2025-11-12, 10:02
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offerkoftan08
Jag ser mest fram emot domen.

Att sitta med på rättegångar i ekomål är otroooligt långtråkigt.

Jag är nyfiken på om hon och dom andra inblandade kommer vittna falskt.

Jag kommer ljuga för din skull oavsett vad som krävs säger Linnea.

Att vittna falskt är brottsligt och kallas mened, vilket innebär att avsiktligt ljuga eller undanhålla sanningen efter att ha avlagt vittnesed. Det är inte straffbart att vittna falskt i ett polisförhör, så länge det inte skadar någon, och om man kommer ihåg fel eller ljuger av misstag är det inte heller mened. Ett vittne kan också ändra sin utsaga under rättegången utan att begå brott.

Vad är mened?
Att avsiktligt lämna en osann uppgift eller undanhålla sanningen efter att ha avlagt vittnesed.
För att dömas för mened krävs uppsåt, det vill säga att vittnet medvetet ljuger.
Om ett vittne medvetet ljuger för att påverka utgången i ett mål begår hen mened.
Att vittna falskt i ett polisförhör är inte brottsligt. Däremot kan det vara straffbart att ljuga i ett polisförhör om man medvetet smutskastar en annan person.
Att vittna falskt under ed i en rättegång är mened och därmed straffbart.

Ett vittne kan ändra sin utsaga under rättegången, till exempel genom att ge en sanning som avviker från vad som sagts i polisförhöret, utan att begå brott.
Om ett vittne vägrar att svara på en fråga kan domstolen besluta om böter (vite) eller häktning.

Straffet för mened i Sverige är fängelse i upp till fyra år, men kan även vara böter eller fängelse i högst sex månader om brottet inte är allvarligt
. Är brottet grovt kan straffet vara från två års fängelse och upp till åtta år. Straffets stränghet beror på gärningens allvarlighetsgrad och vilka konsekvenser som uppstått till följd av meneden.
Citera
2025-11-12, 10:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Har du missat hur han satt i Anjos studio och snackade om att L hade slagit barnet? Sen sa han att han ljög om det....

Ja, och sen har mupparna upprepat detta i snart två år.

Varför är ni inte lättade över att det var en lögn?

Varför ifrågasätter ni inte faktumet att Jocke ljög om att Linnea var polisanmäld för misshandel och barnfridsbrott?

Varför ifrågasätter ni inte det faktumet att alla sk vuxna i det här fallet hellre gjorde videor för att skapa ett drev än att se till att hjälpa barnet som de trodde var misshandlat?
Citera
2025-11-12, 10:03
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Skrev jag det?

Nej, jag skrev att det är polisen som ska ha bevisen eftersom vi alla hoppas att en så obalanserad trebarnsmamma får konsekvenser och läkemedel som passar efter såna handlingar.

Ja, polisen får göra sitt jobb. Jag tänker mer att ingen kommer tro dom utan bevis, och även med bevis kommer det bli svårt att tro dom eftersom det kan läggas ner i brist på tillräckligt med bevis.

Oavsett så är det sjukt obehagligt att både paret samt idioter här försöker få det till att det skulle vara någon av speciellt tre personer. Även namnger dessa. Det är förtal om något.
Citera
2025-11-12, 10:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Tror den där reportern kommer göra bort sig rejält om han inte lyssnar på bägge sidor.
Min fråga handlade mer om de som sa att Chrippa ljög om att han följdes av ett TV-team.
Det visar sig ju nu att det var sanning trots att flertalet tvärsäkert hävdade att han ljög.
Citera
2025-11-12, 10:06
Avstängd
Citat:
Jag är nyfiken på om hon och dom andra inblandade kommer vittna falskt.

Jag kommer ljuga för din skull oavsett vad som krävs säger Linnea.

Att vittna falskt är brottsligt och kallas mened, vilket innebär att avsiktligt ljuga eller undanhålla sanningen efter att ha avlagt vittnesed. Det är inte straffbart att vittna falskt i ett polisförhör, så länge det inte skadar någon, och om man kommer ihåg fel eller ljuger av misstag är det inte heller mened. Ett vittne kan också ändra sin utsaga under rättegången utan att begå brott.

