2025-11-11, 09:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Sjukt många som bara kastar ur sig en massa trams om proppar, egen säkring osv.

Ts har ju varit tydlig med att det är jordfelsbrytaren som löser ut, vet ni inte vad en jordfelsbrytare är eller?

Förmodligen är det jordfelsbrytaren, men TS har varit allt annat än tydlig i sin förklaring. Trots att jordfelsbrytaren är tydligt märkt så verkar hon inte förstå vad som har hänt utan irrar om spakar och proppar. Om TS inte trollar så måste hon bo antingen på ett demensboende eller ett gruppboende, eller är detta nivån på förståelsen för elektricitet hos gemene man idag?
Citera
2025-11-11, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Har du 1-fas ugn?, en modern kör oftast med 3-fas.
Alla ugnar är på 1-fas om vi inte talar gigantiska restaurang och även rätt stora restaurang ugnar är en-fas.
Citera
2025-11-11, 10:33
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://imgur.com/a/yI2zsZh

Den som är till höger om "test" - knappen.

Eller, nu blev jag osäker. Kan vara den vänstra också. Vill inte direkt testa just nu.

Nästa gång du har anledning att återställa en säkring eller liknande, notera att det står text under...
Från vänster till höger:
Huvudbrytare = En strömbrytare för hela lägenheten. Den kan inte "lösa ut", den är ingen säkring. Du har själv sällan eller aldrig anledning att använda den.

Jordfelsbrytare = Ett skydd för hela lägenhetens elsystem och de personer som vistas i lägenheten. Den ska slå ifrån om det blir ett så kallat jordfel någonstans i lägenheten. Eller tydligare uttryckt: Om strömmen tar fel väg. Fel väg kan t.ex. vara från en trasig sladd, genom din kropp(!) och vidare mot jord. Men den kan också reagera på fel inuti elektriska apparater (det troliga fallet nu).

F1-F8 = Säkringar. Idag är den korrekta benämningen på denna typen av säkring minibrytare men även automatsäkringar och dvärgbrytare är vanliga namn. Dessa ska bryta strömmen vid kortslutning eller överbelastning. På insidan av luckan bör det sitta en gruppförteckning som talar om vad respektive säkring är till för. Vanligt är att kyl/frys, spis och ugn har varsin egen säkring. Sedan är resten av säkringarna kopplade till grupper av vägguttag och lamputtag, därför brukar de kallas för gruppsäkringar.

Edit:F8 är en tom plats där man kan montera in ytterligare en säkring.

Kortslutning innebär, enkelt förklarat, att det går en jävla massa ström genom sladdarna pga ett fel någonstans. Säkringen ska då lösa ut omedelbart.

Överbelastning innebär att man tar ut mer ström ur en grupp (vägguttag osv) än den är dimensionerad för. Säkringen löser ut "efter en stund".
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-11-11 kl. 10:50. Anledning: Tillägg
Citera
2025-11-11, 10:50
Bannlyst
Ja jag ser att en av säkringarna är på 13Ah så det är kanske den som används till spisen?
Kolla spisen vad den har för verkström. Det står på etiketten.
Citera
2025-11-11, 11:01
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khunphet
Ja jag ser att en av säkringarna är på 13Ah så det är kanske den som används till spisen?
Kolla spisen vad den har för verkström. Det står på etiketten.

Sluta sprida förvirring. TS är ju redan tillräckligt lost som det är.

Ah är en enhet som betyder amperetimmar och som används för att mäta batterikapacitet. A (utan h) ska det vara här.
Verkström låter som ett efternamn snarare än ett elektriskt begrepp. Märkström ska det vara i så fall...

Det har i tråden redan konstaterats att det högst troligt är jordfelsbrytaren som löser ut.
Citera
2025-11-11, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Sluta sprida förvirring. TS är ju redan tillräckligt lost som det är.

Ah är en enhet som betyder amperetimmar och som används för att mäta batterikapacitet. A (utan h) ska det vara här.
Verkström låter som ett efternamn snarare än ett elektriskt begrepp. Märkström ska det vara i så fall...

Det har i tråden redan konstaterats att det högst troligt är jordfelsbrytaren som löser ut.

Ja det är redan konstaterat.
Men varför den löser ut försöker jag hjälp med.
Citera
2025-11-11, 11:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Upptäckte idag i min nya lägenhet att säkringen går när ugnen har varit igång ett tag. Strömmen går inte direkt, men så småningom. Och då går elen direkt igen så fort jag försöker starta upp ugnen igen när den är varm. Jättekonstigt.

