Citat:
Det där med Ozempic face och muskelförlust är ju mythbustat för flera år sen och är bara klickbeten. "Ozempic face" och muskelförlust får man av all snabb och stor viktnedgång. Sen det där om att människor på Ozempic inte tränar är bara en trött fördom om "lata tjockisar". Och jo, övervikten minskar, det har rapporterats om det rätt frekvent senaste tiden.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fetman-minskar-i-usa-lakemedel-pekas-ut-som-mojlig-orsak
Något du har rätt i är att viktmedicin hjälper en att kunna äta rätt och göra bra val, något som för många har varit omöjligt att upprätthålla över tid förut.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fetman-minskar-i-usa-lakemedel-pekas-ut-som-mojlig-orsak
Något du har rätt i är att viktmedicin hjälper en att kunna äta rätt och göra bra val, något som för många har varit omöjligt att upprätthålla över tid förut.
De gjorde ett program om ozempic på P1 Kropp och själ för 3 veckor sedan. Jag tycker de tog upp det viktigaste där. Tycker de tog upp muskelförlusten lite försiktigt där i slutet och tryckte på hur viktigt det var att träna samtidigt.
Men någon myt är det tyvärr inte. Jag vet eftersom jag är kroppsbyggare sedan 20 år och har levt efter de principer som man vet fungerar. Tyvärr ser jag många som tror det finns genvägar till "liv och hälsa" .
Det finns viktminskning på kort sikt och lång sikt. Om 5 år är kanske du och alla andra tillbaka på ruta ett och några kilon större. Inget konstigt då det inte är rocket science för det är så det slutar enligt forskning. Ozempic kan ni ta några år och sen kommer ni inte vilja ta det längre. Jag förstår inte riktigt om ni tror ni ska bli smala och snygga. Ni kanske tappar lite men ni kommer ju alltid vara överviktiga även med ozempic.
Preparat för överviktiga kommer och går genom historien och ännu finns inget botemedel mot "dumhet". Människor äter fel och blir därav överviktiga. Sen får de sjukdomar och även kroniska sjukdomar pga av detta. Det finns inget läkemedel som kan bota att ni äter fel och de kroniska sjukdomarna har ni ätit er till och de är där för att stanna. Felet ni gjorde var att ni åt er tjocka från början. Och ni vägrar äta och leva som vi gör som är hälsosamma. Fakta.
Otäck sanning. Men verkligheten är sådan ibland. Är verkligen trött på alla bortförklaringar. Vi vet alla att bortförklaringar är ursäkter. Jag hör ofta att "man kan fuska lite och så". "- och du tycker att det fungerar för dig? " är då mitt svar.