2025-11-12, 21:17
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Håller annars med om att 11 000 i hyra låter orimligt dyrt.

Men den fick han antagligen när han hade jobb och då var det kanske mer rimligt, och lycka till att snabbt få ny bostad som arbetslös? Det blir ett moment 22 där han nu lite sitter fast med 2000 kr efter hyran eller mindre tills han får jobb.

Så chansa inte på att bo dyrt när du har jobb eller bli aldrig arbetslös antar jag.
Nej, han flyttade in dit 2024 eller 2025.
Vilket förvånar mig.
Är han inte arbetslös sedan 2 år?

Ratsit:
lgh 1403 i Huddinge. Där har han bott i 1 år och 85 dagar sedan han flyttade in den 20 augusti 2024

Mrkoll:
Robert har namnsdag den 7 juni. Han flyttade till sin nuvarande lägenhet för 29 veckor sedan (den 23 april 2025).
Citera
2025-11-12, 21:21
Medlem
Tycker ändå man skapar onödigt hårda samhällen och det bästa vore någon basinkomst på kanske runt 11tkr netto.

Det skulle kosta ca 50 miljarder i kostnad för samhället för ca 1,16 miljoner svenskar i åldern 20-64 år som inte har inkomst/går på bidrag idag. Då har jag räknat bort kostnad för Akassa, Sjukersättning, Försörjningsstöd osv.

Dessutom skulle samhället också förmodligen kunna minska rejält på olika sjukvårdskostnader, kriminalvård osv med ca 50 miljarder. Så reformen skulle nästan vara helt självfinansierad!

Så länge medborgaren sköter sig och inte ställer till trubbel ska den vara garanterad.

Det mesta av pengarna skulle ju också konsumeras och sätta igång de ekonomiska hjulen i Sverige. Vi avskaffar också mycket av kontrollsamhället och skapar trygghet genom att folket är garanterad en viss basnivå.
Citera
2025-11-12, 21:22
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Är han akademiker då? För om han har en universitetsutbildning inom IT så är det underligt att han har så svårt att få jobb, även om IT-sektorn gått trögare det senaste. Det har jobbat många inom IT som inte haft universitetets utbildningar och dessa har det tuffare på arbetsmarknaden numer.

Universitet?
Om Lexicon är ett universitet så...

Lexicon - vidareutbildning IT
ITIT
okt. 2021–mars 2022okt. 2021–mars 2022
IT-påbyggnadsutbildning IT-support tekniker 2nd - 3rd line
Kompetenser: Intune · IT · Windows · Systemadministration
Innovativ IT-tekniker, AI-utvecklare och systembyggare med över 18 års erfarenhet inom både Apple- och Windows-miljöer.

Jag har arbetat heltid på Xpeedio och hanterat allt från 1st- till 3rd-line-support, med fokus på felsökning, installation och användarstöd i komplexa IT-miljöer.
Parallellt har jag under de senaste åren byggt upp en stark kompetens inom AI-utveckling, automation och multimodal teknik — där jag kombinerar tekniskt djup med kreativ vision.

Genom mitt eget projekt VisionaryAI Tagger har jag utvecklat ett avancerat analysverktyg som förenar taligenkänning, bildanalys, video-förståelse och AI-baserad metadatahantering i ett intuitivt gränssnitt.
Målet är att skapa en ny generation AI-lösningar som gör det möjligt att förstå, strukturera och söka i ljud, video och bilder på ett helt nytt sätt.

Jag ser mig själv som en generalist med djup — en person som trivs lika bra i praktiskt IT-arbete som i innovativa miljöer där nya idéer föds och blir till fungerande teknik.

Kompetensområden:
• Apple-ekosystemet: macOS, iOS, MDM, support och felsökning
• Windows & Microsoft 365: Azure, Intune, Exchange, Teams, säkerhet
• AI & Automation: Whisper, Pyannote, CLIP, YOLO, OpenCV, lokala LLM-miljöer (Ollama, LM Studio, Oobabooga)
• Innovation & utveckling: Idéskapande, systemdesign, prototypbyggande, pitch- och affärsutveckling

Jag drivs av en genuin nyfikenhet och viljan att skapa teknik som både förenklar och fördjupar förståelsen av världen omkring oss.
Citera
2025-11-12, 21:25
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxarcheus
Bidrag finns väl till för att folk ska kunna överleva och få ett nytt jobb? Människor som inte har pengar till mat och tar över huvudey är livsfarliga.

