2025-11-10, 19:13
Medlem
Nihennas avatar
Upptäckte idag i min nya lägenhet att säkringen går när ugnen har varit igång ett tag. Strömmen går inte direkt, men så småningom. Och då går elen direkt igen så fort jag försöker starta upp ugnen igen när den är varm. Jättekonstigt.

Vad exakt beror det på när en säkring går? Jag trodde det var när det var för många saker igång samtidigt, men nu blir jag fundersam eftersom att ugnen var igång i 30 minuter innan säkringen gick, och inget nytt sattes på under den tiden.

Nu har jag ett sånt skåp med spakar och inga gamla proppar, så det är inte jobbigare än att trycka tillbaka switchen, men känner ändå att jag behöver lösa det. Måste ju kunna använda min ugn. Jag har skrivit till min hyresvärd sen innan som har bokat elektriker som ska komma och kolla på varför jag inte får något ljus i taket (och varför säkringen också går då, specifikt i hallen när jag kopplar in en lampa), men det kan ta ett tag och jag är nyfiken.
Citera
2025-11-10, 19:23
Medlem
Queutards avatar
Proppen går då effektuttaget överskrids. Du har något vajsing med spis/ugn.
Citera
2025-11-10, 19:31
Medlem
sommarlovs avatar
Säkringar går inte direkt vid minsta lilla överström.
Det finns olika klasser där man kan överskrida strömmen en viss tid innan de löser ut.
Ugnen drar mycket ström, en lampa lite.
Citera
2025-11-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nu har jag ett sånt skåp med spakar och inga gamla proppar,
Hur många Ampere är säkringarna på?
Och vad har du för effekt på ugnen?
Citat:
så det är inte jobbigare än att trycka tillbaka switchen,
Se till att stänga av ugnen innan du slår på säkringarna, annars finns risk för onödigt slitage av säkringen.
Citat:
men känner ändå att jag behöver lösa det. Måste ju kunna använda min ugn. Jag har skrivit till min hyresvärd sen innan som har bokat elektriker som ska komma och kolla på varför jag inte får något ljus i taket (och varför säkringen också går då, specifikt i hallen när jag kopplar in en lampa), men det kan ta ett tag och jag är nyfiken.
Är du säker på att det är säkringen som går? Och inte jordfelsbrytaren? Då borde det iofs bli mörkt i hela lägenheten.
Citera
2025-11-10, 20:03
Medlem
Det låter mer som en kortslutning, ev överbelastning. Men en elektriker bör kunna utreda orsak.
Citera
2025-11-10, 20:11
Medlem
tram123s avatar
Ugnen bör ha en egen säkring så överbelastning låter inte troligt.
Isåfall om det är en ny byggnad där det säkrats med för.llte ampare till just den ugnen men att säkringen går efter 30 minuter är Märkligt med, isåfall är det att säkringen är på gränsen och svajar över och under gränsen för att gå och till slut går den, detta scenario är iförsig osannolikt.

Med största sannolikhet så är det något fel på ugnen och det resulterar i kortslutning.
Citera
2025-11-10, 20:16
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Upptäckte idag i min nya lägenhet att säkringen går när ugnen har varit igång ett tag. Strömmen går inte direkt, men så småningom. Och då går elen direkt igen så fort jag försöker starta upp ugnen igen när den är varm. Jättekonstigt.

Vad exakt beror det på när en säkring går? Jag trodde det var när det var för många saker igång samtidigt, men nu blir jag fundersam eftersom att ugnen var igång i 30 minuter innan säkringen gick, och inget nytt sattes på under den tiden.

Nu har jag ett sånt skåp med spakar och inga gamla proppar, så det är inte jobbigare än att trycka tillbaka switchen, men känner ändå att jag behöver lösa det. Måste ju kunna använda min ugn. Jag har skrivit till min hyresvärd sen innan som har bokat elektriker som ska komma och kolla på varför jag inte får något ljus i taket (och varför säkringen också går då, specifikt i hallen när jag kopplar in en lampa), men det kan ta ett tag och jag är nyfiken.

Har du 1-fas ugn?, en modern kör oftast med 3-fas.
Citera
2025-11-10, 20:20
Medlem
Citat:

Det låter fel. Normalt är väl så att ugnen sitter på en egen säkring (eller tre)? Står det inte att säkringen är för just ugnen i proppskåpet? När det är så skall ju givetvis säkringen vara på ström nog för att driva spisen/ugnen.

