2025-11-13, 14:48
Medlem
BalleAnkas avatar
USA:s president Donald Trump ska enligt tidningsuppgifter stämma brittiska public service-bolaget BBC på 1 miljard dollar för sk fulklippning av ett tal som Trump höll för flera år sedan.

Juridiska vinklar på detta? Kan en amerikansk president stämma ett brittiskt företag för förtal? Avgörs frågan i amerikansk eller engelsk domstol? Kan Trump stämma t ex SVT om det visar sig att de gjort en liknande fulklippning?
Citera
2025-11-13, 15:00
Avstängd
Frågan avgörs i så fall i brittisk domstol. Ärekränkning går inte att framföra till domstol i USA med hänsyn till "freedom of speech". BBC är visserligen ett "företag", men lyder under speciella regler,
som regleras av ett kungligt "Royal Charter", som fastställer dess uppdrag och skyldigheter. Gissar
att det även skulle kunna ske här hemma mot SVT, eftersom det också är public service.
Citera
2025-11-13, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Frågan avgörs i så fall i brittisk domstol. Ärekränkning går inte att framföra till domstol i USA med hänsyn till "freedom of speech". BBC är visserligen ett "företag", men lyder under speciella regler,
som regleras av ett kungligt "Royal Charter", som fastställer dess uppdrag och skyldigheter. Gissar
att det även skulle kunna ske här hemma mot SVT, eftersom det också är public service.
Trumps advokater har sagt att de vill stämma i Florida. Just nu utreds i vilken utsträckning Floridaborna kunnat ta del av den aktuella sändningen. BBC sänds ju överallt.
Citera
2025-11-13, 15:17
Avslutad
Läste att någon jurist i USA menar att det belopp som nämnts är alldeles för högt givet att Trump faktiskt vann valet och att inslaget inte heller inverkat menligt på hans affärsverksamhet. Huruvida det kan bli punitive damages vet jag inte.
Citera
2025-11-13, 15:21
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Läste att någon jurist i USA menar att det belopp som nämnts är alldeles för högt givet att Trump faktiskt vann valet och att inslaget inte heller inverkat menligt på hans affärsverksamhet. Huruvida det kan bli punitive damages vet jag inte.

Helt lönlöst stämma i Florida då freedom of speach gäller.

Macron lär knappast lyckas i usa med stämma Owens heller.
Citera
2025-11-13, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Helt lönlöst stämma i Florida då freedom of speach gäller.

Macron lär knappast lyckas i usa med stämma Owens heller.
Är du säker på att FOS gäller när det handlar om att förvanska vad någon sagt?
Citera
2025-11-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
USA:s president Donald Trump ska enligt tidningsuppgifter stämma brittiska public service-bolaget BBC på 1 miljard dollar för sk fulklippning av ett tal som Trump höll för flera år sedan.

Juridiska vinklar på detta? Kan en amerikansk president stämma ett brittiskt företag för förtal? Avgörs frågan i amerikansk eller engelsk domstol? Kan Trump stämma t ex SVT om det visar sig att de gjort en liknande fulklippning?
Enligt vad jag läst så postade Trumpgänget sitt brev till BBC till fel adress och efter att tiden för att kunna stämma passerats.
Only the best people…
Citera
2025-11-13, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Enligt vad jag läst så postade Trumpgänget sitt brev till BBC till fel adress och efter att tiden för att kunna stämma passerats.
Only the best people…
Världens kortaste preskriptionstid. Låter osannolikt.
Citera
2025-11-13, 15:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Är du säker på att FOS gäller när det handlar om att förvanska vad någon sagt?

Så sades på Utrikesbyrån igår angående Macron och Owen.
Citera
2025-11-13, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Så sades på Utrikesbyrån igår angående Macron och Owen.
Ok, jag såg inte det men i fallet BM . /. CO har väl inte någon förvanskat vad den andra sagt. Jag ser inte parallellen.
Citera
2025-11-13, 15:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Only the best people…
Ett års preskriptionstid? Låter ju högst osannolikt. BBC har nog fått sin kopia med tanke på att flera höga chefer redan avgått som följd.
Citera
2025-11-13, 17:45
Medlem
Citat:
Världens kortaste preskriptionstid. Låter osannolikt.

” When somebody is the victim of defamation (whether it is libel or slander) there are fairly tight time limits in English law for starting Court proceedings against an opponent.

The law says that the victim of libel or slander has just 12 months from the date of publication of the libellous or slanderous statement to start Court proceedings. Parties to a dispute are expected to try to settle before Court proceedings are issued, meaning that the 12 months can expire very quickly.”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in