2025-11-02, 08:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Inte ens om man oljar upp den?

Nej, inte ens då. Du klarar max två böjar och du har säkert minst 20 böjar i golvet.

Dessutom finns det andra problem som att du inte kommer att kunna fästa dragfjädern i värmekabeln på ett sätt som klarar dragkraften plus att värmekabeln kommer att skadas vid minsta vridning. Det kommer att bli som en klämskada på kabeln.
Citera
2025-11-02, 09:47
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, inte ens då. Du klarar max två böjar och du har säkert minst 20 böjar i golvet.

Dessutom finns det andra problem som att du inte kommer att kunna fästa dragfjädern i värmekabeln på ett sätt som klarar dragkraften plus att värmekabeln kommer att skadas vid minsta vridning. Det kommer att bli som en klämskada på kabeln.

Ja det verkar ju kört då.
Citera
2025-11-02, 20:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I mitt badrum så har jag en gammal avstängd vattenburen golvvärme.
Tidigare har den varit inkopplad på varmvattencrikulationen.
Men styrelsen har valt att koppla ur dessa pga problem med läckage och att varmvattnet fick för låg temperatur på vintern.

Så, min ide är att dra en värmekabel i dessa rör. Det är plaströr, men de lär kunna klara en temperatur på i alla fall 70-80 grader eftersom det varit varmvatten i dem tidigare som sagt.

Och en sådan här värmekabel behöver ju egentligen inte bli varmare än typ 40 grader för att golvet ska kännas varmt. Men jag vet faktiskt inte hur varma dessa kablar normalt blir, och om det finns några problem med den idé jag har?

Vad tror ni?

Att bryta upp golvet, göra om hela tätskiktet och lägga ny värmekabel är inget alternativ för mig idag. Utan det får man i så fall göra när man renoverar badrummet någon gång vi framtida stambyte. Men det vore förstås det "fackmannamässiga" sättet att göra på (och det svindyra sättet).

Prova att googla på "takvärme varma golv", en något enklare lösning.

"En sällan uppmärksammad fördel med takvärme är att den ger varma golv."
Senast redigerad av trottwell 2025-11-02 kl. 20:46.
Citera
2025-11-11, 13:34
Medlem
Citat:

Dom värmekalblar som jag sett på marknaden har varit alldeles för grova för att kunna dras i ett
befintligt virsbo/uponor rör för golvvärme.

Det är ju inte en fiberkabel vi skall dra.
Citera
2025-11-11, 14:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dom värmekalblar som jag sett på marknaden har varit alldeles för grova för att kunna dras i ett
befintligt virsbo/uponor rör för golvvärme.

Det är ju inte en fiberkabel vi skall dra.

Då vet jag inte vad du har sett för golvvärmekablar.

En T2Blå som är en väldigt vanlig typ av golvvärmekabel har en ytterdiameter på 5,5 mm så det är inte där problemet ligger.
Citera
2025-11-11, 14:55
Medlem
Citat:
Då vet jag inte vad du har sett för golvvärmekablar.

En T2Blå som är en väldigt vanlig typ av golvvärmekabel har en ytterdiameter på 5,5 mm så det är inte där problemet ligger.

Ju det är ett jätteproblem med en sådan kabel. Alldeles för grov för att dras I EN BEFINTLIGT
rör som uponor 20 mm.

Du har ju kanske 20-30 st 180 graders svängar där det ligger och du kommer aldrig lyckas dra den
mer än 1-2 svängar oavsett om du smörjer.

Du har ju inte en rulle du kan dra i utan den är fastgjuten i golvet.

Enda systemet som jag kan tänka mej att det skulle funka med är någon form av luftburen golvvärme.
Fanns något system tidigare som hette Legalett. Luftburet.
Citera
2025-11-11, 17:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Ju det är ett jätteproblem med en sådan kabel. Alldeles för grov för att dras I EN BEFINTLIGT
rör som uponor 20 mm.

Du har ju kanske 20-30 st 180 graders svängar där det ligger och du kommer aldrig lyckas dra den
mer än 1-2 svängar oavsett om du smörjer.

Du har ju inte en rulle du kan dra i utan den är fastgjuten i golvet.

Enda systemet som jag kan tänka mej att det skulle funka med är någon form av luftburen golvvärme.
Fanns något system tidigare som hette Legalett. Luftburet.

Det är ju precis det jag sagt för länge sedan.

1-2 böjar sen är det stopp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in