2025-11-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Förmodligen är det jordfelsbrytaren, men TS har varit allt annat än tydlig i sin förklaring. Trots att jordfelsbrytaren är tydligt märkt så verkar hon inte förstå vad som har hänt utan irrar om spakar och proppar. Om TS inte trollar så måste hon bo antingen på ett demensboende eller ett gruppboende, eller är detta nivån på förståelsen för elektricitet hos gemene man idag?

De flesta människor har inte mer koll på el än vad man fick lära sig i skolan, och vad man nu kommer ihåg av det.
Jag gissar att 99% av befolkningen är totalt ointresserade av el och jurister funkar, mer än hur man sätter i sladden i uttaget och byter en säkring som gått sönder.
Citera
2025-11-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khunphet
Ja det är redan konstaterat.
Men varför den löser ut försöker jag hjälp med.

Den löser ut för att något i spisen är trasigt.
Citera
2025-11-12, 09:11
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De flesta människor har inte mer koll på el än vad man fick lära sig i skolan, och vad man nu kommer ihåg av det.
Jag gissar att 99% av befolkningen är totalt ointresserade av el och jurister funkar, mer än hur man sätter i sladden i uttaget och byter en säkring som gått sönder.

Jo, fast i det här fallet förstår ju inte TS hur hon ska återställa en säkring eftersom hon inte förstår skillnaden mellan den, jordfelsbrytaren och huvudbrytaren. Jag anser att det är en vetskap en vuxen människa bör ha om den ska bo själv och ansvara för sitt eget hem, även i en hyresrätt där hyresvärden har det yttersta ansvaret för lägenheten.

Jag förstår att det inte är kunskaper man föds med eller som vissa inte tar till sig naturligt från föräldrahemmet, men centralen är ju för fan tydligt märkt, både på de enskilda komponenterna, på raden under och en extra skylt ovanför. Vi ser inte på bilden, men jag ger mig fan på att det står säkert på insidan av luckan till vänster också något.

Jag kräver inte att TS ska göra avancerade beräkningar på fasförskjutningar och induktiva laster, men det här är oförstånd på samma nivå som att hålla trägolv våta, blockera frånluftsventiler eller hälla cement i avloppet.
Senast redigerad av GregerMedeltid 2025-11-12 kl. 09:16.
Citera
2025-11-12, 09:41
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det var ju litet apart, skulle jag säja. :-) Elskola för nybörjare, liksom.

Tror du inte det är en bättre ide att bygga fungerande, avsäkrade och skyddade elsystem, som så långt det går hanterar det här?

Vänta, det gör man ju...

Snarare är problemet att det tar emot att vara tydlig: Behöver du fråga om de där sakerna, så skall du ringa värden eller en elektriker.

Det finns alltid en gräns för vad som går att idiotsäkra, utan att det ska behöva gå ut över icke-idioter. Det går förstås att bygga system där bara en fackman kan återställa säkringar och jordfelsbrytare, men jag tror de flesta skulle bli ganska irriterande om de behövde ringa in en elektriker, hyresvärd eller vaktmästare när en säkring går. Därför accepterar vi att vi som lekmän måste lära oss vissa saker kring hur vår bostad fungerar, i utbyte mot att vi snabbare och enklare kan åtgärda problem.
Citera
2025-11-12, 12:05
Medlem
Citat:
Jo, fast i det här fallet förstår ju inte TS hur hon ska återställa en säkring eftersom hon inte förstår skillnaden mellan den, jordfelsbrytaren och huvudbrytaren. Jag anser att det är en vetskap en vuxen människa bör ha om den ska bo själv och ansvara för sitt eget hem, även i en hyresrätt där hyresvärden har det yttersta ansvaret för lägenheten.

Jag förstår att det inte är kunskaper man föds med eller som vissa inte tar till sig naturligt från föräldrahemmet, men centralen är ju för fan tydligt märkt, både på de enskilda komponenterna, på raden under och en extra skylt ovanför. Vi ser inte på bilden, men jag ger mig fan på att det står säkert på insidan av luckan till vänster också något.

Jag kräver inte att TS ska göra avancerade beräkningar på fasförskjutningar och induktiva laster, men det här är oförstånd på samma nivå som att hålla trägolv våta, blockera frånluftsventiler eller hälla cement i avloppet.

När ugnen blivit varm efter en stund så löser jordfelsbrytaren ut.

Vad mer behöver du veta?

Byt spis.
Citera
2025-11-12, 13:49
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
När ugnen blivit varm efter en stund så löser jordfelsbrytaren ut.

Vad mer behöver du veta?

Byt spis.

Jo fast nu tog det ju åtskilliga inlägg att komma fram till detta, eftersom TS felaktigt påstod att det var en säkring som hade gått, trots att det tydligt står i centralen att det är en jordfelsbrytare. Det är vad jag reagerar på.
Citera
2025-11-12, 15:00
Medlem
Citat:
Jo fast nu tog det ju åtskilliga inlägg att komma fram till detta, eftersom TS felaktigt påstod att det var en säkring som hade gått, trots att det tydligt står i centralen att det är en jordfelsbrytare. Det är vad jag reagerar på.

