2025-11-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu skrevs inte andra Moseboken och Hesekiel vild samma tillfälle i den judiska traditionen. Därav denna skillnad.
Ja det är olika författare i historien annat än Gud!
Citera
2025-11-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
(Till annan)
Ateister har inte hittat sin gud och änglar därför att dom vill inte att du inte får veta sanningen än.

Det är så skrattande att du är enbart logisk grundande tänkande tjockskalle!

Enkel människa utan gud och änglar. Hahaha
Helkorkad komentar.
I mitt fall TRODDE jag på gud som småbarn, men slutade eftersom jag "hittade förståndet" =jag kom på 6-7åring med logik att det inte kan vara som kyrkan säger...

Och enormt löjligt då folk, som tror på gud, pratar att det ät ni som kan tänka logiskt, det är ju det ni INTE kan, eftersom annars skulle ni inte tro på någon gud...
Citera
2025-11-10, 23:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Helkorkad komentar.
I mitt fall TRODDE jag på gud som småbarn, men slutade eftersom jag "hittade förståndet" =jag kom på 6-7åring med logik att det inte kan vara som kyrkan säger...

Och enormt löjligt då folk, som tror på gud, pratar att det ät ni som kan tänka logiskt, det är ju det ni INTE kan, eftersom annars skulle ni inte tro på någon gud...
Du verkar skrytsam.
Testa vara ödmjuk

Om du fortsätter förakta kunskapen om gud och höja dig själv med självsmickrande prat kommer du ångra det grovt en dag
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-10 kl. 23:26.
Citera
2025-11-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du verkar skrytsam.
Testa vara ödmjuk

Om du fortsätter förakta kunskapen om gud och höja dig själv med självsmickrande prat kommer du ångra det grovt en dag
Som sagt man behöver inte vara sätskilt bra för att vara bättre än gud, som inte finns...

Jag triggas att vara motsatsen till ödmjuk för att platta till korkade människor, speciellt de som hävdar att det inte går att göra saker som jag gjort! (Mer i andra trådar.)

Det finns ju ingen kunskap om gud annat än att hen inte finns...
Citera
2025-11-10, 23:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Som sagt man behöver inte vara sätskilt bra för att vara bättre än gud, som inte finns...

Jag triggas att vara motsatsen till ödmjuk för att platta till korkade människor, speciellt de som hävdar att det inte går att göra saker som jag gjort! (Mer i andra trådar.)

Du är inte bättre än någon annan
Citera
2025-11-11, 06:56
Medlem
Citat:
...Det där håller jag inte med om alls. De elaka är ju hänsynslösa och därmed mycket svårare att stoppa.
Och som sagt om gud finns och är allsmäktig är hen ELAK eftersom hen låter elaka maktgalningar förstöra för andra.
=Stoppa de som är skadar andra alldeles för mycket och låta personerna försöka lösa SMÅ problem själva.
((Ungefär som jag i tonåren stoppade mobbare i då Stockholms värsta förort, stoppade fysiska mobbare genom att göra bort dem eller spöa dem då det inte hjälpte,
medan ordmobbning gjorde jag oftast inget mot, det var så många och offren har till skillnad från fysisk mobbning chans att ignorera/svara tillbaka.))
Jesus är något HELT ANNAT ...
Så Gud går in lite då och då efter sin överblick, kriterier och analys och ser till att de elakaste försvinner lite diskret. Vad händer med dynamiken i jordelivet över tid? Frågan har många bottnar och är inte trivial.
Citera
2025-11-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Citat:
Det där håller jag inte med om alls. De elaka är ju hänsynslösa och därmed mycket svårare att stoppa.
Och som sagt om gud finns och är allsmäktig är hen ELAK eftersom hen låter elaka maktgalningar förstöra för andra.
=Stoppa de som är skadar andra alldeles för mycket och låta personerna försöka lösa SMÅ problem själva.
((Ungefär som jag i tonåren stoppade mobbare i då Stockholms värsta förort, stoppade fysiska mobbare genom att göra bort dem eller spöa dem då det inte hjälpte,
medan ordmobbning gjorde jag oftast inget mot, det var så många och offren har till skillnad från fysisk mobbning chans att ignorera/svara tillbaka.))
Jesus är något HELT ANNAT än en obefintlig/elak/ej allsmäktig gud, därför håller jag den delen av diskusionen separat.
Kristna kan ju börja med att rensa grova elakheter bland kristna gjorda av kristna...
T ex:
/värsta mobbningen bland de större arbetsgivarna i Sverige "vanns" solklart av Svenska Kyrkan...
/Och Vatikanens m fl systematiska skyddande av pedofilpräster och församlingarnas utfrysningar av offren som berättar det!!!
Så Gud går in lite då och då efter sin överblick, kriterier och analys och ser till att de elakaste försvinner lite diskret. Vad händer med dynamiken i jordelivet över tid? Frågan har många bottnar och är inte trivial.
Det behövs ingen ballans där mycket elaka får fortsätta, världen skulle vara mycket bättre om de stoppas DIREKT.

Vatikanen gjorde ju MOTSATSEN, de HJÄLPTE flera av de värsta nazisterna att komma undan till SydAmerika då de förlorade kriget, flyktvägsbyggen fanns redan gjorda i skydd av kloster. Oklart om även Hitler kom undan dit, oklart om det var Hitler eller en dubbelgångare som motståndaragent sett på nazisttillställning i SydAmerika.
Citat:
Citat:
Som sagt man behöver inte vara särskilt bra för att vara bättre än gud, som inte finns...

