2025-11-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Tack.

Beklagar förvirringen. Födelsedagshälsningen var inte till dig. Säpo följer mig sedan länge, men jag har inte minsta kapacitet eller intresse att hacka telefoner med mera. Inte har jag som sagt heller kollat din posthistorik. Så du kan slappna av i förvissningen att jag inte vet ett skit om dig.

Okej.

För övrigt anser jag att du verkar ha en viss fantasi och ett originellt sätt att uttrycka dig; hoppas du kan kanalisera dessa egenskaper till något givande i framtiden.
Citera
2025-11-10, 16:19
Medlem
Tyskar är olika kristendom.
Senast redigerad av Xfiles86 2025-11-10 kl. 16:23.
Citera
2025-11-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag är också kristen så det här är ingen attack, men jag måste medge att du förvirrar även mig

Jag är också kristen eller var kristen.
Ändock ateist har tagit över mer och mer. Gudar är grymma. Pesten förvirrar alla också.
Svennar/Svenskar rösta på olika partier. Olika etniska grupper i Sverige.
Citera
2025-11-10, 17:54
Medlem
EnkeliSotilass avatar
Ateister har inte hittat sin gud och änglar därför att dom vill inte att du inte får veta sanningen än.

Det är så skrattande att du är enbart logisk grundande tänkande tjockskalle!

Enkel människa utan gud och änglar. Hahaha
Citera
2025-11-10, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte svårt att vara bättre än någon som inte finns...

Om man går efter vad kyrkan säger =Gud är allsmäktig
då är hen mycket elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag inte låta så mycket skit hända bra människor, speciellt småbarn, så om man går på alternativet att gud finns och allsmäktig/elak så är jag enormt mycket bättre än gud...
(för jag har hjälpt många människor som bl a ungdomsledare och med Hjälp-till-självhjälpsprojekt även finansierat med mina egna pengar.)
Hej Lunkan, har kollat lite på dina poster och jag har inte varit inne på ämnet ondska ännu.

Först så som jag ser på den mest grundläggande frågan så ser jag bara möjligheten till medvetande och fri vilja ur ett andligt perspektiv. Att det äkta paret upplevandet och väljandet skulle kunna uppstå ur naturens fysiska krafter och elementarpartiklar som vi känner dem ter sig helt orimligt enligt mig.

Jag tror också att medvetandet och den fria viljan båda är förutsättningar för varandras existens. Tänk vilket fängelse ett medvetande utan möjlighet till någon autonom styrning skulle vara. Hemska tanke, som känns orimligt som jag ser det.

Alltså är vi andar i kroppar och som sådana har vi fri vilja. Hade vi det inte så skulle vi inte haft ett eget medvetande och då skulle alltså bara Gud finnas. Även om han i kristendomen är treenig och därmed har kärlek och en dynamik så låter ju inte det som en särskilt spännande tillvaro för Gud. Inte så mycket action om man säger så.

Jag har mer att säga, men stannar där för att släppa in dig. Kortfattat svar:

Ingen ondska - inget äventyr.
Citera
2025-11-10, 20:02
Medlem
Citat:
Hej Lunkan, har kollat lite på dina poster och jag har inte varit inne på ämnet ondska ännu.

Först så som jag ser på den mest grundläggande frågan så ser jag bara möjligheten till medvetande och fri vilja ur ett andligt perspektiv. Att det äkta paret upplevandet och väljandet skulle kunna uppstå ur naturens fysiska krafter och elementarpartiklar som vi känner dem ter sig helt orimligt enligt mig.

Jag tror också att medvetandet och den fria viljan båda är förutsättningar för varandras existens. Tänk vilket fängelse ett medvetande utan möjlighet till någon autonom styrning skulle vara. Hemska tanke, som känns orimligt som jag ser det.

