2025-11-10, 20:38
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jaha då har hyresvärden uppdaterat lägenheten med JFB, det är jordfelsbrytaren som löser ut.

Antagligen isolations fel på ett element i ugnen, känner du ingen elektriker som kan felsöka?
Tyvärr inte. Men jag tänker att jag då kan gå till hyresvärdens kontor imorgon och be dem kontakta elektrikern som ska komma och titta på annat. De borde ha hört av sig redan, men inget ännu.
Citera
2025-11-10, 20:39
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tyvärr inte. Men jag tänker att jag då kan gå till hyresvärdens kontor imorgon och be dem kontakta elektrikern som ska komma och titta på annat. De borde ha hört av sig redan, men inget ännu.
Sant, mitt fel det är ju en hyresrätt, det är inte ditt problem då, hyresvärden får fixa det.
Du har ju inte orsakat skadan så hyresvärden skall stå för reparationen.
Citera
2025-11-10, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Upptäckte idag i min nya lägenhet att säkringen går när ugnen har varit igång ett tag. Strömmen går inte direkt, men så småningom. Och då går elen direkt igen så fort jag försöker starta upp ugnen igen när den är varm. Jättekonstigt.

Vad exakt beror det på när en säkring går? Jag trodde det var när det var för många saker igång samtidigt, men nu blir jag fundersam eftersom att ugnen var igång i 30 minuter innan säkringen gick, och inget nytt sattes på under den tiden.

Nu har jag ett sånt skåp med spakar och inga gamla proppar, så det är inte jobbigare än att trycka tillbaka switchen, men känner ändå att jag behöver lösa det. Måste ju kunna använda min ugn. Jag har skrivit till min hyresvärd sen innan som har bokat elektriker som ska komma och kolla på varför jag inte får något ljus i taket (och varför säkringen också går då, specifikt i hallen när jag kopplar in en lampa), men det kan ta ett tag och jag är nyfiken.
En ugn ska ha egen säkring. Men om någon glad amatör har installerat elen kan det se ut på ett annat sätt. Det kan också vara nåt fel på ugnen eller ledningarna. En elektriker behöver felsöka det.
Citera
2025-11-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Har du 1-fas ugn?, en modern kör oftast med 3-fas.
Nej, en modern UGN är INTE 3-fas, den är 1-fas.
2,3kW(eller 3,7 för den delen) är fullt tillräckligt för en ugn.

En HÄLL eller SPIS(Ugn & Häll i ett) däremot behöver 2-fas eller 3-fas.

Åter till topic så låter det definitift som det är jordfelsbrytaren som går.
Speciellt om elen går i hela lägenheten.

Är elsystemet nyligen bytt(närmaste månaderna) så har du troligtvis ett jordfel någonstans i lägenheten. Dock inte tvunget i ugnen även att det bara händer när den används. den är dock fortfarande huvudmisstänkt.

Är elinstallationen äldre än ett par månader så är det troligtvis fel på ugnen.
Oavsett så får hyresvärden undersöka och komma fram till vad som är problem och att hyresvärden skickar en elektriker låter som ett bra första steg.
Citera
2025-11-10, 21:40
Medlem
Ja de verka vara jordfelsbrytaren, så Ja något i ugnen kortsluter nog mot jord när den bli varm, metal expandera vid värme så inte helt orimligt det uppstår efter en stund
Citera
2025-11-10, 21:58
Medlem
newsfilters avatar
Behöver ju inte vara något som är fel, om du ligger strax över en säkrings gräns kan det ta minuter upp till kanske någon timme innan den löser ut. Beror på hur denr byggd.
Citera
2025-11-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newsfilter
Behöver ju inte vara något som är fel, om du ligger strax över en säkrings gräns kan det ta minuter upp till kanske någon timme innan den löser ut. Beror på hur denr byggd.
Men han kan köra ugnen i ca 30min innan jordfelsbtytaren löser ut, sedan löser den ut igen direkt när han återställer den.

För mig låter det som att värmen i ugnen skapar kortslutning, tills ugnen har kallnat igen, men ioförsig, jag är ingen utbildad elektriker.
Citera
2025-11-10, 22:37
Medlem
fjiskens avatar
Är det jfb som löser så är det nästan garanterat att det är ett element i ugnen som är dåligt, och när det blir varmt så får du en liten kortslutning mot jord.

Är ish samma fel ifall säkringen till höger (där det står 20 på) som löser.

Be din hyresvärd att byta ut spis och det ska lösa sig. Det är ungefär det vi brukar göra på jobbet.
Citera
2025-11-10, 22:49
Medlem
Ankan-mannens avatar
Ligger ugnen på egen säkring, om inte kolla om du kan stänga av annan belastning, om proppar, välj en trög propp. Är det trefas så är det tre säkringar.
Citera
2025-11-10, 22:57
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Ja de verka vara jordfelsbrytaren, så Ja något i ugnen kortsluter nog mot jord när den bli varm, metal expandera vid värme så inte helt orimligt det uppstår efter en stund

gissar på detta är problemet
Citera
2025-11-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Är det jfb som löser så är det nästan garanterat att det är ett element i ugnen som är dåligt, och när det blir varmt så får du en liten kortslutning mot jord.

Är ish samma fel ifall säkringen till höger (där det står 20 på) som löser.

Be din hyresvärd att byta ut spis och det ska lösa sig. Det är ungefär det vi brukar göra på jobbet.

Det här är lösningen på problemet.
Byt spis.

Allt annat är överkurs och att byta element i en ugn kan vara ett 5minuters jobb, eller ta 3månader bara att hitta rätt delar, som sen ska bytas av nån som kan mer än fas och nolla.

Byt spis.
Sen kan hyresvärden lägga energi på att försöka laga den om han vill. Men du behöver ju oxå en fungerande spis så…
Citera
2025-11-11, 08:48
Medlem
Sjukt många som bara kastar ur sig en massa trams om proppar, egen säkring osv.

Ts har ju varit tydlig med att det är jordfelsbrytaren som löser ut, vet ni inte vad en jordfelsbrytare är eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in