2025-11-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Då blir det falsk tillvitelse.
Och jag menade alla inblandade i detta.
Åtalade Och vittnen.

Det är endast de som kallas som vittnen som talar under ed eller sanningsförsäkran som man säger nu för tiden.
Citera
2025-11-12, 10:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag är nyfiken på om hon och dom andra inblandade kommer vittna falskt.

Jag kommer ljuga för din skull oavsett vad som krävs säger Linnea.

Att vittna falskt är brottsligt och kallas mened, vilket innebär att avsiktligt ljuga eller undanhålla sanningen efter att ha avlagt vittnesed. Det är inte straffbart att vittna falskt i ett polisförhör, så länge det inte skadar någon, och om man kommer ihåg fel eller ljuger av misstag är det inte heller mened. Ett vittne kan också ändra sin utsaga under rättegången utan att begå brott.

Vad är mened?
Att avsiktligt lämna en osann uppgift eller undanhålla sanningen efter att ha avlagt vittnesed.
För att dömas för mened krävs uppsåt, det vill säga att vittnet medvetet ljuger.
Om ett vittne medvetet ljuger för att påverka utgången i ett mål begår hen mened.
Att vittna falskt i ett polisförhör är inte brottsligt. Däremot kan det vara straffbart att ljuga i ett polisförhör om man medvetet smutskastar en annan person.
Att vittna falskt under ed i en rättegång är mened och därmed straffbart.

Ett vittne kan ändra sin utsaga under rättegången, till exempel genom att ge en sanning som avviker från vad som sagts i polisförhöret, utan att begå brott.
Om ett vittne vägrar att svara på en fråga kan domstolen besluta om böter (vite) eller häktning.

Straffet för mened i Sverige är fängelse i upp till fyra år, men kan även vara böter eller fängelse i högst sex månader om brottet inte är allvarligt
. Är brottet grovt kan straffet vara från två års fängelse och upp till åtta år. Straffets stränghet beror på gärningens allvarlighetsgrad och vilka konsekvenser som uppstått till följd av meneden.
Hon är åtalad. Hon kan inte begå mened som åtalad utan de får ljuga så länge de inte ljuger på ett sätt som pekar ut andra oskyldiga för brott.
Så Julia - vanelögnaren - behöver inte heller oroa sig. I egenskap av åtalad måste hon inte hålla sig till sanningen.
Citera
2025-11-12, 10:17
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offerkoftan08
Nej.

Hahaha, håll dig till ämnen du behärskar lite iaf.

Ok. Jag har säkert fel då.
Vet iaf att det inte är så smart att sitta och ljuga som dom alla gör.
Naja.. Vi får önska dom lycka. Dom lär behöva det
Citera
2025-11-12, 10:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Var är bevisen på att han följdes redan då? Om dom gjorde det dock så är det väl en väldigt passande sak för en dokumentär att visa om YouTubes baksida när en influencer som gör allt för att visa sin fasad häktas för brott.
Du får väl lyssna på Anjo om du inte förstått under vilken tidsrymd dessa inspelningar pågått.
Honom tror du ju på.
Citera
2025-11-12, 10:30
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Om man kollar på kommentarerna under Anjos senaste video så..
SVT lär nog få många arga mejl.
Citera
2025-11-12, 10:31
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du får väl lyssna på Anjo om du inte förstått under vilken tidsrymd dessa inspelningar pågått.
Honom tror du ju på.

Tror inte på någon utan bevis, har heller inte sett Anjos video om han tar upp detta i den. Men som sagt, är det inte en väldigt passande grej att ha med i en sådan dokumentär att C hamnade i häktet misstänkt för brott som han begått för att ”se bra ut” på internet?
Citera
2025-11-12, 10:39
Avslutad
Citat:
Min fråga handlade mer om de som sa att Chrippa ljög om att han följdes av ett TV-team.
Det visar sig ju nu att det var sanning trots att flertalet tvärsäkert hävdade att han ljög.

Kanske för han har ljugit om bra värre saker?
Citera
2025-11-12, 10:41
Medlem
Citat:
Om man kollar på kommentarerna under Anjos senaste video så..
SVT lär nog få många arga mejl.

Då får de ju napp direkt avseende frågan om hur mupparmén står redo direkt för attack.

Det är så drev skapas.
Citera
2025-11-12, 10:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tror inte på någon utan bevis, har heller inte sett Anjos video om han tar upp detta i den. Men som sagt, är det inte en väldigt passande grej att ha med i en sådan dokumentär att C hamnade i häktet misstänkt för brott som han begått för att ”se bra ut” på internet?

Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Kanske för han har ljugit om bra värre saker?
Nu var det människor som TVÄRSÄKERT visste att han ljög .. vilket innebär att de ljög, eftersom han talade sanning.

Är konceptet verkligen så svårt för er två?
Citera
2025-11-12, 10:46
Medlem
Nejellervas avatar
Har börjat kolla på Anjos hos video nu. Är det som han säger är det sjukt att Bosse avslutar sin karriär för att göra just denna dokumentär. Vinklar han den och inte visar båda sidor - för båda sidor ska de dåliga ut om han gör det rätt - så kommer både hans karriär vara slut och SVT kommer få det väldigt kämpigt.
Citera
2025-11-12, 10:50
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Nu var det människor som TVÄRSÄKERT visste att han ljög .. vilket innebär att de ljög, eftersom han talade sanning.

Är konceptet verkligen så svårt för er två?

Vad har jag med dom att göra? Har för mig att jag aldrig antytt att jag trodde han ljög, undrade bara om bevis. Varför svarar du inte på ifall du tycker eller inte tycker att det är en ypperlig sak att ha med som en mörk baksida av YouTube där kreatörer till och med begår brott för att kunna finansiera en livsstil som är värd att visa upp?

Det är visserligen lillördag, men klockan är inte ens lunch och du är redan såhär virrig. Kämpa gumman!
Citera
2025-11-12, 10:51
Medlem
Citat:
Har börjat kolla på Anjos hos video nu. Är det som han säger är det sjukt att Bosse avslutar sin karriär för att göra just denna dokumentär. Vinklar han den och inte visar båda sidor - för båda sidor ska de dåliga ut om han gör det rätt - så kommer både hans karriär vara slut och SVT kommer få det väldigt kämpigt.

Hahaha

Den ende som avslutar sin karriär här är Anjo.

Grattis, du har precis avslöjat vart du ligger på IQ-skalan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in