2025-11-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det där med Ozempic face och muskelförlust är ju mythbustat för flera år sen och är bara klickbeten. "Ozempic face" och muskelförlust får man av all snabb och stor viktnedgång. Sen det där om att människor på Ozempic inte tränar är bara en trött fördom om "lata tjockisar". Och jo, övervikten minskar, det har rapporterats om det rätt frekvent senaste tiden.
https://www.sverigesradio.se/artikel/fetman-minskar-i-usa-lakemedel-pekas-ut-som-mojlig-orsak

Något du har rätt i är att viktmedicin hjälper en att kunna äta rätt och göra bra val, något som för många har varit omöjligt att upprätthålla över tid förut.

De gjorde ett program om ozempic på P1 Kropp och själ för 3 veckor sedan. Jag tycker de tog upp det viktigaste där. Tycker de tog upp muskelförlusten lite försiktigt där i slutet och tryckte på hur viktigt det var att träna samtidigt.
Men någon myt är det tyvärr inte. Jag vet eftersom jag är kroppsbyggare sedan 20 år och har levt efter de principer som man vet fungerar. Tyvärr ser jag många som tror det finns genvägar till "liv och hälsa" .
Det finns viktminskning på kort sikt och lång sikt. Om 5 år är kanske du och alla andra tillbaka på ruta ett och några kilon större. Inget konstigt då det inte är rocket science för det är så det slutar enligt forskning. Ozempic kan ni ta några år och sen kommer ni inte vilja ta det längre. Jag förstår inte riktigt om ni tror ni ska bli smala och snygga. Ni kanske tappar lite men ni kommer ju alltid vara överviktiga även med ozempic.
Preparat för överviktiga kommer och går genom historien och ännu finns inget botemedel mot "dumhet". Människor äter fel och blir därav överviktiga. Sen får de sjukdomar och även kroniska sjukdomar pga av detta. Det finns inget läkemedel som kan bota att ni äter fel och de kroniska sjukdomarna har ni ätit er till och de är där för att stanna. Felet ni gjorde var att ni åt er tjocka från början. Och ni vägrar äta och leva som vi gör som är hälsosamma. Fakta.

Otäck sanning. Men verkligheten är sådan ibland. Är verkligen trött på alla bortförklaringar. Vi vet alla att bortförklaringar är ursäkter. Jag hör ofta att "man kan fuska lite och så". "- och du tycker att det fungerar för dig? " är då mitt svar.
Citera
2025-11-07, 18:52
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
De gjorde ett program om ozempic på P1 Kropp och själ för 3 veckor sedan. Jag tycker de tog upp det viktigaste där. Tycker de tog upp muskelförlusten lite försiktigt där i slutet och tryckte på hur viktigt det var att träna samtidigt.
Men någon myt är det tyvärr inte. Jag vet eftersom jag är kroppsbyggare sedan 20 år och har levt efter de principer som man vet fungerar. Tyvärr ser jag många som tror det finns genvägar till "liv och hälsa" .
Det finns viktminskning på kort sikt och lång sikt. Om 5 år är kanske du och alla andra tillbaka på ruta ett och några kilon större. Inget konstigt då det inte är rocket science för det är så det slutar enligt forskning. Ozempic kan ni ta några år och sen kommer ni inte vilja ta det längre. Jag förstår inte riktigt om ni tror ni ska bli smala och snygga. Ni kanske tappar lite men ni kommer ju alltid vara överviktiga även med ozempic.
Preparat för överviktiga kommer och går genom historien och ännu finns inget botemedel mot "dumhet". Människor äter fel och blir därav överviktiga. Sen får de sjukdomar och även kroniska sjukdomar pga av detta. Det finns inget läkemedel som kan bota att ni äter fel och de kroniska sjukdomarna har ni ätit er till och de är där för att stanna. Felet ni gjorde var att ni åt er tjocka från början. Och ni vägrar äta och leva som vi gör som är hälsosamma. Fakta.

Otäck sanning. Men verkligheten är sådan ibland. Är verkligen trött på alla bortförklaringar. Vi vet alla att bortförklaringar är ursäkter. Jag hör ofta att "man kan fuska lite och så". "- och du tycker att det fungerar för dig? " är då mitt svar.

Fetma är en kronisk sjukdom så har man fetma lär man behöva medicinen livslångt. Kan nog tala för många på viktmedicin att "smal och snygg" är långt ned på listan av anledningarna till att man tar medicinen. Personligen, med ett liv av träning och hälsosam kost bakom mig, är det friheten att inte behöva ha vikt och mat i huvudet konstant som är den största vinsten.

Tipsade faktiskt om det P1 Kropp&Själ-avsnittet i min journal, tyckte det var jättebra! Men så det där med matbrus tänker du är påhitt eller överdrift kanske?