Vad exakt beror det på när en säkring går? Jag trodde det var när det var för många saker igång samtidigt, men nu blir jag fundersam eftersom att ugnen var igång i 30 minuter innan säkringen gick, och inget nytt sattes på under den tiden.

Nu har jag ett sånt skåp med spakar och inga gamla proppar, så det är inte jobbigare än att trycka tillbaka switchen, men känner ändå att jag behöver lösa det. Måste ju kunna använda min ugn. Jag har skrivit till min hyresvärd sen innan som har bokat elektriker som ska komma och kolla på varför jag inte får något ljus i taket (och varför säkringen också går då, specifikt i hallen när jag kopplar in en lampa), men det kan ta ett tag och jag är nyfiken.

Säkringar bryter snabbt om strömmen är mycket hög. Detta sker genom en spole som känner av en snabb strömökning. Sedan finns en termisk del i säkringen som känner av överström, dvs "hög effekt över tid").

I ditt fall drar troligen ugnen litet mer än den borde, och då stiger temperaturen i dvärgbrytaren (= "säkring med spak") så sakteliga. Till slut är värmen så hög att säkringen löser ut. Detta gäller om allt (ALLT) är korrekt kopplat, överallt.

Nu berättar du inte vilken säkring som går (det kan vara spisen/ugnen eller fasen, till och med jordfelsbrytaren) och vi vet inte om ugnen/spisen är trefas eller enfas. (Det är elektrikergrejor, man behöver inte veta för att bo i hus :-) ).

Tydligen (läs alltid tråden... ) är det som jordfelsbrytaren som bryter.

Men elektricitet är nära trolleri, och ifall säkringen går då du sätter i en lampa är naturligtvis något alldeles fel redan där. Men JF-brytaren begränsar inte i sig strömmen, utan upptäcker en läckström (dvs, inte lika mycket in som ut - det är ju växelström) inom sitt arbetsområde. Därför skulle jag tro att det är fel på JF-brytaren ELLER ett sk nollsläpp ELLER samverkande (små) läckströmmar.

Felkopplat, nollsläpp, jordfel, kortslutning, felsäkrat etc etc är fullt möjligt. Låt elektrikern fixa detta !
Citera
2025-11-11, 11:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Förmodligen är det jordfelsbrytaren, men TS har varit allt annat än tydlig i sin förklaring. Trots att jordfelsbrytaren är tydligt märkt så verkar hon inte förstå vad som har hänt utan irrar om spakar och proppar. Om TS inte trollar så måste hon bo antingen på ett demensboende eller ett gruppboende, eller är detta nivån på förståelsen för elektricitet hos gemene man idag?

Hehe. Demensboende var nog litet billigt.

Gemene man vet inte hur ett säkringsskåp skall kopplas, vet inte skillnaden mellan en jordfelsbrytare och en dvärgbrytare, har ingen aning om hur en JF-brytare svarar på ett nollsläpp, kan inte felsöka en stickkontakt, vet inte färger på ledningar (och inte när färgerna är rätt, fastän de ser fel ut - med mera. Nolla, fas och jord är okända entiteter, effekt är ett mysterium och faser och deras belastning vet gemene man (eller kvinna, inte vara sådan) något om. Men det behövs inte heller. Det är inte meningen att "gemene man" skall grotta i de här sakerna.

Däremot kan man lära sig hur det fungerar, och där får man inse att en del personer börjar från total okunskap och i värsta fall direkta felkunskaper. Man kan "learn by doing" på många områden i hemmet, men när det gäller elsystemen blir det snabbt dyrt eller direkt farligt, ifall man gör fel.
Citera
2025-11-11, 13:41
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hehe. Demensboende var nog litet billigt.

Gemene man vet inte hur ett säkringsskåp skall kopplas, vet inte skillnaden mellan en jordfelsbrytare och en dvärgbrytare, har ingen aning om hur en JF-brytare svarar på ett nollsläpp, kan inte felsöka en stickkontakt, vet inte färger på ledningar (och inte när färgerna är rätt, fastän de ser fel ut - med mera. Nolla, fas och jord är okända entiteter, effekt är ett mysterium och faser och deras belastning vet gemene man (eller kvinna, inte vara sådan) något om. Men det behövs inte heller. Det är inte meningen att "gemene man" skall grotta i de här sakerna.

