Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Mellanmänskligt så finns dock konkurrens tack och lov, annars skulle man ju dö av tristess. Där i det maktspelet så finns det naturligt nog och utgående från de båda könens intressen och drivkrafter en skala mellan närmast total medgörlighet och "självraderande" till fullständigt hänsynslösa maktspelare. De som har lätt för att skämmas och de som gör allt för att få konkurrenter att skämmas och därmed öka sin egen handlingsfrihet på bekostnad av andra.
Njae. För att motarbeta elaka och idioter, som förstör för andra, använde jag hellre även i tonåren att få dem att skämmas än att slå dem
Däremot
i normala/bra relationer är det WINN-WINN om man gör det jämnlikt (eller att ledaren frågar mycket vad följare vill och gör mycket som de vill, så det ändå blir rättvist.)
Som t ex föreningsledare är min största styrka att LYFTA självförtroendet hos andra som behöver det.
Egentligen vill jag INTE ha makt över andra än mig själv, men det slutar ofta med att andra gör mig till ledare, så det blir bra...
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Jag bara ser nödvändigheten av fri vilja för medvetande, konkurrens och maktspel. Det är jätteviktigt att kämpa mot de hänsynslösa maktspelarna och sådana system, men det är också nödvändigt för existensens grundpremiss med en skala av hänsynslöshet. Annars hade vi inte varit autonoma varelser och då hade Gud återigen fått sitta där uttråkad på sitt moln.
Det där håller jag inte med om alls. De elaka är ju hänsynslösa och därmed mycket svårare att stoppa.
Och som sagt om gud finns och är allsmäktig är hen ELAK eftersom hen låter elaka maktgalningar förstöra för andra.
=Stoppa de som är skadar andra alldeles för mycket och låta personerna försöka lösa SMÅ problem själva.
((Ungefär som jag i tonåren stoppade mobbare i då Stockholms värsta förort, stoppade fysiska mobbare genom att göra bort dem eller spöa dem då det inte hjälpte,
medan ordmobbning gjorde jag oftast inget mot, det var så många och offren har till skillnad från fysisk mobbning chans att ignorera/svara tillbaka.))
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Jesus
Jesus är något HELT ANNAT än en obefintlig/elak/ej allsmäktig gud, därför håller jag den delen av diskusionen separat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Nu tror jag dock att tiden för oss kristna är att ta upp kampen för det samhälle som Jesus gett oss. Då behöver vi först studera bakgrunden och konsekvenserna till de postmodernistiska offerhierarkierna (Marx djävulsdyrkan) och systemet av lögner och sexuellt slaveri (Islam) som från början är designat för att utnyttja kristendomens svagheter och ersätta det med en ofattbar grymhet av maktspel.
Kristna kan ju börja med att
rensa grova elakheter bland kristna gjorda av kristna...

T ex:
/värsta mobbningen bland de större arbetsgivarna i Sverige "vanns" solklart av Svenska Kyrkan...
/Och Vatikanens m fl systematiska skyddande av pedofilpräster och församlingarnas utfrysningar av offren som berättar det!!!