Lyssnar även på Viktmedicinpodden, också en jättebra podd där man får höra olika personer beskriva sina liv som tjocka eller fd tjocka och varför de tar medicinen.
Citera
2025-11-08, 01:50
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Är du säker på biverkningarna? Jag har hört från olika läkare ang biverkningarna och de drabbar typ alla med tiden men det blir säkert färre ju mer rätt man gör. Det finns även något som kallas "ozempic face" vilket är galet och borde vara en väckarklocka tycker jag för att något är fel.

Varför skulle muskelförlusten vara missvisande om den är sann? Går du ner i vikt och varken äter eller tränar som människor oftast gör på ozempic så är det en osund viktminskning som bara leder till fler problem. Det kommer aldrig hända att någon går ner speciellt mycket med ozempic utan man tappar mest muskler på sikt. Det är som med alla bantningspreparat. Lite snabba resultat. Sen avstannar det och sen återgår man i ätandet igen. Ozempic är inte bättre än något som kommit innan. Övervikten ökar just nu i samhället. Inte minskar.

Nu till det viktiga. Ät som kroppen är designad och man behöver inte ozempic. Man blir normalviktig och kan leva livet och tänka på annat än vikten och maten. Det är här ozempic kommer in i bilden. Tanken är att det ska vara en liten hjälp om man väljer att ändra sitt liv och äta rätt.

Det där låter dramatiskt, men stämmer inte med vad studierna visar. De vanligaste biverkningarna är magbesvär i början, och de flesta försvinner när dosen trappas upp som den ska. “Ozempic face” är inte en biverkning av medicinen, det är samma effekt man får av vilken snabb viktnedgång som helst, även diet, fasta eller gastric bypass. Mindre fett = mindre volym i ansiktet. Inte konstigare än så.

Att säga att folk “tappar mest muskler” är också fel. All viktnedgång innebär en del muskelmassa. Det är därför man ska köra protein och träning. Det går att minimera och det är exakt vad seriös behandling handlar om. De som droppar av är nästan alltid de som bara tar sprutan och hoppas på mirakel.

Och angående att "alla går upp allt igen": övervikt är hormonellt och neurologiskt för många, inte en moralfråga. Det är därför GLP-1 hjälper när vanlig vilja och sallad inte gör det. Resultaten är bättre än gamla bantningspreparat, och betydligt säkrare än gastric bypass som samhället glatt betalar för. (Var glad!)
Citera
2025-11-08, 01:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Nu har tjockisar noll argument mot att inte bli smala. Lite Antabus för svullos.
Citera
2025-11-08, 14:54
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nu har tjockisar noll argument mot att inte bli smala. Lite Antabus för svullos.

Så kan man se det också, framförallt om man har råd
Citera
2025-11-09, 09:39
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Jag har varit tjock sedan år 2000 och vi fick vårt första barn. I Februari vägde jag 117kg och är 1.74 lång. Jag har gått med i ett viktminsknings program via en nät doktor där sprutan kostar 1045 och avgiften för att delta i programmet är 495 kr per månad.
Det blir 1540 kr per månad eller om man så vill 18480 kr per år.
Under 9 månader har jag gått ner 27 kg och väger nu under 90 kg för första gången på 25år.😊
Jag har INTE börjat att träna och jag äter bara lite nyttigare det är allt.
Mina biverkningar är hård mage och yrsel om jag reser mig upp för fort.

Jag tycker faktiskt att staten borde ta med som Ozempic, Wegovy samt Rybelsus i högkostnadsskyddet. Som det är nu är det för dyrt att få denna behandling för många?
Citera
2025-11-11, 00:03
Medlem
Urbanfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag har varit tjock sedan år 2000 och vi fick vårt första barn. I Februari vägde jag 117kg och är 1.74 lång. Jag har gått med i ett viktminsknings program via en nät doktor där sprutan kostar 1045 och avgiften för att delta i programmet är 495 kr per månad.
Det blir 1540 kr per månad eller om man så vill 18480 kr per år.
Under 9 månader har jag gått ner 27 kg och väger nu under 90 kg för första gången på 25år.😊
Jag har INTE börjat att träna och jag äter bara lite nyttigare det är allt.
Mina biverkningar är hård mage och yrsel om jag reser mig upp för fort.

Jag tycker faktiskt att staten borde ta med som Ozempic, Wegovy samt Rybelsus i högkostnadsskyddet. Som det är nu är det för dyrt att få denna behandling för många?

Grattis! Körde du receptonline eller digidoktor?