Nå ja, jag menar inte att gemene man bör kunna (eller försöka lära sig) att koppla in en el-central. Men man bör veta och förstå tillräckligt om el för att kunna använda elektrisk utrustning på ett säkert sätt. Dit hör till att förstå vad skillnaden är mellan en dvärgbrytare, en jordfelsbrytare och en huvudbrytare, att förstå att man inte kan använda en inomhusprodukt med IP20 utomhus eller varför självmordskablar inte finns att köpa i handeln.

Klarar man inte det, ja då kanske man inte bör bli anförtrodd med att bo själv. Vi låter inte personer köra bil om de inte vet vad koppling, gas och broms är, kanske något liknande behövs för tillgång till el.
Citera
2025-11-11, 14:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Nå ja, jag menar inte att gemene man bör kunna (eller försöka lära sig) att koppla in en el-central. Men man bör veta och förstå tillräckligt om el för att kunna använda elektrisk utrustning på ett säkert sätt. Dit hör till att förstå vad skillnaden är mellan en dvärgbrytare, en jordfelsbrytare och en huvudbrytare, att förstå att man inte kan använda en inomhusprodukt med IP20 utomhus eller varför självmordskablar inte finns att köpa i handeln.

Klarar man inte det, ja då kanske man inte bör bli anförtrodd med att bo själv. Vi låter inte personer köra bil om de inte vet vad koppling, gas och broms är, kanske något liknande behövs för tillgång till el.

Det var ju litet apart, skulle jag säja. :-) Elskola för nybörjare, liksom.

Tror du inte det är en bättre ide att bygga fungerande, avsäkrade och skyddade elsystem, som så långt det går hanterar det här?

Vänta, det gör man ju...

Snarare är problemet att det tar emot att vara tydlig: Behöver du fråga om de där sakerna, så skall du ringa värden eller en elektriker.
Citera
2025-11-11, 14:10
Medlem
En enkelt felsökning är att dra ur allt du kopplat in sedan problemet startade.
Har du belysning som sitter utomhus? Fukt kan skapa krypströmmar som sedan jordfelsbrytaren känner och slår av.
Det kan vara ugnen också, många skriver om det. Fett som ansamlas och skapar krypströmmar. Slå av säkringarna till ugnen och se om problemet kvarstår.

Det kan vara en gammal lampa som börjar släppa lite krypström och vips så drar jordfelsbrytaren.

En jordfelsbrytare kan enkelt förklaras som en vakt som släpper igenom ström och när strömmen ska tillbaka genom jordfelsbrytaren ska det vara exakt lika mycket som släpptes in. Är det inte lika mycket så bryts den.
Citera
2025-11-11, 16:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
En enkelt felsökning är att dra ur allt du kopplat in sedan problemet startade.
Har du belysning som sitter utomhus? Fukt kan skapa krypströmmar som sedan jordfelsbrytaren känner och slår av.
Det kan vara ugnen också, många skriver om det. Fett som ansamlas och skapar krypströmmar. Slå av säkringarna till ugnen och se om problemet kvarstår.

Det kan vara en gammal lampa som börjar släppa lite krypström och vips så drar jordfelsbrytaren.

En jordfelsbrytare kan enkelt förklaras som en vakt som släpper igenom ström och när strömmen ska tillbaka genom jordfelsbrytaren ska det vara exakt lika mycket som släpptes in. Är det inte lika mycket så bryts den.

Såklart att en sådan strategi bör hitta en seriöst trasig krets, typ lampan som bryter säkringen direkt.
Här är det ju lömskare eftersom det krävs en viss tid innan något händer. och när det händer är det JFB:n. Sedan ÄR det inte ovanligt att spisar har 400V ("trefas"), ofta med en Perilexkontakt (fyra pinnar (L1,L2,L3,N + jord). Att det ÄR spiskretsen som är boven stämmer säkert. Var sedan felet sitter kan man ju få lägga tid på att reda ut.

Givet att det är JFB:n som löser ut efter viss tid, så ligger det nära till hands med ett sk "nollsläpp". Det räcker att nollan är bara en aning dåligt monterad någonstans, så kan detta inträffa. Sådant är ingenting som amatörer bör fixa med, även om man KAN hitta sådant om man vet hur det fungerar. Givetvis en ren gissning, men jag hade börjat felsöka "nollan".

Vi bortser litet artigt från misstankar att någon riktig vilde tagit genvägar med nolla och jord, förväxlat fas, nolla och jord i en stickkontakt, vänt på en Perilexkontakt eller något annat dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in