Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Redan sagt det till dig att du ser inte förklaringen för du förstår inte, det är väldigt enkelt och du bevisar din bristande förståelse upprepade gånger.
Det är inte ett personangrepp att säga att du har fel och det är heller inte ett försvar av ditt argument, det är snarare mer bevis på att du inte kan argumentera för din sak.
Så fort du adresserar person istället för sak är du igång med ad hominem. Och skälet till att jag talar om det för dig då och då är för att du tenderar att ha ovanligt mycket ad hominem i dina inlägg. Och väldigt litet inslag av sak.
För att jag eller någon annan skall kunna förstå måste det finnas inslag av logik/kausalitet. Det saknas.
Det är helt tomt på något som ens påminner om ett resonemang som visar att ett villaköp inte är en investering.
Speciellt anmärkningsvärt är det när jag visat konkret hur det är en investering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
När jag gjorde detta på SEB fick jag månadskostnad på 21 000 kr lite drygt med ett lån på 750 000 kr och räntekostnad på 2.8%. Gissar på att du räknat på detta själv, det förklarar nog varför det blev så fel.
5000k och 21k i månaden ger en ränta på över 5%. Det är mycket mer än 2.8%.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Eller så bortser du helt från amortering och tänker att man inte behöver betala den, vilket du kanske slipper men de flesta av oss som köper bostad nu behöver tyvärr amortera eftersom bostäder är så sjukt dyra.
Jag bortser inte från amortering. Men det är just det du skriver en
betalning. Inte en kostnad eller utgift.
Det är många av er som inte har några som helst kunskaper i ekonomi som har svårt att ta in detta.
En amortering reducerar kassan som är på balansräkningens tillgångssida. Och reducerar lånet som är på balansräkningens skuldsida. Egna kapitalet påverkas inte.
En kostnad reducerar det egna kapitalet. Vilket en amortering inte gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Dessutom så återigen så handlar det inte "man borde klara av månadskostnad" men du upprepar detta nonsens som om det är svar på tal. Du spendera 5 miljoner för att betala 21 000 kr i månaden istället för 25 000 kr i månaden (vilket är en väldigt överdriven siffra för hyra) och bemöter inte alls det faktum att om du köpt efter 2021 har du troligtvis förlorat pengar på ditt köp.
Förstår du att du spenderar 5 miljoner på ditt köp? Förstår du att detta spelar roll?
Det var bara en information till dig då du tappade bort att någon hade råd med hyran på 25k. Men inte hade råd att köpa huset. Ett allvarlig feltänk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Ökad efterfrågan och ökad tillgång till lån ökar priser på bostäder
Ökad import av TV-apparater sänker pris på TV-apparater
Så när Wallincus skall tänka blir det:
* Ökad efterfrågan leder inte till ökad produktion utan högre priser.
* Ökad efterfrågan leder till ökad produktion och inte högre priser.
Samtidigt.
Inte de enklaste principerna klarar Wallincus av. Och så länge man inte klarar av principer så blir världen bara att gytter av förvirrade känslor och föreställningar.
Och i de mer extrema fallen fantiseras det om bostadsbrist och bostadsbubbla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Bostäder kan gå ner i pris om färre köper
Inköpspris utgör trösklar på bostadsmarknaden
Visst. Tillgångspriser kan ändras. Pga lagändringar och konjunkturändringar.
Och alla kan inte köpa allt, alltid.
Trivialt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Månadskostnad på köpt bostad är inte direkt jämförbar med månadskostnad för hyresrätt
Finns några småskillnader.
Men så länge man är medveten om det går det utmärkt att tala om hyra och månatliga utgifter för köpt boende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
En bostad är ingen investering som är jämförbar med värdepapper
Dock har jag visat hur ett villaköp just är en investering. Vilket var vad det handlade om.
Och du har inte kunna hitta något att invända emot i det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Behöver jag fortsätta?
Helst inte. Tror de flesta med lite kunskaper fått en överdos av Wallincus vid det här laget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
sunt förnuft
Det är bara människor som inte kan använda logik som gaggar om sunt förnuft.
Alla andra visar giltigheten med logik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Står fast vid vad jag sade till dig innan, du har samma logik som en som tror jorden är platt och du förstår inte ens din egna brist.
Om det finns någon brist så är det då enkelt att visa det med fakta och logik. Men det har inte skett. Inte ens ett försök finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Det är inget fel i att vara dum, någon måste vara det med, felet med dig är att du försöker förklara för folk som vet mycket, mycket, mycket mer än du kring saker som du inte förstår själv och du försvarar dig med din extremt bristande logik eller genom att skrika "personangrepp" så fort du får mothugg.
Samma sak här. Bara visa att jag har fel.
Men att bara påstå är bara på svammelnivå.
Och personangrepp påtalar jag bara när det är person istället för sak som adresseras.
Är kanske så att du inte vet skillnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
Sen är det rent ut sagt patetiskt att du gör något slags call to action för att du skall få fler till att hålla med dig genom att fråga om någon ser substans i mina tillrättavisanden av dig.
Är väl precis tvärtom. Jag frågar ju om någon ser något jag missat. Då kan någon annan som hittat något lyfta fram det.
Märker du inte här att du helt missar logiken. Och hamnar inverterat mot verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wallincus
era åsikter.
Fast mina
åsikter känner du inte till.