Alltså är vi andar i kroppar och som sådana har vi fri vilja. Hade vi det inte så skulle vi inte haft ett eget medvetande och då skulle alltså bara Gud finnas. Även om han i kristendomen är treenig och därmed har kärlek och en dynamik så låter ju inte det som en särskilt spännande tillvaro för Gud. Inte så mycket action om man säger så.

Jag har mer att säga, men stannar där för att släppa in dig. Kortfattat svar:

Ingen ondska - inget äventyr.
Det finns en massa äventyr, som inte är ondska
((Själv har jag gjort stora äventyr t ex då jag sa upp mig från en välbetald anställning och startade mitt första heltidsföretag med mycket litet startkapital och som sportledare. Och nu startar jag företag/hjälpprojekt i SOasien.))

Det är enorm skillnad mellan fri vilja
som inte ställer något eller bara för sig själv,
och grova elakheter mot andra. Det senare har jag motarbetat ända sedan jag var barn...
Citera
2025-11-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det finns en massa äventyr, som inte är ondska
((Själv har jag gjort stora äventyr t ex då jag sa upp mig från en välbetald anställning och startade mitt första heltidsföretag med mycket litet startkapital och som sportledare. Och nu startar jag företag/hjälpprojekt i SOasien.))

Det är enorm skillnad mellan fri vilja
som inte ställer något eller bara för sig själv,
och grova elakheter mot andra. Det senare har jag motarbetat ända sedan jag var barn...
Ja, det är ju sant. Hoppa med wing suit från någon bergstopp kan man ju göra utan att någon behöver vara elak.

Mellanmänskligt så finns dock konkurrens tack och lov, annars skulle man ju dö av tristess. Där i det maktspelet så finns det naturligt nog och utgående från de båda könens intressen och drivkrafter en skala mellan närmast total medgörlighet och "självraderande" till fullständigt hänsynslösa maktspelare. De som har lätt för att skämmas och de som gör allt för att få konkurrenter att skämmas och därmed öka sin egen handlingsfrihet på bekostnad av andra.

Det är bra att du motarbetar elakheter, det är också en fundamental drivkraft för mig även om vi säkert gör det från olika infallsvinklar.

Jag bara ser nödvändigheten av fri vilja för medvetande, konkurrens och maktspel. Det är jätteviktigt att kämpa mot de hänsynslösa maktspelarna och sådana system, men det är också nödvändigt för existensens grundpremiss med en skala av hänsynslöshet. Annars hade vi inte varit autonoma varelser och då hade Gud återigen fått sitta där uttråkad på sitt moln.

I detta sammanhang av mer eller mindre hänsynslösa maktspelare så klev Jesus in och visade vägen av självrannsakan, att ta till sig andras lidande och nyttan av det villiga självuppoffrandet för det allmännas goda. Annars tror jag vi hade fortsatt fått köra på med människoofferceremonier som indiankulturerna på andra sidan Atlanten.

Nu tror jag dock att tiden för oss kristna är att ta upp kampen för det samhälle som Jesus gett oss. Då behöver vi först studera bakgrunden och konsekvenserna till de postmodernistiska offerhierarkierna (Marx djävulsdyrkan) och systemet av lögner och sexuellt slaveri (Islam) som från början är designat för att utnyttja kristendomens svagheter och ersätta det med en ofattbar grymhet av maktspel.
Citera
2025-11-10, 20:35
Avslutad
Så här är det.

Ateister har alltid motsatt sig vetenskapliga framsteg.

De har aldrig till något som helst av mänskligt värde.

Ateister är helt och hållet värdelösa men är fullt upprymda av sin egen vikt. Trots att de aldrig har bidragit med några som helst avgörande vetenskapliga upptäckter.

Jag menar; differentialekvationen upptäcktes av teisten Newton, genetiken grundlades av den katolske prästen Mendel, Big Bang formulerades av prästen LeMaitre.

Min poäng är att hela vår moderna världsbild kommer från kristna vetenskapsmän.

