2025-11-08, 18:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Varför accepterade föräldrarna skolans beteende mot deras barn?
Varför lät de barnen gå kvar på IES?

Var det status att ha sina barn där?
Citera
2025-11-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kg03
Min kompis nämnde faktiskt tröjorna. Hon sa att när allt hände så bad BT alla att ha på sig tröjan på måndagsmorgonen för att visa att de var enade. Här är ett citat hon sa att jag får dela – jag har översatt det själv och tagit bort namn, men jag hoppas att det ändå fångar andemeningen i vad hon sa:

Jag förstår precis, det är spot on!
Precis som en sekt, håll ihop och dölj.
BT/IES försökte tysta ner att Palmen blev häktad. Hade det inte läckt ut i media hade vi inte fått veta något förrän polisen började ringa till offren.
De hoppades på att även detta skulle sopas under mattan. Jag tror att det var den 27 april Palmen blev häktad om jag minns rätt.
BT ljög i NWT och sa att åklagaren och polisen belagt honom med munkavle och sagt till honom att inte yppa något om Palmens häktning på 14 dagar.
Men jag vet att en förälder har varit i kontakt med både polisen och åklagaren gällande detta och båda förnekar att de belagt BT med med munkavle.
Men det var allvarligare och större än de trodde.

Din vän lär vara en av de få lärare på skolan som hade en moralisk kompass och jag förstår att hon var omtyckt av eleverna.
Hälsa henne från mig, jag uppskattar verkligen att hon delar med sig av sin upplevelse.
Citera
2025-11-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Varför accepterade föräldrarna skolans beteende mot deras barn?
Varför lät de barnen gå kvar på IES?

Var det status att ha sina barn där?

Vi accepterade inte skolans beteende!
Givetvis utgick vi ifrån att skolan fullgjorde sin skyldighet och ansvar.
Det är inte enkelt att flytta sitt barn från en skola där deras kompisar finns.
Varför är det alltid offren som ska byta skola?
Förövarna, mobbaren eller som i det här fallet - ledningen som skyddade och lät en pedofil arbeta på en skola och dolde detta?
Bri*n Tuc*k, Ang*lica Lyb*rg och K*rin Sjöb*m kände alla till Palmen men valde att ljuga och skydda Palmen.
J*n D*hlin likaså har det visat sig.
Tillsammans med svaga lärare som inte vågade stå upp för sina elever.
Tror man som vårdnadshavare att vuxna människor gör något sådant?
Nej det gör man inte!

Vi såg ingen status i att vårt barn gick där, vi sökte oss dit för att vi gick på deras falska marknadsföring om ordning och reda.
Fokus på det akademiska och en lugn trygg studiemiljö. Bonus var det engelska språket.
Citera
2025-11-11, 20:24
Medlem
Vet någon vad som hände med Mr. H*n*re? Han är där nu och har sin gamla tjänst men runt 2020 vårterminen försvann han helt och fick till slut komma tillbaka som aktivitetsledare när han tidigare var ämneslärare? Ingen lärare eller skolledningen ville svara på vart han tagit vägen, verkade inte som en oskyldig anledning i och med tystnaden…

*=o
Citera
2025-11-12, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xochilixo
Vet någon vad som hände med Mr. H*n*re? Han är där nu och har sin gamla tjänst men runt 2020 vårterminen försvann han helt och fick till slut komma tillbaka som aktivitetsledare när han tidigare var ämneslärare? Ingen lärare eller skolledningen ville svara på vart han tagit vägen, verkade inte som en oskyldig anledning i och med tystnaden…

*=o

Den absolut vanligaste anledningen till att en lärare försvinner och är borta för att återkomma med andra uppgifter och slutligen vara tillbaka på ordinarie arbetsuppgifter är sjukskrivning, sen arbetsträning med andra arbetsuppgifter och gradvis återgång till ordinarie arbetsuppgifter.

Sjukdomstillstånd och diagnoser är känsliga uppgifter och är självklart inget som ledning eller kollegor kan berätta för elever eller föräldrar om även om de frågar.

