2025-11-12, 13:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag vet inte om jag uttryckte mig helt rätt, kanske hade jag kunnat få till det bättre med mer tid, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
Kontentan var att för dig betyder "god" bara vad Gud vill. Du har ingen egen uppfattning, ingen egen moral utan du är totalt auktoritetstroende.
Citera
2025-11-12, 13:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kontentan var att för dig betyder "god" bara vad Gud vill. Du har ingen egen uppfattning, ingen egen moral utan du är totalt auktoritetstroende.
Jag tror att moral kommer från gud, gud skapade hela konceptet om moral, och därför kommer min moral helt från gud, ja.
Jag ser det som det enda rätta, följer man sin egen moral kan man göra bristfälliga bedömningar och råka avvika från guds perfekta vilja.

Hade jag följt min egen vilja och egna moraliska kompass hade jag betett mig annorlunda och gjort andra val.
Jag måste till viss del kämpa för att göra guds vilja istället för min egen. Att bara följa min egen vilja hade varit lättare.
Det ser jag som ett slags bevis för att det är moraliskt bättre, att det är svårare.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-12 kl. 13:10.
Citera
2025-11-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ditt släktträds anfäder bak till bibliska tiden befattade sig med allt det där till den goda grad att du fått se dagens ljus.
Men är det de befattade sig med moraliskt korrekt?
Är det moraliskt korrekt att mörda folk som jobbar på fel veckodag?
Är slaveri moraliskt korrekt?
Tycker du själv att det verkar troligt att en allgod gud skulle utfärda dödstraff för att man arbetar på fel veckodag?

En utav anledningarna till att folk blir förbannade på den del av er religiösa som inte kan låta bli att predika era vanföreställningar, är att ni är totalt oförmögna att svara rakt och ärligt på en enkel fråga.

Citat:
Ont och gott två ändar av samma linje, kan man definiera gott om man inte har det onda att mäta med, kan definitionen gott existera i ens medvetande utan det onda. Skulle man kunna hävda att ondska är roten till det goda och därmed gott - ”inget ont som inte har något gott med sig"
Vilket jävla svammel. Kan du tänka dig att svara på min fråga?
Är det förenligt med godhet att mörda folk som jobbar på sabbaten?
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-12 kl. 13:49.
Citera
2025-11-12, 13:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Men är det de befattade sig med moraliskt korrekt?
Är det moraliskt korrekt att mörda folk som jobbar på fel veckodag?
Är slaveri moraliskt korrekt?
Tycker du själv att det verkar troligt att en allgod gud skulle utfärda dödstraff för att man arbetar på veckodag?

En utav anledningarna till att folk blir förbannade på den del av er religiösa som inte kan låta bli att predika era vanföreställningar, är att ni är totalt oförmögna att svara rakt och ärligt på en enkel fråga.

Vilket jävla svammel. Kan du tänka dig att svara på min fråga?
Är det förenligt med godhet att mörda folk som jobbar på sabbaten?
Det raka svaret är att om gud gör det, så har han antagligen en riktigt bra anledning
Citera
2025-11-12, 13:44
Medlem
Citat:
Jag bedömer inte om gud är perfekt enligt någon standard.
Så du sitter alltså bara och hittar på saker, helt utan grund?

Citat:
Alternativen blir:
1. Gud finns. Om gud finns så är gud perfekt.
2. Gud finns inte. I så fall så är gud ingenting.

Det finns inget alternativ där gud finns men är inte perfekt, därför är hela det här resonemanget meningslöst.
Så med andra ord så ser du inga problem med att en perfekt och allgod Gud, utfärdar dödstraff till folk som arbetar på fel veckodag, olydiga barn och homosexuella?
Du ser inga konstigheter med att en perfekt och allgod gud förespråkar slaveri?
För vi kan inte bedöma Guds handlingar utifrån vår egna standard, men samtidigt påstår du att du vet att Gud är perfekt, trots att du inte har någon standard att utgå ifrån?

Citat:
Den rimligare frågan blir istället, finns gud?

Jag har analyserat bevisen, och avgjort att gud finns, och därför måste gud vara perfekt, och därför måste dessa handlingar vara perfekta.
Ja det verkar ju rimligt. En perfekt, allsmäktig, allvetande och allgod skapare av tusentals miljarder galaxer som har ett specialintresse i en specifik livsform på en specifik planet, så till den milda grad att han dömer dem till döden om de arbetar på fel veckodag.

Din religion är häpnadsväckande korkad.
Citera
2025-11-12, 13:47
Medlem
Citat:
Det raka svaret är att om gud gör det, så har han antagligen en riktigt bra anledning

Det kan alltså finnas en riktigt bra anledning till att stena folk till döds om de arbetar på fel veckodag?
Citera
2025-11-12, 13:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så du sitter alltså bara och hittar på saker, helt utan grund?

Så med andra ord så ser du inga problem med att en perfekt och allgod Gud, utfärdar dödstraff till folk som arbetar på fel veckodag, olydiga barn och homosexuella?
Du ser inga konstigheter med att en perfekt och allgod gud förespråkar slaveri?
För vi kan inte bedöma Guds handlingar utifrån vår egna standard, men samtidigt påstår du att du vet att Gud är perfekt, trots att du inte har någon standard att utgå ifrån?

Ja det verkar ju rimligt. En perfekt, allsmäktig, allvetande och allgod skapare av tusentals miljarder galaxer som har ett specialintresse i en specifik livsform på en specifik planet, så till den milda grad att han dömer dem till döden om de arbetar på fel veckodag.