Är det fler saker som är i gång som orsakar det så torde det ju isf vara huvudsäkringen som går vilket normalt betyder att en hel fas går i lägenheten (dvs drabbar mycket mer än bara spisen).
Citera
2025-11-10, 20:27
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Säkringar går inte direkt vid minsta lilla överström.
Det finns olika klasser där man kan överskrida strömmen en viss tid innan de löser ut.
Ugnen drar mycket ström, en lampa lite.

Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Hur många Ampere är säkringarna på?
Och vad har du för effekt på ugnen?

Se till att stänga av ugnen innan du slår på säkringarna, annars finns risk för onödigt slitage av säkringen.

Är du säker på att det är säkringen som går? Och inte jordfelsbrytaren? Då borde det iofs bli mörkt i hela lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det låter mer som en kortslutning, ev överbelastning. Men en elektriker bör kunna utreda orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Ugnen bör ha en egen säkring så överbelastning låter inte troligt.
Isåfall om det är en ny byggnad där det säkrats med för.llte ampare till just den ugnen men att säkringen går efter 30 minuter är Märkligt med, isåfall är det att säkringen är på gränsen och svajar över och under gränsen för att gå och till slut går den, detta scenario är iförsig osannolikt.

Med största sannolikhet så är det något fel på ugnen och det resulterar i kortslutning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Har du 1-fas ugn?, en modern kör oftast med 3-fas.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det låter fel. Normalt är väl så att ugnen sitter på en egen säkring (eller tre)? Står det inte att säkringen är för just ugnen i proppskåpet? När det är så skall ju givetvis säkringen vara på ström nog för att driva spisen/ugnen.

Är det fler saker som är i gång som orsakar det så torde det ju isf vara huvudsäkringen som går vilket normalt betyder att en hel fas går i lägenheten (dvs drabbar mycket mer än bara spisen).
Oj, nu ska vi se.

Det är en äldre lägenhet, från 50-talet. Gissningsvis så har säkringsskåpet bytts ut för förr fanns det väl bara med riktiga "proppar"?

Hur som glömde jag nämnda det. Det går i hela lägenheten. Det finns ju en hel del spakar i skåpet, men det är en som är i mitten som står för sig själv som går. Bland alla dem spakarna som står bredvid varandra, en 5-6 stycken, så är det ingen som har gått.

Om ugnen är 1-fas eller inte har jag ingen aning om.
Citera
2025-11-10, 20:29
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Oj, nu ska vi se.

Det är en äldre lägenhet, från 50-talet. Gissningsvis så har säkringsskåpet bytts ut för förr fanns det väl bara med riktiga "proppar"?

Hur som glömde jag nämnda det. Det går i hela lägenheten. Det finns ju en hel del spakar i skåpet, men det är en som är i mitten som står för sig själv som går. Bland alla dem spakarna som står bredvid varandra, en 5-6 stycken, så är det ingen som har gått.

Om ugnen är 1-fas eller inte har jag ingen aning om.
Det är alltså huvudsäkringen som går?
Lägenhet från 50 tal, då är det inte JFB som går iaf så bör vara huvudsäkring.

Håller fast vid att det är något fel med ugnen så att det blir en kortslutning.
Senast redigerad av tram123 2025-11-10 kl. 20:32.
Citera
2025-11-10, 20:32
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det är alltså huvudsäkringen som går?
Lägenhet från 50 tal då är det inte JFB som går iaf så bör vara huvudsäkring.

Håller fast vid att det är något fel med ugnen.
https://imgur.com/a/yI2zsZh

Den som är till höger om "test" - knappen.

Eller, nu blev jag osäker. Kan vara den vänstra också. Vill inte direkt testa just nu.
Citera
2025-11-10, 20:33
Medlem
tram123s avatar
Citat:
https://imgur.com/a/yI2zsZh

Den som är till höger om "test" - knappen.
Jaha då har hyresvärden uppdaterat lägenheten med JFB, det är jordfelsbrytaren som löser ut.

Antagligen isolationsfel på ett element i ugnen, känner du ingen elektriker som kan felsöka?

Googlar du på problemet så finns det guider hur du skall felsöka men du behöver nog lite elkunskap iaf.
Senast redigerad av tram123 2025-11-10 kl. 20:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in