Med det sagt har jag inget minne alls av att den person du frågar om var borta och återkom som aktivitetsledare. Hur som helst är jag helt hundra på att det inte finns något som helst på den läraren.
Citera
2025-11-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xochilixo

*=o

Inget konstigt där - vill bara inte gå in på det av personliga skäl, men han var orolig för covid.
Citera
2025-11-12, 22:04
Medlem
Citat:
Inget konstigt där - vill bara inte gå in på det av personliga skäl, men han var orolig för covid.
Både du och Krimskramses har mycket bra historik om engelska skolan. Vi som har ett intresse för skandalen vet att det fanns några riktigt bra lärare som eleverna uppskattade. Det många vittnar om faller i de allra flesta fall tillbaka på AL, det var mycket rädsla som sammankopplades med henne. Var detta tydligt även för personalen? Eller godtog de flesta henne ”stil”? BT sägs ha varit relativt lättledd, eller var det bara en fasad i hans hallelujaiver? Han var ialla fall smart nog att skaffa sig jobb inom pingstkyrkan, ofattbart att de ändå anställer en kriminell? Men kanske är skolan influerad av pingstvänner?
Citera
2025-11-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbrorbarbro100
Både du och Krimskramses har mycket bra historik om engelska skolan. Vi som har ett intresse för skandalen vet att det fanns några riktigt bra lärare som eleverna uppskattade. Det många vittnar om faller i de allra flesta fall tillbaka på AL, det var mycket rädsla som sammankopplades med henne. Var detta tydligt även för personalen? Eller godtog de flesta henne ”stil”? BT sägs ha varit relativt lättledd, eller var det bara en fasad i hans hallelujaiver? Han var ialla fall smart nog att skaffa sig jobb inom pingstkyrkan, ofattbart att de ändå anställer en kriminell? Men kanske är skolan influerad av pingstvänner?

Min uppfattning är att den absoluta merparten av lärarna från Sverige var/är som vilken lärare som helst som jag har träffat på när jag har jobbat på andra skolor. De flesta var legitimerade, hade arbetat på andra skolor innan och var erfarna. Med det i åtanke var de, inklusive mig själv, såklart inte så lättpåverkade va ledningens tokiga ideer. Jag upplevde nog att de flesta av dem var omtyckta av eleverna. Det är ju såklart inte så att du plötsligt blir en helt annan person och pedagog bara för att du råkat ta anställning på IES.

Många av de utländska lärarna var unga och oerfarna när de började eftersom rektorn varje eller vartannat år åkte på rekryteringsresor till Canada och USA där han besökte olika universitet och rekryterade direkt från lärarutbildningar. Unga och oerfarna lärare är såklart mer lättpåverkade, särskilt om de inte är insatta i svenska skolsystemet, men inte alla såklart och de flesta gjorde ett bra jobb. Sen kom en hel del lärare från utlandet in på andra vägar än rektyteringsresorna och hade betydligt mer erfarenhet och skinn på näsan. Lärare med utbildning från andra länder har heller inte svensk legitimation och därför är andelen obehöriga på IES hög i statistiken.

Sammanfattningsvis tyckte jag att merparten av de lärarkollegor jag hade var duktiga och engagerade.

Personer i skolledningen dock. Katastrof. Rektorn var mycket lättstyrd och var nog väldigt svag för påtryckningar från AL. Den personen har allvarliga problem, älskar skvaller, narcissist, mycket dominerande. Eleverna tyckte verkligen inte om personens sätt att vara och arbeta. Det var sällan jag blandade in personen i något om jag inte absolut måste. Nuvarande biträdande rektor på högstadiet är ganska tafatt, men troligen ganska harmlös.