Din religion är häpnadsväckande korkad.
Slavar i den här kontexten kan översättas mer som arbetare, jag har gått in djupt lite på sånt här.
Det behöver inte vara dåligt, i många fall ville inte ens slavarna vara fria, de var istället tacksamma för att de fick arbete, mat och boende.

De barnen du pratar om är vuxna barn, det handlar om vuxna fyllon som felbehandlar sina föräldrar typ.

När det handlar om att arbeta på fel veckodag så var det menat att vara en helig dag, och gud gav dom allt dom behövde, mat och sånt för att dom skulle kunna äta på den dagen, allt var planerat.
Om du inte lyder gud kommer det inte gå bra för dig heller tyvärr, men det är ett val

Den sista saken vill jag inte ta upp
Citera
2025-11-12, 13:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kan alltså finnas en riktigt bra anledning till att stena folk till döds om de arbetar på fel veckodag?
Det handlar om principen, om du går ut för att hämta mat när gud redan har gett dig maten du behöver och har gett dig direkta order att vila och bara sitta och äta mat, då är det mer av ett självmord kanske
Citera
2025-11-12, 13:59
Medlem
Citat:
Slavar i den här kontexten kan översättas mer som arbetare, jag har gått in djupt lite på sånt här.
Det behöver inte vara dåligt, i många fall ville inte ens slavarna vara fria, de var istället tacksamma för att de fick arbete, mat och boende.
Trams. Det står uttryckligen att man äger människorna som egendom. Man får misshandla dem och låta dem gå i arv.
Det är slaveri. Guds egna ord enligt dig.
För mig är det uppenbart att de här bibelverserna är författade utav den tidens slavägare, men enligt dig är det en allsmäktig och allgod guds ord, så du får komma med en bättre förklaring.

Citat:
De barnen du pratar om är vuxna barn, det handlar om vuxna fyllon som felbehandlar sina föräldrar typ.
Och där är stening till döds ett passade straff som rimmar väl med en perfekt och allgod gud?

Citat:
När det handlar om att arbeta på fel veckodag så var det menat att vara en helig dag, och gud gav dom allt dom behövde, mat och sånt för att dom skulle kunna äta på den dagen, allt var planerat.
Om du inte lyder gud kommer det inte gå bra för dig heller tyvärr, men det är ett val

Den sista saken vill jag inte ta upp
Ja precis. Och frågan är ju just det, är det förenligt med godhet att mörda folk för att de arbetar på den dagen?
Skulle en allgod och perfekt varelse göra en sån sak?
Citera
2025-11-12, 14:03
Medlem
Citat:
Det handlar om principen, om du går ut för att hämta mat när gud redan har gett dig maten du behöver och har gett dig direkta order att vila och bara sitta och äta mat, då är det mer av ett självmord kanske

Om en våldsbrottsling sätter en pistol mot ditt huvud och beordrar dig att sitta still men du försöker fly, är det då helt och hållet ditt fel att du får en kula i huvudet? Det är ju en principsak?

Det är skrämmande hur långt vissa religiösa är beredda att gå för att försvara primitiv vidskepelse som helt uppenbart är omoralisk.
Citera
2025-11-12, 14:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Trams. Det står uttryckligen att man äger människorna som egendom. Man får misshandla dem och låta dem gå i arv.
Det är slaveri. Guds egna ord enligt dig.
För mig är det uppenbart att de här bibelverserna är författade utav den tidens slavägare, men enligt dig är det en allsmäktig och allgod guds ord, så du får komma med en bättre förklaring.

Och där är stening till döds ett passade straff som rimmar väl med en perfekt och allgod gud?

Ja precis. Och frågan är ju just det, är det förenligt med godhet att mörda folk för att de arbetar på den dagen?
Skulle en allgod och perfekt varelse göra en sån sak?
Slaveri var ganska normalt på den tiden, det var bara en del av verkligheten.
Att bara ta bort det helt kanske inte hade varit rimligt, det var en del av hur ekonomin och samhällen fungerade.
När det står om regler och sånt, så är det i alla fall bättre eftersom de andra civilisationerna på den tiden hade inga regler alls, så det var ett steg i rätt riktning kanske?

Men världen är hård, det är inget som någon någonsin har förnekat, det är en del av världen, och syftet med det är att man ser ljus bäst i mörker, det handlar om att få folk att välja godheten eftersom dom har sett lidande och ondska, och därefter få dom att bli dom som dom var menade att vara, det finns en större plan med allt och allt du gör att fokusera på små detaljer i din småsinta bild där allt handlar om dig och vad du tycker och känner just nu
Citera
2025-11-12, 14:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om en våldsbrottsling sätter en pistol mot ditt huvud och beordrar dig att sitta still men du försöker fly, är det då helt och hållet ditt fel att du får en kula i huvudet? Det är ju en principsak?

Det är skrämmande hur långt vissa religiösa är beredda att gå för att försvara primitiv vidskepelse som helt uppenbart är omoralisk.
Jag ser det mer som någon som tvingar någon bort från ett heroinmissbruk kanske, men den egentligen frågan blir ju, är det gud som måste ha din tillåtelse, eller du som behöver guds tillåtelse?

Så som du pratar så låter det ju som att det är gud som måste lyssna på dig istället för tvärtom, du har ju helt missförstått det här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in