2025-11-07, 14:52
Medlem
Avdelningar på barnsjukhuset är låst

– Vi har låst avdelningar på barnsjukhuset för att minska risken för att obehöriga går in, säger Viktor Ekström, säkerhetschef på Akademiska sjukhuset.

Är det vad man misstänker har hänt?
–Jag vill inte spekulera i vad som hänt och får hänvisa till polisens utredning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwXpP5/tva-anmalningar-efter-sjukhusforgiftningarna-akuta-symptom?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2025-11-07, 15:08
Medlem
Furix och högt blodtryck matchar inte.
Citera
2025-11-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Är det på riktigt hypokalemi som orsakat några i personalen att hamna på IVA tänker jag att överdrivet intag av koffein, tabletter/pulver, kan vara orsak. En vana kanske inom en viss grupp sjuksköterskor där för att prestera väl.

Mordförsök, nja, eller?

Som en i tråden med stor kunskap precis skrev så behövs det mycket koffein för att orsaka detta så om de tagit det själva så måste det röra sig om någon väldigt stark produkt som de då har köpt tillsammans, och då hade man nog kunnat reda ut allt snabbt.
Att de samtidigt skulle ha överdoserat koffein genom vanliga källor, kaffe, piller, energidryck helt oberoende av varandra låter mycket osannolikt.
Citera
2025-11-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Tänk om det är någon student som blivit sur på grund av underkänd praktik?

Om vi spekulerar vilt så är det inte otroligt. Hade inte varit första gången som medicinstudenter skapar massa drama på ett obehagligt vis pga att de känt sig orättvist behandlade. Men det har aldrig gått så här långt såklart.
Citera
2025-11-07, 15:55
Medlem
Amplodipin har dessa biverkningar. Detta är också en kalciumhämmare
Citera
2025-11-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Furix och högt blodtryck matchar inte.

Helt rätt, jag lämnar furix spåret
Fattar inte hur jag tänkte.
Senast redigerad av rawjudge 2025-11-07 kl. 16:15.
Citera
2025-11-07, 16:40
Medlem
Låter väldigt skumt i mina öron att någon skulle ha förgiftat dom. Känns mer troligt att några i personalen fått en Briljant idé att dom ska käka koffeintabletter pga. Stressigt jobb.
Citera
2025-11-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy.54321
Låter väldigt skumt i mina öron att någon skulle ha förgiftat dom. Känns mer troligt att några i personalen fått en Briljant idé att dom ska käka koffeintabletter pga. Stressigt jobb.

Mmh
Men, några problem med den iden jag inte förstår, hur helt förklaras dom låga kalium nivåer som kräver intensivvård? Drycken måste spetsas extremt, lär smaka riktigt illa? Dom borde blivit väldigt illamående? Hög puls? Kramper? Borde ju också förekommit? Jag vet inte om de går att få ner kaliumet så mycket utifrån koffein, och om de går så är de oerhörda doser? Å varför har dom då inte andra symtom också?

Förvisso vet vi inte hur låga kalium nivåer var. Om de var av försiktighetsprincipen att dom hamnade där för uppsikt? Men symtomen är inte helt entydiga med koffein? Om de inte är en blandning av olika saker?
Senast redigerad av rawjudge 2025-11-07 kl. 17:19.
Citera
2025-11-07, 17:03
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Vet man ålder och kön på sköterskorna?
Citera
2025-11-07, 17:16
Medlem
Kortison skulle stämma överens med skakningar, värmevallningar och hypertoni. Kan också genom ökad diures ge hypokalemi. Finns vattenlösliga kortisontabletter.
Citera
2025-11-07, 17:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Överskott av aldosteron menar Gemini. Överdriven lakritskonsumtion kan orsaka hypokalemi och hypertoni. Lakrits innehåller glycyrrhizinsyra som hämmar ett enzym, vilket ger en effekt liknande ett överskott av aldosteron.
Citera
2025-11-07, 18:18
Medlem
Syrrorna kanske har startat någon superdiet som ska quickfixa vikten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in