Tror inte någon politiker kommer att jobba för detta då det blir extremt kostsamt för staten, vinsten ser man först om 20-30 år vilken ingen politiker rättar sig efter.
Citera
2025-11-11, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Fetma är en kronisk sjukdom så har man fetma lär man behöva medicinen livslångt. Kan nog tala för många på viktmedicin att "smal och snygg" är långt ned på listan av anledningarna till att man tar medicinen. Personligen, med ett liv av träning och hälsosam kost bakom mig, är det friheten att inte behöva ha vikt och mat i huvudet konstant som är den största vinsten.

Tipsade faktiskt om det P1 Kropp&Själ-avsnittet i min journal, tyckte det var jättebra! Men så det där med matbrus tänker du är påhitt eller överdrift kanske?

Lyssnar även på Viktmedicinpodden, också en jättebra podd där man får höra olika personer beskriva sina liv som tjocka eller fd tjocka och varför de tar medicinen.

Det finns ett äldre program om "mat brus" (använder din beskrivning men de kallar det för att kroppen ställt om sin set point) som är 5-7 år gammalt. Minns jag lyssnade på det någon sommar. Jag har lyssnat på allt från P1 om hälsa senaste 10 åren. De kallar det inte matbrus men de går igenom en sjukdom som gör att tex Biggest loser deltagare inte kan gå ner i vikt utan att känna hunger. Därför kommer de behöva lära sig leva med sin fetma. Detta drabbar inte många men de som är överviktiga som barn och även vuxna som är överviktiga länge och rejält i vuxen ålder riskerar det.

Nej, det finns ingen medicin mot fetma. Du är inte sjuk. Övervikt är ingen sjukdom och att man skulle bli kroniskt sjuk per automatik bara för att bmi går över 30 hör man ju är knepigt. Att man säger att någon med bmi är kronisk sjuk (såg på nätet att vissa sidor skriver detta men ej faktagranskat det hos "riktiga sidor") är för att man ser ett samband med att personen har lätt för att gå upp i vikt. Att personen har lätt för att gå upp i vikt har att göra med att den äter fel och har svårt att avstå från sådan mat som inte är mat. Det är i grunden detta som är problemet.

Sen görs allt beroendeframkallande idag, allt ifrån Marabou mjölkchoklad till Billys Pizza. Men inget av detta är "mat". Så man måste inse att man inte kan äta sådant skräp utan att få konsekvenser. Varför man dras till skräpmat är många. Det är individuellt och det stod bra punkter på nätet. Allt från kunskap, utbildning, vänner, hur man trivs med livet osv osv osv.

Så du kan precis som jag gå över till riktigt mat. Om 5 år kommer ingen i din närhet att känna igen dig. Vare sig din figur eller din personlighet. Om 10 år ganska du föreläser för andra och är aktiv inom sporter, skriver böcker, driver företag etc etc. Man får ett nytt liv när man kroppen är frisk och man inte behöver fokusera på kosten. Du är inte din sjukdom men det är vad alla vill få dig att tro. De vill att du ska ta medicin. En gång i sjukvården = alltid i sjukvården. Tyvärr. Se till att aldrig hamna där är mitt råd till alla friska.
Citera
2025-11-13, 14:23
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Det tror jag med, alltså att man har mer matbrus/food noise när man vägt mer en längre period men gått ned i vikt. Kroppen strävar efter att komma tillbaka till sin högre vikt (set point teorin) och konstanta tankar på mat och sug är ju rimlig respons från kroppen då.

Måste vara fantastiskt att tro så högt om sig själv att man är övertygad om att minst ett tjugotal medicinska organisationer inklusive WHO har fel i att långvarig fetma är en kronisk sjukdom, önskar jag hade ditt självförtroende 😊
Citera
2025-11-13, 17:14
Medlem
Dishys avatar

Jo kom på en intressantare fråga, kanske lite av pudelns kärna. Hur gör man då för att äta "riktig mat" i lagom mängd? De flesta tjocka vet ju att man ska äta nyttigt i lagom mängd. Vissa kör viktväktarna, andra kör keto, metoderna varierar men gemensamt är att kaloriunderskott behövs. Så vad:et är inte grejen alltså vad som behöver göras, utan hur:et. Hur ska det gå till att som tjock göra rätt val på lång sikt? Och vad är det som gör att det fungerar med viktmedicin men inte utan viktmedicin?
Citera
2025-11-19, 21:16
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Grattis! Körde du receptonline eller digidoktor?

Tror inte någon politiker kommer att jobba för detta då det blir extremt kostsamt för staten, vinsten ser man först om 20-30 år vilken ingen politiker rättar sig efter.

Jag har gått från sjukligt fet till 90kg och 1.80 lång
Citera
2025-11-19, 21:20
Medlem
NYZ367s avatar
Jag är en gubbe på 60 år som har diabetes. men sedan Mars 2025 har jag gått ner över 30kg. UTAN livsstilsförändring det är allt jag kan säga inte en dag i gymet eller i simbassängen Tack för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in