Det har gått några år sedan jag slutade så jag har inte så bra koll på vilka som arbetar där nu.
Senast redigerad av Krimskramses 2025-11-13 kl. 10:49. Anledning: Tillägg
Citera
2025-11-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbrorbarbro100

Lite sent svar här – svaret kommer inte direkt från mig utan från min kontakt, så jag fick vänta in henne. Jag kan fråga om hon vill skaffa konto men hennes svenska är ganska basic. Här är i alla fall vad hon säger, översatt:

Citat:
Ja, jag kan bara tala för mig själv, men jag visste att jag behövde vara försiktig i mina kontakter med AL. Hon var väldigt selektiv med sina favoriter och jag var absolut inte en av dem. Vissa i personalen gillade henne faktiskt – hon var väldigt trevlig mot en viss grupp yngre, nyare lärare och kunde till och med vara stödjande mot dem – troligen för att de var enklare att kontrollera. De var nya, osäkra och kände inte till systemet. Hon var deras kontaktperson. Hon hade också en svensk kollega som hon plockat med sig från en annan skola. Han var väldigt ung och oerfaren, blev kompis med personalen och rapporterade sedan allt tillbaka till AL. Han fick orimligt mycket ansvar för att vara så ung, och jag tyckte alltid det var märkligt. Han var extremt tvåfaced och tog allt vidare till AL. Resten av personalen höll sig mest på avstånd och var försiktiga runt henne.

AL var jättetrevlig mot en – men hon talade också om exakt vad hon ville att man skulle göra. Om man inte gjorde det, eller ifrågasatte det, försvann leendet direkt. Då blev hon bestämd och sa: det här är hur vi gör saker här. Allt skulle göras på hennes sätt och hennes energi var väldigt stressig, nästan manisk. Alltid leende, alltid vänlig, alltid klapp på armen, alltid frågor om ens familj – hon mindes till och med barnens namn. Jättetrevlig, men bara på ytan. Och så fort man gjorde något hon inte gillade, eller ifrågasatte något, dog hela den där fasaden på en sekund. Det var faktiskt lite skrämmande att se hur hon kunde skifta. Det räckte att göra misstaget att ifrågasätta henne en gång för att man skulle förstå att man inte skulle göra om det.

Hon verkade alltid upptagen, alltid springandes, alltid i möten, men det var aldrig tydligt vad hon egentligen gjorde. Så vitt jag kunde se handlade alla hennes möten om beteendeincidenter. Hon skyllde på mentorerna för elevernas beteende. Det var rätt stressigt, för vi hade elever med väldigt svåra problem, och om man fick en sådan elev i sin klass sågs man som en "failure” om man inte lyckades hålla dem i schack. Men vad ska man göra när man har ett barn med svåra psykiska problem och aggressionsutbrott? Om man försökte ge barnet lite space, prata med dem, hitta en lösning – nej, ”det är inte så vi gör här”. Då skulle det ringas föräldrar, bokas möten, följa proceduren. Ironiskt nog följde hon inte procedurerna själv. När elevantalet sjönk och väntelistan blev kortare tog man in fler elever med stora problem, vilket gjorde henne ännu mer otålig mot mentorerna eftersom incidenterna ökade. Hon kunde vara riktigt obehaglig – från jättesmilande till sträng och besviken, nästan som en förälder som grälar på dig, inte en kollega.

Jag tror helt ärligt att något är fel med henne, för hon verkade inte ens förstå att hon gjorde något galet. När vi tog upp saker med henne och hon inte höll med, så verkade hon helt övertygad om att hon hade rätt. Jag tror faktiskt att hon kan ha någon form av problem – kanske en inlärningssvårighet eller psykisk ohälsa – för hon verkade inte förstå konsekvenserna av sitt eget beteende. Hon var ganska omogen, nästan tonårig. Skvallrig. Oorganiserad. Informell. Ingen accepterade det, men ingen kunde utmana henne heller. Man gick till henne med sina rapporter, hoppades att hon var på bra humör, och hade man tur gjorde hon sitt jobb. Hade man otur skyllde hon på dig, på ungen, eller sa att du skulle ringa hem.

