2025-11-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag säger inte att TS ska felsöka allt detta själv, jag säger att TS ska förstå skillnaden mellan att jordfelsbrytaren löses ut och att en säkring löses ut. Då kan hon felanmäla problemet korrekt till sin hyresvärd, och få det löst snabbt och rätt utan att en elektriker ska behöva komma ut och felsöka med felaktig information.

Du menar att hyresvärden ska ha den här kunskapen?

Jag gissar att det bara finns en väg att gå om man ska följa regelverket. Dvs ringa en elektriker. Det finns ingen hyresvärd som sitter på den sortens kunskap.

Eller byta spisen då.
Citera
2025-11-13, 08:06
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du menar att hyresvärden ska ha den här kunskapen?

Jag gissar att det bara finns en väg att gå om man ska följa regelverket. Dvs ringa en elektriker. Det finns ingen hyresvärd som sitter på den sortens kunskap.

Eller byta spisen då.

Ja, jag utgår ifrån att en hyresvärd förstår hur en jordfelsbrytare och en säkring fungerar, och vad för implikationer det har när en av dem utlöses vid användning av spisen. Det är grundläggande kunskaper om hur hus och hem fungerar som jag också förväntar mig att husägare har, precis som att man bör veta hur ens ventilation, uppvärmning och vatten fungerar.

Om TS anmäler felet korrekt (dvs att jordfelsbrytaren löses ut) bör då hyresvärden veta vad det innebär, och planlägga ett byte av spisen. Det är inget man som hyresvärd (eller husägare) bara dumpar över på en elektriker, utan det normala är att ägaren besörjer en ny spis, styr upp eventuellt extraarbete i köket om det är t.ex. en inbyggnadsugn och häll, och sedan kommer elektriker och sköter själva inkopplingen.

Det finns säkert elektriker du kan ringa som ombesörjer hela äventyret, men då får du i regel betala ordentligt extra för det. Hyresvärdar brukar också vilja ha ett standardiserat utbud med samma vitvaror i alla lägenheter, för att förenkla sitt arbete så gott det går, så de brukar vilja besörja allt sånt själva. Om det är en större hyresvärd och läget inte är akut försöker man också se till att bocka av flera ärenden på en gång, så att man inte behöver betala "framkörningsavgift" för varje enskilt ärende.

Om TS däremot anmäler felet inkorrekt, och hyresvärden inte är idiotviskare, så finns risken att hyresvärden tar TS beskrivning ordagrant, och börjar fundera på vad som kan göra att en säkring går. En trasig spis finns med på kartan, men det är inte nödvändigtvis det första man försöker, eftersom även en fungerande spis kan lösa ut en säkring. Då börjar man kanske istället styra upp felsökning med elektriker, kontrollera att uttag sitter på korrekt säkring och så vidare, något som kan bli en kostsam historia.
Citera
2025-11-13, 10:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag säger inte att TS ska felsöka allt detta själv, jag säger att TS ska förstå skillnaden mellan att jordfelsbrytaren löses ut och att en säkring löses ut. Då kan hon felanmäla problemet korrekt till sin hyresvärd, och få det löst snabbt och rätt utan att en elektriker ska behöva komma ut och felsöka med felaktig information.

Jag tror du underskattar elektrikern och överskattar allmänhetens el-kunskaper... :-)

Naturligtvis kan man tycka det är rimligt att titta på etiketterna på centralen och berätta vad som löst ut när man ringer hyresvärden. Det tycker jag också.

Däremot MÅSTE man ha bra koll på elektricitetens mysterier om man skall kunna ge bidrag till en felsökning (som inte är särskilt svår i normala fall). Det finns flera anledningar till att menigheten skall hålla sig borta från elsystemen och att det krävs behörighet. Den bästa anledningen är att missuppfattningar, myter och okunskap INTE skall grilla barnen i badrummet eller sätta eld på garaget när man laddar elbilen via stickkontakt.

Elektriker är dessutom vana vid att herr Kan Själv har pysslat litet med skum kabeldragning, märkliga inkopplingar och förvirring avseende fas, nolla och jord.
Citera
2025-11-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ja, jag utgår ifrån att en hyresvärd förstår hur en jordfelsbrytare och en säkring fungerar, och vad för implikationer det har när en av dem utlöses vid användning av spisen. Det är grundläggande kunskaper om hur hus och hem fungerar som jag också förväntar mig att husägare har, precis som att man bör veta hur ens ventilation, uppvärmning och vatten fungerar.

Om TS anmäler felet korrekt (dvs att jordfelsbrytaren löses ut) bör då hyresvärden veta vad det innebär, och planlägga ett byte av spisen. Det är inget man som hyresvärd (eller husägare) bara dumpar över på en elektriker, utan det normala är att ägaren besörjer en ny spis, styr upp eventuellt extraarbete i köket om det är t.ex. en inbyggnadsugn och häll, och sedan kommer elektriker och sköter själva inkopplingen.