Dessutom skapar politiker sällan arbete, då alla sådana arbeten betals av skatteintäkter i den privata sektorn.
I två år?
Citera
2025-11-12, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Ja bra tanke.
Varför bor man i en lägenhet som kostar 11000 kr i månaden som arbetslös?
Han kan ju flytta vart fan han vill för han är ändå arbetslös och har inget jobb han behöver bo nära, han kan ju enkelt få tag på en lägenhet för 3000-4000 kr ute i ingenstans i Norrland.

Att hyresvärden kräver att man har jobb är bara skitsnack, en billig lägenhet mitt ute i ingenstans så kommer hyresvärden inte ha några krav alls.
'
11000 är inte så mycket idag?

Låter som en 2a, eller kanske till och med en större 1a.

Min första lägenhet ca 25 kvadrat kostade någonstans runt 1500-1900 kr.

Men så ser det inte ut idag.

Väldigt svårt att hitta något under 8000 kr
Citera
2025-11-12, 21:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Dock bör ju Bomark överväga att lämna Sthlm, han kan få en skaplig lgh i mellanstora och små städer för ca 5500-8000kr i stället.

Och hur skulle han få en lägenhet när alla värdar kräver tillsvidareanställning eller att hyran är max 30 % av din månadsinkomst?
Citera
2025-11-12, 21:34
Medlem
Robert har inte bristande kompetens. Erfaren inom IT support och visar framfötterna genom att lära sig om AI.

Där emot har han en katastrofal öppen profil på Facebook (som alla som rekryterar kollar) och om den speglar hans person så faller han på det sociala i intervjuer.

Men jag skulle sätta ett par hundra spänn på att han aldrig kommer till intervju. För att rekryteraren ser hans Facebookprofil och drar den helt korrekt slutsatsen NOPE.

Robert behöver byta till sig 25m2 för 5-7000kr/mån, radera sin Facebook och styra om sitt AI projekt till något relaterat till arbetet han söker.

Robert du läser ju här så;
Alla supportorganisationer har fått sparkrav (formulerat effektivisering) från bolagens AI initiativ. AI initiativen drivs av folk som inte kan ett skit om AI. Du kan tillräckligt. Lokal whisper för att transkribera inkommande samtal GDPR säkert. In i en lokal modell för att sammanfatta och köra mot kunskapsartiklar. Sen in med det i ServiceNow.

Det är relevant för de som rekryterar. Du ÄR en attraktiv tillgång. Men du kommer aldrig få visa det ens om du inte raderar Facebook.
Citera
2025-11-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Universitet?
Om Lexicon är ett universitet så...

ITIT
okt. 2021–mars 2022okt. 2021–mars 2022
Kompetenser: Intune · IT · Windows · Systemadministration
Innovativ IT-tekniker, AI-utvecklare och systembyggare med över 18 års erfarenhet inom både Apple- och Windows-miljöer.

Jag har arbetat heltid på Xpeedio och hanterat allt från 1st- till 3rd-line-support, med fokus på felsökning, installation och användarstöd i komplexa IT-miljöer.
Parallellt har jag under de senaste åren byggt upp en stark kompetens inom AI-utveckling, automation och multimodal teknik — där jag kombinerar tekniskt djup med kreativ vision.

Genom mitt eget projekt VisionaryAI Tagger har jag utvecklat ett avancerat analysverktyg som förenar taligenkänning, bildanalys, video-förståelse och AI-baserad metadatahantering i ett intuitivt gränssnitt.
Målet är att skapa en ny generation AI-lösningar som gör det möjligt att förstå, strukturera och söka i ljud, video och bilder på ett helt nytt sätt.

Jag ser mig själv som en generalist med djup — en person som trivs lika bra i praktiskt IT-arbete som i innovativa miljöer där nya idéer föds och blir till fungerande teknik.

Kompetensområden:
• Apple-ekosystemet: macOS, iOS, MDM, support och felsökning
• Windows & Microsoft 365: Azure, Intune, Exchange, Teams, säkerhet
• AI & Automation: Whisper, Pyannote, CLIP, YOLO, OpenCV, lokala LLM-miljöer (Ollama, LM Studio, Oobabooga)
• Innovation & utveckling: Idéskapande, systemdesign, prototypbyggande, pitch- och affärsutveckling

Jag drivs av en genuin nyfikenhet och viljan att skapa teknik som både förenklar och fördjupar förståelsen av världen omkring oss.

