2025-11-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är möjligt att det finns, även om jag aldrig har sett någon sådan, men det spelar ingen roll för i det här fallet rör det sig om helt vanlig huvudbrytare. Vi har bild på den, det är ingen säkring mer än att den säkert smälter och brinner upp vid några hundra ampere.
If you say so, men jag reagerade lite på att det faktiskt står ampertal på den.
Citera
2025-11-13, 15:08
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
If you say so, men jag reagerade lite på att det faktiskt står ampertal på den.

Det är märkström, alltså den maximala strömstyrkan som brytaren kan användas för. Eftersom all ström som lägenheten använder går igenom brytaren måste den också klara av det, och eftersom det finns väldigt olika behov (liten lägenhet jämfört med en gigantisk villa) finns det också brytare med olika dimensioner, allt ifrån 16A upp till 125A. Det är dock inget som löser ut, utan överskrider man strömmen märker man inget förrän något annat bryter.
Citera
2025-11-13, 15:38
Medlem
Citat:
Det är märkström, alltså den maximala strömstyrkan som brytaren kan användas för. Eftersom all ström som lägenheten använder går igenom brytaren måste den också klara av det, och eftersom det finns väldigt olika behov (liten lägenhet jämfört med en gigantisk villa) finns det också brytare med olika dimensioner, allt ifrån 16A upp till 125A. Det är dock inget som löser ut, utan överskrider man strömmen märker man inget förrän något annat bryter.
Då lärde jag mig något
Citera
2025-11-13, 18:00
Medlem
Citat:
Skillnaden är enkel, en utlöst säkring kan bero på flera saker, vilket innebär att man får börja med felsökning. Spisen är definitivt bland de huvudmisstänkta, men jag hade velat få det bekräftat. Kanske lägga på strömtången och mäta faktisk ström, kontrollera att grupperna stämmer och inget annat ligger på samma säkring, och så vidare. Det kan ju trots allt röra som en fullt funktionsduglig spis som inte är uppsäkrad korrekt, och att byta till en ny spis med samma effekt leder till exakt samma problem.

Om det däremot rör sig om en jordfelsbrytare så är svaret enklare, en spis som löser ut en jordfelsbrytare har en läckström mellan fas och jord och måste bytas.

Att skicka ut en elektriker för att felsöka kostar pengar, och den kostnaden kan man spara om man bemödar sig med att läsa vad som faktiskt står i el-centralen och googla de ord man inte förstår, som en vuxen människa.

Om spisen inte är uppsäkrad som den ska, så kommer ju inte felet efter månader,år av användning.
Då uppkommer felet direkt och varje gång som ts gör samma sak med spisen.
Citera
2025-11-14, 08:33
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om spisen inte är uppsäkrad som den ska, så kommer ju inte felet efter månader,år av användning.
Då uppkommer felet direkt och varje gång som ts gör samma sak med spisen.

TS är nyinflyttad och har upptäckt felet ganska snabbt. Vi vet inte heller om installationen är ny och TS är första hyresgästen sen en renovering, om personen som bodde där innan haft samma problem och anmält det, eller kanske inte använt spis och ugn på samma sätt och därför inte märkt av problemet.

Det kan knappast höra till ovanligheterna att fel som existerat i åratal uppdagas först när en ny hyresgäst flyttar in, eftersom den tidigare hyresgästen inte brytt sig om att felanmäla eller ens vetat om felet. Om tidigare hyresgäst var en ungkarl som levde på hämtpizza och snabbmakaroner hade spisen kunnat vara fel avsäkrad i årtionden utan att någon märkt av det.
Citera
2025-11-14, 20:38
Medlem
Nihennas avatar
Elektrikern var här idag. Han var och kollade lite för att komma tillbaka och fixa nästa vecka, bland annat med mina lamputtag i taket som är utslitna.

Han kunde inte säga på rak arm vad som var fel med ugnen, men han ska felsöka nästa vecka. Han lär väl komma till samma slutsats som ni i tråden har gjort, och det slutar väl med att man får en ny ugn, men nu är det på g i alla fall!
Citera
2025-11-16, 19:30
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Elektrikern var här idag. Han var och kollade lite för att komma tillbaka och fixa nästa vecka, bland annat med mina lamputtag i taket som är utslitna.

Han kunde inte säga på rak arm vad som var fel med ugnen, men han ska felsöka nästa vecka. Han lär väl komma till samma slutsats som ni i tråden har gjort, och det slutar väl med att man får en ny ugn, men nu är det på g i alla fall!

Dom flesta elektriker jobbar inte med vitvaror produkter så inte konstigt han inte kunde svara på det, vitvaror reparatörer är en "avdelning" för sig inom el området.

Ja det är till 100% ugns element som har fått isolations genomslag och uppför sig så då att efter det värmts upp utlöser den jordfelsbrytaren, slår man då direkt på jordfelsbrytaren går den nästan direkt av igen.

Oftast kan man se på dom övere ugns element slingorna om något är knasigt, är någon del av element rören lite "krokiga" eller hänger ner en bit så är det ett tecken på ugns elementen är sönder. för vara helt säker måste man isolations prova.

Ytterst sällan lönt byta ugns elementen om det inte sker på garantin , så en ny spis skall du ha
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in