Du är inte bättre än någon annan
Jag tror inte de många, som jag hjälpt/hjälper, håller med dig...
Citera
2025-11-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kan du verkligen aldrig svara sakligt och verkligt faktabaserat på någon som helst fråga? Du bara ger flummiga ointetsägande oreringar som inte har något alls med ämnet att göra eller som är totalt osammanhängande så att det inte går att hitta någon röd tråd i det.

Denna typ av "svar" gör ju att man helt enkelt bara tröttnar på att diskutera med dig, vilket du av någon helt konstig anledning verkar tolka som att du vann debatten.
Det här inlägget har stannat kvar i mig för det är så gulligt på något vis. Jag har skrivit 85 inlägg i tråden med långt över 85 olika faktauttalanden.

Vill du berätta, med hänsyn att tråden från början och i tre dygn låg i psykologi, varför du väljer att komma med ett så ospecifikt uttalande?

Du bara ger flummiga ointetsägande oreringar

Och inte något nedslag på något av mina 100+ faktauttalanden? Är det någon som var dum mot dig under din barndom som jag påminner dig om?
Citera
2025-11-11, 18:39
Medlem
Kass1bandets avatar
Om ateister är så känslostyrda, varför kan då påskkärringarna i mellanöstern aldrig hålla sams? Vad hette stället nu igen? Just ja! Gaza!
Citera
2025-11-11, 20:53
Medlem
Citat:
Du verkar skrytsam.
Testa vara ödmjuk

Många vet det varje dag.
TACK igen.
Citera
2025-11-12, 06:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Det här inlägget har stannat kvar i mig för det är så gulligt på något vis. Jag har skrivit 85 inlägg i tråden med långt över 85 olika faktauttalanden.

Vill du berätta, med hänsyn att tråden från början och i tre dygn låg i psykologi, varför du väljer att komma med ett så ospecifikt uttalande?

Du bara ger flummiga ointetsägande oreringar

Och inte något nedslag på något av mina 100+ faktauttalanden? Är det någon som var dum mot dig under din barndom som jag påminner dig om?

Det är skillnad på vad du skriver själv och kallar ”fakta” och vad du skriver som svar på frågor och invändningar. Det du skriver som svar är oftast helt tomt på fakta och helt ovidkommande.

Alltså, jag skrev ”Kan du verkligen aldrig svara sakligt och verkligt faktabaserat på någon som helst fråga?”

Ska vi gå igenom ett par exempel?

AbortRetryIgnore frågade till exempel den relevanta frågan ”Vad innebär det att vara känslostyrd?” och gav en del andra kommentarer, men du ignorerade totalt allt han skrev och skrev om något helt annat istället.

Sedan skrev Upplyften ”Synar man svaren från gudsmänniskorna är de minst lika känslodrivna, och därför annullerar T.S. påstående.” Varpå du i stort sett bara skrev ”Har du citerat mig och svarat på något av mina ämnesrelevanta inlägg?” och en massa om att huvuddelen av alla inlägg var OT och att du rapporterat dem, utan effekt. Inte ett svar i sig, du hänvisade ju inte ens till ett specifikt inlägg som du skulle ha skrivit som faktiskt var ett sorts svar. Om du vill hänvisa till andra tidigare svar så gör det, men inte bara genom ett vagt påstående om tidigare inlägg.

Och du svarade inte på PeterSoderqvists frågor heller, bara samma vaga ”titta på mina andra inlägg”, som om det faktiskt skulle svara på hans specifika frågor (vilket faktiskt inget av dina inlägg i denna tråd har gjort, även om du tydligen verkade tro det). När han påpekar det så upprepar du bara ”klickar på mitt namn, klickar "visa fler inlägg av Andreas-yi i detta ämne". Alltså bara mer av samma icke-svar.

Och både Upplyften och EnCarte började tro att du bara trollar eftersom dina svar var så helt förvirrade och irrelevanta.

Så, jo, det är bara att titta tillbaka i tråden så ser man tydligt att dina svar på faktiska frågor oftast är i stil med Goddag, Yxskaft, så jag förstår frustrationen, men det gör tydligen inte du.
Citera
2025-11-12, 07:49
Medlem
Citat:
Du kritiserar gud, och säger hur gud måste vara och vad gud måste göra, men egentligen är det tvärt om, det är gud som gör det här med dig.
Om inte gud är så som du tänker att han ska vara så vill du inte ha honom.

Men om alla har sina ideer om hur gud måste vara så kommer det alltid finnas de som inte tycker att gud är som de vill att han ska vara, och därför förakta honom.

Om vi bedömer gud efter våra egna standarder, så blir det fel.

Det korrekta sättet att se saker på, är att gud är perfekt, så om det är något med guds agerande eller sätt att vara på som vi inte tycker om, så ligger felet hos oss själva och inte hos gud.

Enligt mig själv så är gud hård men rättvis i gamla testamentet. Jag ser inte någon sadistisk diktator, jag ser någon som desperat försöker ge sina barn disciplin och hindra dom från att förgöra sig själva.

När man kritiserar gud på det här sättet blir man helt fokuserad på sig själv och vad jag vill!
Försök se helheten

Du tycker det är att vara ”hård men rättvis” när man beordrar stening till döds för att arbeta på fel veckodag?
Förstår du hur sinnessjukt det låter?

Citat:
Om vi bedömer gud efter våra egna standarder, så blir det fel.
Vilken standard använder du då när du bedömer att Gud är rättvis och perfekt?
Enligt vilken standard är man rättvis och perfekt när man utfärdar dödstraff för att arbeta på fel veckodag?
Enligt vilken standard är man rättvis och perfekt när man tillåter folk att äga andra människor som sin egendom, slå dem samt låta dem gå i arv?

Det är ju alldeles uppenbart att Bibelns Gud är en fiktiv karaktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in