Vad har ateister bidragit med egentligen?
Citera
2025-11-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, om gud valde det så är det så. Finns inget mer att säga, jag är inte gud och inte du heller

I s f är begreppen godhet och ondska meningslösa. Det handlar i s f bara om makt och lydnad.
Citera
2025-11-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Stämmer inte!

Nu skrevs inte andra Moseboken och Hesekiel vild samma tillfälle i den judiska traditionen. Därav denna skillnad.
Citera
2025-11-10, 22:04
Medlem
Citat:
Mellanmänskligt så finns dock konkurrens tack och lov, annars skulle man ju dö av tristess. Där i det maktspelet så finns det naturligt nog och utgående från de båda könens intressen och drivkrafter en skala mellan närmast total medgörlighet och "självraderande" till fullständigt hänsynslösa maktspelare. De som har lätt för att skämmas och de som gör allt för att få konkurrenter att skämmas och därmed öka sin egen handlingsfrihet på bekostnad av andra.
Njae. För att motarbeta elaka och idioter, som förstör för andra, använde jag hellre även i tonåren att få dem att skämmas än att slå dem

Däremot i normala/bra relationer är det WINN-WINN om man gör det jämnlikt (eller att ledaren frågar mycket vad följare vill och gör mycket som de vill, så det ändå blir rättvist.)

Som t ex föreningsledare är min största styrka att LYFTA självförtroendet hos andra som behöver det.

Egentligen vill jag INTE ha makt över andra än mig själv, men det slutar ofta med att andra gör mig till ledare, så det blir bra...
Citat:
Jag bara ser nödvändigheten av fri vilja för medvetande, konkurrens och maktspel. Det är jätteviktigt att kämpa mot de hänsynslösa maktspelarna och sådana system, men det är också nödvändigt för existensens grundpremiss med en skala av hänsynslöshet. Annars hade vi inte varit autonoma varelser och då hade Gud återigen fått sitta där uttråkad på sitt moln.
Det där håller jag inte med om alls. De elaka är ju hänsynslösa och därmed mycket svårare att stoppa.
Och som sagt om gud finns och är allsmäktig är hen ELAK eftersom hen låter elaka maktgalningar förstöra för andra.
=Stoppa de som är skadar andra alldeles för mycket och låta personerna försöka lösa SMÅ problem själva.
((Ungefär som jag i tonåren stoppade mobbare i då Stockholms värsta förort, stoppade fysiska mobbare genom att göra bort dem eller spöa dem då det inte hjälpte,
medan ordmobbning gjorde jag oftast inget mot, det var så många och offren har till skillnad från fysisk mobbning chans att ignorera/svara tillbaka.))
Citat:
Jesus
Jesus är något HELT ANNAT än en obefintlig/elak/ej allsmäktig gud, därför håller jag den delen av diskusionen separat.
Citat:
Nu tror jag dock att tiden för oss kristna är att ta upp kampen för det samhälle som Jesus gett oss. Då behöver vi först studera bakgrunden och konsekvenserna till de postmodernistiska offerhierarkierna (Marx djävulsdyrkan) och systemet av lögner och sexuellt slaveri (Islam) som från början är designat för att utnyttja kristendomens svagheter och ersätta det med en ofattbar grymhet av maktspel.
Kristna kan ju börja med att rensa grova elakheter bland kristna gjorda av kristna...
T ex:
/värsta mobbningen bland de större arbetsgivarna i Sverige "vanns" solklart av Svenska Kyrkan...
/Och Vatikanens m fl systematiska skyddande av pedofilpräster och församlingarnas utfrysningar av offren som berättar det!!!
Citera
2025-11-10, 22:14
Medlem
Citat:
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Nu, om man inte tror på några övernaturligheter inklusive Kristus och judeguden ligger det väl rätt nära tillhands för en människa att styras av just sin känsla!

Jag menar, vad skulle vi annars låta oss styras av? Vartåt vinden blåser, eller vartåt skägget växer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in