Det finns säkert elektriker du kan ringa som ombesörjer hela äventyret, men då får du i regel betala ordentligt extra för det. Hyresvärdar brukar också vilja ha ett standardiserat utbud med samma vitvaror i alla lägenheter, för att förenkla sitt arbete så gott det går, så de brukar vilja besörja allt sånt själva. Om det är en större hyresvärd och läget inte är akut försöker man också se till att bocka av flera ärenden på en gång, så att man inte behöver betala "framkörningsavgift" för varje enskilt ärende.

Om TS däremot anmäler felet inkorrekt, och hyresvärden inte är idiotviskare, så finns risken att hyresvärden tar TS beskrivning ordagrant, och börjar fundera på vad som kan göra att en säkring går. En trasig spis finns med på kartan, men det är inte nödvändigtvis det första man försöker, eftersom även en fungerande spis kan lösa ut en säkring. Då börjar man kanske istället styra upp felsökning med elektriker, kontrollera att uttag sitter på korrekt säkring och så vidare, något som kan bli en kostsam historia.

Du börjar ju i fel ände.

Det här är ingen ny spis (framför iallafall inte), eller ny elanläggning.

Man behöver inte uppfinna hjulet om och om igen.

Så om du inte börjar med att kolla på spisen som 1a misstänkt här, vad gör du då menar du?
Citera
2025-11-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Sjukt många som bara kastar ur sig en massa trams om proppar, egen säkring osv.

Ts har ju varit tydlig med att det är jordfelsbrytaren som löser ut, vet ni inte vad en jordfelsbrytare är eller?
Är det detta inlägg som du menar är tydligt med att det är jordfelsbrytaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://imgur.com/a/yI2zsZh

Den som är till höger om "test" - knappen.

Eller, nu blev jag osäker. Kan vara den vänstra också. Vill inte direkt testa just nu.
Citera
2025-11-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Är det detta inlägg som du menar är tydligt med att det är jordfelsbrytaren?

I kombination med att strömmen går i hela lägenheten och kvarstår medans spisen är varm.
Citera
2025-11-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
I kombination med att strömmen går i hela lägenheten och kvarstår medans spisen är varm.
Vad är det som gör dig så säker på att det inte är huvudbrytaren?
Citera
2025-11-13, 13:58
Medlem
bogerts avatar
Citat:

TS är singel.
Citera
2025-11-13, 14:06
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du börjar ju i fel ände.

Det här är ingen ny spis (framför iallafall inte), eller ny elanläggning.

Man behöver inte uppfinna hjulet om och om igen.

Så om du inte börjar med att kolla på spisen som 1a misstänkt här, vad gör du då menar du?

Skillnaden är enkel, en utlöst säkring kan bero på flera saker, vilket innebär att man får börja med felsökning. Spisen är definitivt bland de huvudmisstänkta, men jag hade velat få det bekräftat. Kanske lägga på strömtången och mäta faktisk ström, kontrollera att grupperna stämmer och inget annat ligger på samma säkring, och så vidare. Det kan ju trots allt röra som en fullt funktionsduglig spis som inte är uppsäkrad korrekt, och att byta till en ny spis med samma effekt leder till exakt samma problem.

Om det däremot rör sig om en jordfelsbrytare så är svaret enklare, en spis som löser ut en jordfelsbrytare har en läckström mellan fas och jord och måste bytas.

Att skicka ut en elektriker för att felsöka kostar pengar, och den kostnaden kan man spara om man bemödar sig med att läsa vad som faktiskt står i el-centralen och googla de ord man inte förstår, som en vuxen människa.
Citera
2025-11-13, 14:10
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

En huvudbrytare är inte en säkring och slår inte ifrån automatiskt, det är en strömbrytare som man använder för att manuellt bryta inkommande spänning till centralen och därmed hela lägenheten.
Citera
2025-11-13, 14:19
Medlem
Citat:
En huvudbrytare är inte en säkring och slår inte ifrån automatiskt, det är en strömbrytare som man använder för att manuellt bryta inkommande spänning till centralen och därmed hela lägenheten.
Såvitt jag vet finns det huvudbrytare med inbyggd säkring.
Citera
2025-11-13, 14:29
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Såvitt jag vet finns det huvudbrytare med inbyggd säkring.

Det är möjligt att det finns, även om jag aldrig har sett någon sådan, men det spelar ingen roll för i det här fallet rör det sig om helt vanlig huvudbrytare. Vi har bild på den, det är ingen säkring mer än att den säkert smälter och brinner upp vid några hundra ampere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in