BT var professionell – väldigt distanserad. Han hade inte samma personliga relation till personalen och han var bara inblandad vid allvarliga incidenter. Han var extremt idealistisk och väldigt amerikansk – svårt att förklara, men om man känner amerikansk kultur så vet man hur de älskar sina ”success stories” i snygga paket. Han gillade att ta sig an elever som varit involverade i gängkriminalitet och trodde att han ”byggde relation” med dem och gav dem en chans. Han pratade alltid om att han kom från en tuff stad i USA och ville göra skillnad. Han tog in några väldigt stökiga elever och lade allt sitt fokus på dem som sitt lilla projekt. Han lät dem härja runt i korridorerna, det blev kaos, och sedan föreläste han för personalen om hur bra relation han hade med dem – för att de satt i hans kontor och var artiga, men skrattade åt honom bakom ryggen. Om man hotade med att ”ringa BT” när de kastade saker, sparkade på möbler eller vapade i korridorerna så skrattade de bara och sa ”ring honom då, han gillar oss”. Han fattade inte att de såg honom som ett skämt. De skötte sig så fort han kom, och fortsatte direkt efter att han gått. Han var naiv och ville gärna ha en solskenshistoria utan att själv göra jobbet.

Resten av tiden satt han mest på sitt kontor. Han dök upp på möten, föreläste, försökte inspirera ibland, andra gånger verkade han mest nervös inför personalen – han hade svårt att bygga relationer. Han var artig och professionell i sitt sätt. Han hanterade saker mer rationellt än AL – eller åtminstone såg det så ut. Jag blev väldigt chockad när jag hörde om mejlen från ”entreprenören”, för jag trodde verkligen att det var AL som inte agerade, inte BT. BT kändes som en professionell typ – visst, lite stel, lite distanserad, lite awkward, men med goda intentioner. När skandalen briserade blev han defensiv och drog sig undan personalen – vissa möten blev riktigt spända mot slutet. Jag hörde honom aldrig nämna religion, men sättet han föreläste på hade lite predikokänsla. Han brukade peka på affischerna på väggarna och förhöra personalen på skolans ”ethos". Han älskade också ”protect the quarterback”-sloganen – den hade han själv kommit på och var oerhört stolt över det.

Så ja, det är min bild. BT var lätt att påverka eftersom AL skötte allt det dagliga i högstadiet. AL och MT. De hanterade allt och nästan inget nådde BT. Jag tror inte skolan har någon koppling till pingstvänner överhuvudtaget, jag såg aldrig något sådant. Men kultliknande? Ja, absolut. Jag har aldrig jobbat på en skola där rektorn förhör personalen på om man minns hans motto och skolans ethos. Jag tycker faktiskt att BT behandlade Engelska skolan som en religion – han tog det väldigt, väldigt seriöst. Det var hela hans liv. Jag tror helt ärligt att han passar bättre i kyrkan.
Citera
2025-11-14, 17:09
Medlem
Citat:
Lite sent svar här – svaret kommer inte direkt från mig utan från min kontakt, så jag fick vänta in henne. Jag kan fråga om hon vill skaffa konto men hennes svenska är ganska basic. Här är i alla fall vad hon säger, översatt:

Den beskrivningen stämmer exakt med min upplevelse av att arbeta på skolan.
Citera
2025-11-15, 16:54
Medlem
Citat:
Alltså, min livsglädje dör lite när jag läser detta. ALLA visste att AL var störd på ett allvarligt sätt! Hon utsatte elever för regelrätta förhör om vad de gjorde på sin fritid, vem var ihop med vem, vem rökte, drack, vejpade. Vad hade hon med det att göra? Perverst!
Längre bak i tråden berättar en elev att hon pressat henne att berätta att hon förlorat oskulden och fick en hemringning? Hon använde elever för att gola ner sina vänner och använda det mot dem. Hon var extremt intresserad av deras eventuella sexliv, det är nåt riktigt sjukt som pågår där?
Alla visste att Tucek bara var en liten fjant som försökte hävda sig med sitt löjliga 3 pac och sin sektstil.
Snälla, döm dem till fängelse och lägg ner skolan.
Citera
2025-11-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimskramses
Den beskrivningen stämmer exakt med min upplevelse av att arbeta på skolan.

Beskrivningen av Lie Berg är helt korrekt även privat har jag fått till mig. Exakt så är hennes beteende!
Merparten av hennes vänner fick nog till slut och droppen blev nog hennes försvarande och mörkande av Palmen.
Likheten med Joh*nna Möll*r är skrämmande.
Inställsam vid behov och kapabel till mycket.
T Kexet manipulerade hon enkelt.
Ljuger gör hon helt obehindrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in