Vad är mened?
Att avsiktligt lämna en osann uppgift eller undanhålla sanningen efter att ha avlagt vittnesed.
För att dömas för mened krävs uppsåt, det vill säga att vittnet medvetet ljuger.
Om ett vittne medvetet ljuger för att påverka utgången i ett mål begår hen mened.
Att vittna falskt i ett polisförhör är inte brottsligt. Däremot kan det vara straffbart att ljuga i ett polisförhör om man medvetet smutskastar en annan person.
Att vittna falskt under ed i en rättegång är mened och därmed straffbart.

Ett vittne kan ändra sin utsaga under rättegången, till exempel genom att ge en sanning som avviker från vad som sagts i polisförhöret, utan att begå brott.
Om ett vittne vägrar att svara på en fråga kan domstolen besluta om böter (vite) eller häktning.

Straffet för mened i Sverige är fängelse i upp till fyra år, men kan även vara böter eller fängelse i högst sex månader om brottet inte är allvarligt
. Är brottet grovt kan straffet vara från två års fängelse och upp till åtta år. Straffets stränghet beror på gärningens allvarlighetsgrad och vilka konsekvenser som uppstått till följd av meneden.

Du menar Linnea med hon antar jag?
Linnea är inte ett vittne. Hon står åtalad och talar inte under ed.
Citera
2025-11-12, 10:07
Medlem
Nejellervas avatar
Någon som sett Linneas storys på Snapchat där hon gömmer sig för Chrippa och filmar? Tänker att det är tur för han att han såg kameran för han verkar onekligen kapabel till att bli både hotfull och arg i de videoklippen. Det lyser igenom fast han försöker få det till att det är en kul grej.
Citera
2025-11-12, 10:09
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min fråga handlade mer om de som sa att Chrippa ljög om att han följdes av ett TV-team.
Det visar sig ju nu att det var sanning trots att flertalet tvärsäkert hävdade att han ljög.

Var är bevisen på att han följdes redan då? Om dom gjorde det dock så är det väl en väldigt passande sak för en dokumentär att visa om YouTubes baksida när en influencer som gör allt för att visa sin fasad häktas för brott.
Citera
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Du menar Linnea med hon antar jag?
Linnea är inte ett vittne. Hon står åtalad och talar inte under ed.

Då blir det falsk tillvitelse.
Och jag menade alla inblandade i detta.
Åtalade Och vittnen.
Senast redigerad av Tarmstuvning 2025-11-12 kl. 10:12.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Ja, polisen får göra sitt jobb. Jag tänker mer att ingen kommer tro dom utan bevis, och även med bevis kommer det bli svårt att tro dom eftersom det kan läggas ner i brist på tillräckligt med bevis.

Oavsett så är det sjukt obehagligt att både paret samt idioter här försöker få det till att det skulle vara någon av speciellt tre personer. Även namnger dessa. Det är förtal om något.

Jag vet enbart att det är en trebarnsmamma men inte vilken.

Har jag skrivit något som pekar på Jonna, Lisen eller Therese? Plocka fram det isf istället för att komma med beskyllningar.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Att undanhålla ett barn från den andra vårdnadshavaren kan räknas som egenmäktighet med barn, vilket är ett brott.
Han är inte vårdnadshavare så därför kan inte det brottet komma ifråga - däremot är det umgängessabotage, vilket gör att hon kan förlora vårdnaden om rätten går på Chrippas linje.
Citera
2025-11-12, 10:12
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Jag vet enbart att det är en trebarnsmamma men inte vilken.

Har jag skrivit något som pekar på Jonna, Lisen eller Therese? Plocka fram det isf istället för att komma med beskyllningar.

Har jag sagt att DU beskyllt dom? Skrev idioter här, och jag kan förstå att du känner dig träffad men i detta fallet tänker jag främst på din hjärtevän Pallal som slängt med alla tre namn.
Citera
2025-11-12, 10:12
Avstängd
Citat:
Då blir det falsk tillvitelse.

Nej.

Hahaha, håll dig till ämnen du behärskar lite iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in