Du förstod inte att det var nåt fel på spisen?

Det var ganska tydligt i första inlägget. Att TS sen inte har grundläggande ellära är väl snarare normalt än något annat.

Du ska nog räkna med att de allra flesta inte har gått nån grundläggande el-utbildning.
Citera
2025-11-12, 15:34
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Du förstod inte att det var nåt fel på spisen?

Det var ganska tydligt i första inlägget. Att TS sen inte har grundläggande ellära är väl snarare normalt än något annat.

Du ska nog räkna med att de allra flesta inte har gått nån grundläggande el-utbildning.

Det är väldigt stor skillnad på att användning av spisen leder till att jordfelsbrytaren slår till och att en säkring löser ut. Att en säkring löser ut behöver inte nödvändigtvis vara ett fel på spisen, det kan röra sig om underdimensionerade ledare och säkringar eller rent av fel i elinstallationen någon annanstans. När jordfelsbrytaren däremot löser ut, ja då är det garanterat en läckström och med nästan 100% säkerhet ett fel i spisen.

Jag pratar inte om några avancerade kunskaper här, jag pratar om att kunna öppna luckan till en central och läsa vad som står, och inte bara trycka på saker på måfå. Är det okej att köra med röd motorlampa tills motorn skär, bara för att man inte kan förvänta sig att de flesta inte har någon bilmekaniker-utbildning?
Citera
2025-11-12, 18:22
Medlem
Citat:
Det är väldigt stor skillnad på att användning av spisen leder till att jordfelsbrytaren slår till och att en säkring löser ut. Att en säkring löser ut behöver inte nödvändigtvis vara ett fel på spisen, det kan röra sig om underdimensionerade ledare och säkringar eller rent av fel i elinstallationen någon annanstans. När jordfelsbrytaren däremot löser ut, ja då är det garanterat en läckström och med nästan 100% säkerhet ett fel i spisen.

Jag pratar inte om några avancerade kunskaper här, jag pratar om att kunna öppna luckan till en central och läsa vad som står, och inte bara trycka på saker på måfå. Är det okej att köra med röd motorlampa tills motorn skär, bara för att man inte kan förvänta sig att de flesta inte har någon bilmekaniker-utbildning?

Du gör det alldeles för krångligt för nån som inte kan el.
Och ska vi vara ärliga, hur många härinne utan elutbildning klarar av att först fastställa genom felsökning att det verkligenbär spisen som är felet (utesluta kablar, vägguttag, elcentral, själva jordfelsbrytare), hitta ett felaktigt element i spisen, beställa nytt, koppla ur spisen, byta ut elementet och sen koppla in den igen, och samtidigt veta att man gjort allt rätt?

Felsökning 101:
Byt spis bara, eller låt hyresvärden lösa det med en elektriker.

Alla vet att röd lampa i bilen är lika med närmsta vägen till bilmekanikern, om det inte hjälper att fylla på motorolja.
Citera
2025-11-12, 19:51
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Alla ugnar är på 1-fas om vi inte talar gigantiska restaurang och även rätt stora restaurang ugnar är en-fas.

Jag har en perilex anslutning med 400V 3-fas som är standard på fast monterade spisar. Klart effektivast och man riskerar inte att överbelasta nätet. Snikvarianten är att köra 1-fas men då kan man inte köra ugn och alla spisplattor samtidigt utan att det börjar glöda i kablarna 😁
Citera
2025-11-12, 20:12
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag har en perilex anslutning med 400V 3-fas som är standard på fast monterade spisar. Klart effektivast och man riskerar inte att överbelasta nätet. Snikvarianten är att köra 1-fas men då kan man inte köra ugn och alla spisplattor samtidigt utan att det börjar glöda i kablarna 😁
Vår spis/ugn har en perilex med alla faser framdragna men endast två inkopplade.
Perfekt, då man har LVP:n på den tredje.

BTW, varför kan folk som inte vet, gapa så mycket?
Citera
2025-11-12, 21:27
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Du gör det alldeles för krångligt för nån som inte kan el.
Och ska vi vara ärliga, hur många härinne utan elutbildning klarar av att först fastställa genom felsökning att det verkligenbär spisen som är felet (utesluta kablar, vägguttag, elcentral, själva jordfelsbrytare), hitta ett felaktigt element i spisen, beställa nytt, koppla ur spisen, byta ut elementet och sen koppla in den igen, och samtidigt veta att man gjort allt rätt?

Felsökning 101:
Byt spis bara, eller låt hyresvärden lösa det med en elektriker.

Alla vet att röd lampa i bilen är lika med närmsta vägen till bilmekanikern, om det inte hjälper att fylla på motorolja.

Jag säger inte att TS ska felsöka allt detta själv, jag säger att TS ska förstå skillnaden mellan att jordfelsbrytaren löses ut och att en säkring löses ut. Då kan hon felanmäla problemet korrekt till sin hyresvärd, och få det löst snabbt och rätt utan att en elektriker ska behöva komma ut och felsöka med felaktig information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in