Ajdå..tack för förtydligandet!
Citera
2025-11-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Robert Bomark har varit arbetslös i två år och upplever ålderism som hinder för att få jobb trots sin relevanta kompetens inom IT-branschen.
Trots tidigare aktivitetsstöd på cirka 16 000 kronor efter skatt har nya regler sänkt stödet drastiskt, och det kommer att minska ytterligare till 8 030 kronor före skatt.
Robert klarar sig ekonomiskt tack vare stöd från en nära anhörig, men utan detta stöd hade han befunnit sig i en extremt utsatt situation, vilket belyser de utmaningar som långtidsarbetslösa ställs inför i dagens samhälle.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8qbR82/arbetslose-robert-45-drabbas-av-sankta-stodet-ar-at-helvete

Gör regeringen rätt som sänker stödet?
Relevant kompetens inom IT-branschen och skyller på sin ålder för att inte få jobb?

Helt galet. Runt 45 år är vanligtvis den absolut mest attraktiva åldern när vi letar senior kompetens på mitt jobb. 20-25 år kvar i arbetslivet, gedigen erfarenhet och oftast förbi tiden med småbarn.

Detta beror på andra saker än hans ålder.
Citera
2025-11-12, 21:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Robert Bomark har varit arbetslös i två år och upplever ålderism som hinder för att få jobb trots sin relevanta kompetens inom IT-branschen.
Trots tidigare aktivitetsstöd på cirka 16 000 kronor efter skatt har nya regler sänkt stödet drastiskt, och det kommer att minska ytterligare till 8 030 kronor före skatt.
Robert klarar sig ekonomiskt tack vare stöd från en nära anhörig, men utan detta stöd hade han befunnit sig i en extremt utsatt situation, vilket belyser de utmaningar som långtidsarbetslösa ställs inför i dagens samhälle.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8qbR82/arbetslose-robert-45-drabbas-av-sankta-stodet-ar-at-helvete

Gör regeringen rätt som sänker stödet?

IT söker ju folk jämt. Svårt att se att det är svårt att få jobb om man har "relevanta kompetenser".
Citera
2025-11-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Robert behöver börja leka med tanken att lämna Huddinge och söka sig norrut i Sverige. Långt norrut. Där får han jobb direkt. Han måste även acceptera jobb inom andra områden än det han har tänkt sig.

Jobben finns i Stockholm. Att flytta till andra delar av landet för att jobba är hjärndött. Kanske får han en visstidsanställning någonstans. Men när den löpt ut sitter han fast i någon håla i Norrlands inland.
Citera
2025-11-12, 21:57
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Robert har inte bristande kompetens. Erfaren inom IT support och visar framfötterna genom att lära sig om AI.

Där emot har han en katastrofal öppen profil på Facebook (som alla som rekryterar kollar) och om den speglar hans person så faller han på det sociala i intervjuer.

Men jag skulle sätta ett par hundra spänn på att han aldrig kommer till intervju. För att rekryteraren ser hans Facebookprofil och drar den helt korrekt slutsatsen NOPE.

Robert behöver byta till sig 25m2 för 5-7000kr/mån, radera sin Facebook och styra om sitt AI projekt till något relaterat till arbetet han söker.

Robert du läser ju här så;
Alla supportorganisationer har fått sparkrav (formulerat effektivisering) från bolagens AI initiativ. AI initiativen drivs av folk som inte kan ett skit om AI. Du kan tillräckligt. Lokal whisper för att transkribera inkommande samtal GDPR säkert. In i en lokal modell för att sammanfatta och köra mot kunskapsartiklar. Sen in med det i ServiceNow.

Det är relevant för de som rekryterar. Du ÄR en attraktiv tillgång. Men du kommer aldrig få visa det ens om du inte raderar Facebook.
Bra råd!
Utbildad som NLP-coach?

Då har du något gemensamt med vår Robert:
Inner power centre
Inner power centre
Personlig utvecklingPersonlig utveckling
mars 2019–apr. 2019mars 2019–apr. 2019
Diplomerad NLP Coach/terapeut

NLP Practioner CertificationNLP Practioner Certification
Citera