal (finns alltid dom som vet mer än vad som kommer ut till allmänheten)
Även om det såklart även går att tjäna enormt med pengar på kort tid med en stor portion tur, så kommer man förr eller senare trampa på en mina.
Vi har en tendens att alltid underskatta kraften i ned resp uppgångar, och att det nästan alltid tar längre tid för bolag med interna problem att vända trenden (om nånsin).

Ps. Situationen idag, påminner ju mycket om den för ca 3 år sedan. Då var han nästan all in i Hexan, men räddades i sista stund. Finns en gammal video där han låter uppriktigt skakad över situatione han satt sig i. Märkligt då att man upprepar samma misstag? Har man inte lärt sig nått? Nej detta måste vara skådespeleri !?
Senast redigerad av Jahajavabra 2025-11-15 kl. 14:02.
Citera
2025-11-15, 14:05
Medlem
Ograsts avatar
En stor majoritet av allt content på denna analytikers youtube verkar handla om hans köp i Hexatronic. En aktie som var älskad ända fram till starten av 2023, men som sedan i år förlorar ca 50 % i värde.
Citera
2025-11-15, 14:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
En stor majoritet av allt content på denna analytikers youtube verkar handla om hans köp i Hexatronic. En aktie som var älskad ända fram till starten av 2023, men som sedan i år förlorar ca 50 % i värde.

Ja, om han inte trollar oss så har han begått i stort sett alla misstag man kan:
- Förälskat sig i en aktie, som dessutom är en högriskaktie med svaga framtidsutsikter
- Belånat sig för att tokköpa denna enda aktie

I AA's fall så kan man säga att det är 5% chans att han blir multimiljonär, och 95% chans att han sitter resten av livet med stora skulder. Hade varit bättre att satsa allt på roulette.
Citera
2025-11-15, 14:51
Medlem
AA har gjort en "detaljerad genomgång" över varför han köper mycket (och mer) Hextr. Det visade sig till att börja med bestå av 20-25 punkter som kan sammanfattas så här:

* Extremt lågt värderad (enligt AAs modell )
* Hög blanknig - han väntar på att blankarna ska täcka
* Noll förtroende på aktiemarknden - när det återvänder värderas bolaget upp

AA tror starkt på affärsomr Harsh Env och datacenter. AA tror också att BEAD i USA kommer igång snart o det kommer gynna Hexatr. AA tycker också bolaget gör o kommer göra bra åtgärder som att lägga ned fabrik o att de kommer göra förvärv etc.

Sen har AA gjort en prognos över Hexatr utveckling. Lite kul att prognosen för 2025 inte bygger på vad de presterat de 3 första kvartalen utan vad AA tycker att de borde presterat

AA tycker Hexatr kurs borde varit 52kr just nu (Redeye tycker 24-25) men AAs kurse baseras på vad han tycker att Hexatr borde prestera, inte vad de presterar.

Den stora potentialen i aktien är inte att bolaget kommer prestera mycket bättre utan att aktien är helt felt värderad enligt AA. Men AA tror också att bolaget kommer prestera bättre o då kommer den värderas upp ytterligare.
AA sammanfattar med att det direkt finns 200% potential i kursen bara för att den ska värderas korrekt och totalt 375% när fler faktorer vägs in senast 2028. Han anger 81kr som målkurse men "den kan också dra" till 100kr.
Sammanfattnignsvis Stor potetntial till mycket låg risk enligt AA.

Den dagen när aktiemarknaden fattar Hexatr o återfår förtroende för bolaget och blankarna måste täcka kommer det hända grejer med kursen.
Det är detta AA baserar beslutet på att satsa en stor del av sin framtid på bolaget.

För övrigt visade AA sig vara ett aktiegeni i den högre skolan när det blev överbelåning i går fredags. AA lurade skjortan av både blankare, Wall Street och hela finansbranschen.
AA insåg att han var överbelånad och var tvungen att sälja Hexatronic för att lösa problemet. AA började dock med att köpa Hexatr i sambons tjp och bufferetn - AA vill ju inte sänka antal Hexatr som klanen äger. När han gjort det öppnade AMD och Nvidia upp och räddade situationen i företagsportf o privata portf. Han behövde alltså inte sälja något pga överbelåning. Ett mirakel har inträffat och klanen AA äger därmed nu 97500 aktier i Hexatronic. Klanen är också extremt hårt belånad och ännu har inte någon tre-eller sjukantig bank hört av sig

Han sålde Zinzino, Bhg o K-fast i bufferten för att kunna köpa mer Hexatr. Men det var inte pga överbelåning.
Citera
2025-11-15, 15:04
Medlem
Citat:
Man kan stundtals använda sig av belåning men att nu när börsen ligger runt all time high i princip maxbelåna sig och tro att ett bolag som alla proffsanalytiker ratar är ett fyndköp som rusar när som helst är oerhört riskabelt.

Käre AA, gör en video om belåning och din egen belåningsgrad, det skulle garanterat dina följare uppskatta.

Han pratar ju om belåning i stort sett varje video, och hans belåningsgrad redogör han ju för varje vecka. Vad mer vill du veta?
Citera
2025-11-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Jag använder mig av avanza lägsta ränta (1,29%) då kan jag låna ca 24k till den räntan, sjunker innehavet som jag lånar på så tickar räntan upp till 2,34% då kan man tro att den högre räntan bara gäller den tusenlappen som ligger över gränsen, men dom är så finurliga att hela lånet tickar upp till 2,34%

Jag ligger också där och pendlar mellan 1.29% och 2.34%, men jag tycker faktiskt att det är till konsumentens (min) fördel att hela lånebeloppet revideras upp när man går över gränsen.

Anledningen till att jag tycker så är att det skapar incitament för konsumenten (mig) att tänka till och dra ned på belåningen för att komma ner till den mer attraktiva räntan igen - eftersom effekten blir ganska stor. Nära hälften.

Så jag är nöjd med Avanzas upplägg.
Citera
2025-11-15, 15:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Han pratar ju om belåning i stort sett varje video, och hans belåningsgrad redogör han ju för varje vecka. Vad mer vill du veta?

Hur låg hexatronickurs han klarar innan korthuset rasar.
Citera
2025-11-15, 15:15
Medlem
RobertSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertSmith
Enl. AA är breda aktieportföljer fegt skit - AA har valt en smartare strategi med minst 7 olika portföljer.

Om man lägger ihop alla dessa portföljer hur många olika företag är AA investerad i inkl. AA:s fond 15:29 ?
Har AA kvar sin fondportfölj med strategin bredden som är det viktiga - 35 innehav Då favoritportfölj - Idag fegt skit
Senast redigerad av RobertSmith 2025-11-15 kl. 15:18.
Citera
2025-11-15, 15:45
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Jag ligger också där och pendlar mellan 1.29% och 2.34%, men jag tycker faktiskt att det är till konsumentens (min) fördel att hela lånebeloppet revideras upp när man går över gränsen.

Anledningen till att jag tycker så är att det skapar incitament för konsumenten (mig) att tänka till och dra ned på belåningen för att komma ner till den mer attraktiva räntan igen - eftersom effekten blir ganska stor. Nära hälften.

Så kan man tycka! Men det är inte rätt
Kan tycka att ”överbelåningen” skall skattas högre, men inte hela summan! Nu är det iof summor som faller inom ”rimliga kontot” men tänk på principen Helge!
Citera
2025-11-15, 15:51
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Så kan man tycka! Men det är inte rätt
Kan tycka att ”överbelåningen” skall skattas högre, men inte hela summan! Nu är det iof summor som faller inom ”rimliga kontot” men tänk på principen Helge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in