Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Du menar att hyresvärden ska ha den här kunskapen?
Jag gissar att det bara finns en väg att gå om man ska följa regelverket. Dvs ringa en elektriker. Det finns ingen hyresvärd som sitter på den sortens kunskap.
Eller byta spisen då.
Ja, jag utgår ifrån att en hyresvärd förstår hur en jordfelsbrytare och en säkring fungerar, och vad för implikationer det har när en av dem utlöses vid användning av spisen. Det är grundläggande kunskaper om hur hus och hem fungerar som jag också förväntar mig att husägare har, precis som att man bör veta hur ens ventilation, uppvärmning och vatten fungerar.
Om TS anmäler felet korrekt (dvs att jordfelsbrytaren löses ut) bör då hyresvärden veta vad det innebär, och planlägga ett byte av spisen. Det är inget man som hyresvärd (eller husägare) bara dumpar över på en elektriker, utan det normala är att ägaren besörjer en ny spis, styr upp eventuellt extraarbete i köket om det är t.ex. en inbyggnadsugn och häll, och sedan kommer elektriker och sköter själva inkopplingen.
Det finns säkert elektriker du kan ringa som ombesörjer hela äventyret, men då får du i regel betala ordentligt extra för det. Hyresvärdar brukar också vilja ha ett standardiserat utbud med samma vitvaror i alla lägenheter, för att förenkla sitt arbete så gott det går, så de brukar vilja besörja allt sånt själva. Om det är en större hyresvärd och läget inte är akut försöker man också se till att bocka av flera ärenden på en gång, så att man inte behöver betala "framkörningsavgift" för varje enskilt ärende.
Om TS däremot anmäler felet inkorrekt, och hyresvärden inte är idiotviskare, så finns risken att hyresvärden tar TS beskrivning ordagrant, och börjar fundera på vad som kan göra att en säkring går. En trasig spis finns med på kartan, men det är inte nödvändigtvis det första man försöker, eftersom även en fungerande spis kan lösa ut en säkring. Då börjar man kanske istället styra upp felsökning med elektriker, kontrollera att uttag sitter på korrekt säkring och så vidare, något som kan bli en kostsam historia.