Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Det handlar nog om realpolitik och pragmatism. Nu har jag inte analyserat vilka ledamöter som röstar med och mot, men inte heller demokrater har något egentligt att vinna på en lång nedstängning. Nu är ju Trump en maktmänniska, och vid något tillfälle kommer även demokratväljare att börja fundera på om deras representant verkligen arbetar i deras intresse genom att obstruera budgeten.
Annars håller jag med om att demokraterna för närvarande har problem med sina "galjonsfigurer". Biden (som "enligt plan" skulle varit president, och groomat Harris) är borta, Harris är prövad och befunnen för lätt. Trump som utnyttjar sin presidentmakt till fullo (och kanske bortom det) för att sänka och förminska varje demokratstyrd entitet inom riket arbetar ju medvetet för att göra det så svårt som möjligt att etablera något nytt alternativ.
Det finsn ett gammalt ordspråk: "Segern har hundra fäder men nederlaget är en föräldralös stackare" - det vill säga, alla som kan vill vara med och sola sig i glansen av en seger, gärna opckså tillskriva sig en roll som pådrivande bakom denna seger, medan ingen gärna vill ta ansvar för ett nederlag. I modern politik ytttrar sig detta i att partiledare ofta avgår efter att man har förlorat regeringsmakten - t o m ifall deras parti INTE gjorde ett såligt val. Exempel: Sanna Marin i Finland för två år sedan: det var hennes koalitionsbröder som tappade röster och mandat, inte hennes eget parti - men det ledde ändå till att hon förlorade rollen som statsminister, och då tyckte hon inte det var något värt att fortsätta i opposition, utan hon försvann ut på den internationella arenan.
Jag tycker själv det är ett otyg att ledande politiker inte vill fortsätta med rollen som partiledare när man är i opposition, men det är helt klart så att det ses som en otacksam roll jämfört med att själv ha makten.
Nu har de stora partierna i USA inga formella partiledare på det sätt som vi har i Europa, men det är klart att efter valförlusten för ett år sedan är det en otacksam position att försöka leda demokraterna. Och om det har skett ett snöpligt valnederlag så ökar ju pressen på partiledaren att avgå eller göra något annat radikalt steg.