2025-11-09, 23:25
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarsistFemenist
Jag ifrågasätter inte att "P" själv kan ha skrivit det.
Det jag säger är att en stängd FB-grupp inte uppfyller kravet på verifierbarhet här, eftersom inte alla användare kan se den, och inte heller moderatorerna kan utgå ifrån att det som återges är korrekt eller i rätt version.

På Flashback är det normalt att använda öppna, offentliga källor just för att alla ska kunna kontrollera och läsa själva.

Därför frågar jag efter en öppen EP-artikel, diarienummer eller annan publik referens som stöder det som sägs.

Om det inte finns då får vi markera det som spekulation tills dess.

Här säger han det i EP men det har han tagit tillbaka då i facebookinlägget som jag kopierade in.

Det har varit ett par ovissa och jobbiga dygn för familjen Ölmeborg i Enköping. Dotterns assistanshund Essie försvann vid 22.20 på torsdagskvällen och är sedan dess borta, trots att många har hjälpt till att leta och trots att en sökhund har sökt efter Essie och följt hennes spår ut till de bilspår som finns bakom familjens hus.
– Sökhunden markerade också vid ett hus på Lillsidan i Enköping. Både på baksidan och framsidan. Hundföraren sa att här har Essie varit, men hon är inte kvar på platsen, berättar Patrik Ölmeborg.

https://www.eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/essie-fortfarande-borta-pappan-vill-ser-mer-dialog-med-polisen/j8ezpwqj
Citera
2025-11-09, 23:45
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
Intressant att få höra dina teorier.
Jag har inte lagt fram någon teori i detta spår,

jag har endast efterfrågat källa på ett specifikt påstående som du hänvisade till.

Tills källa kan visas håller jag mig till moduläget:
vi markerar den uppgiften som spekulation.

Det är sakuppgifterna som är relevanta för vidare diskussion, inte antaganden om vad jag eventuellt skulle tycka.
Citera
2025-11-09, 23:53
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chevelle67
Jag har inte sett någon artikel om att det skulle ha varit sökhundar inblandad i Essies försvinnande, Det är en hund som är försvunnen, inte ett mord på en familj eller ett miljonrån.
Okej, tack för klargörandet.

Då vet vi att det inte finns någon artikel som direkt stöder just den specifika uppgift som diskuterades tidigare.

Då markerar vi den som spekulation tills någon källa dyker upp.
Det är helt okej enligt moderator så länge det framgår tydligt.

Det är nog bäst att vi fortsätter framåt med det som vi faktiskt kan verifiera, så tråden inte fastnar i saker som ingen kan underbygga.
Citera
2025-11-10, 00:07
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
Här säger han det i EP men det har han tagit tillbaka då i facebookinlägget som jag kopierade in.

Det har varit ett par ovissa och jobbiga dygn för familjen Ölmeborg i Enköping. Dotterns assistanshund Essie försvann vid 22.20 på torsdagskvällen och är sedan dess borta, trots att många har hjälpt till att leta och trots att en sökhund har sökt efter Essie och följt hennes spår ut till de bilspår som finns bakom familjens hus.
– Sökhunden markerade också vid ett hus på Lillsidan i Enköping. Både på baksidan och framsidan. Hundföraren sa att här har Essie varit, men hon är inte kvar på platsen, berättar Patrik Ölmeborg.

https://www.eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/essie-fortfarande-borta-pappan-vill-ser-mer-dialog-med-polisen/j8ezpwqj
Tack för länken.

Då har vi i alla fall en verifierbar artikel att utgå från som visar att sökhund markerat vid bilspåren och vid ett hus.
Det är bra att kunna luta resonemang på öppna källor som alla här kan läsa själva.

Den här artikeln nämner dock inte två olika platser, vilket var just den formuleringen som diskuterades tidigare om jag inte missuppfattat.

Så då håller vi isär dessa två nivåer av påståenden:

Det som finns belagt i artikeln – OK
Det som går längre än artikeln – Spekulation

Det är viktigt att särskilja fakta från tolkning så vi inte blandar dem samman.
Citera
2025-11-10, 01:07
Medlem
Citat:
Tack för textutdraget.

Den artikeln beskriver polisens nedläggning och förtalsanmälningar, men jag hittar ingen uppgift i det här utdraget om att sökhundar skulle ha lokaliserat Essies doft hos en tidigare assistent på två olika platser.

Det var den specifika uppgiften jag efterfrågade källa till.

Så om det var just den artikeln du syftade på, så konstaterar jag att den inte styrker det påståendet.

Då får vi markera den uppgiften som spekulation tills vidare, vilket enligt moderator tidigare är tillåtet så länge det tydligt framgår som just spekulation.
Allt står inte i EP 😊
Citera
2025-11-10, 01:24
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MormorPutte
Allt står inte i EP 😊
Det är möjligt.
Men om en uppgift används som faktaunderlag här så behöver den kunna verifieras på något sätt som alla kan ta del av.

Om den inte kan det, då får vi behandla den som spekulation tills källa finns.

Det är helt i linje med moderatorns tidigare besked i denna tråd.
Senast redigerad av FarsistFemenist 2025-11-10 kl. 01:34.
Citera
2025-11-10, 02:10
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MormorPutte
Allt står inte i EP 😊

Citat:
Tack för länken.

Då har vi i alla fall en verifierbar artikel att utgå från som visar att sökhund markerat vid bilspåren och vid ett hus.
Det är bra att kunna luta resonemang på öppna källor som alla här kan läsa själva.

Den här artikeln nämner dock inte två olika platser, vilket var just den formuleringen som diskuterades tidigare om jag inte missuppfattat.

Du undrade om två platser med sökhunden.
Plats nr 1. Var vid huset/bostaden där Essie bodde och sök hunden indikerade doft vid hjulspåren på gräsmattan.
Plats nr 2. Var vid ett hus där sökhunden visade att Essie befunnit sej, men ingen hund kunde hittas.
Senast redigerad av Alba007 2025-11-10 kl. 02:45.
Citera
2025-11-10, 12:31
Medlem
Citat:
Det är möjligt.
Men om en uppgift används som faktaunderlag här så behöver den kunna verifieras på något sätt som alla kan ta del av.

Om den inte kan det, då får vi behandla den som spekulation tills källa finns.

Det är helt i linje med moderatorns tidigare besked i denna tråd.
Hur gick det med allt du ville veta i en tidigare inlägg? Vad var inlämnat till olika ställen. Gärna lite fakta på det, är intressant. Försäkringsbolag Länstyrelsen Polisen mm
Senast redigerad av MormorPutte 2025-11-10 kl. 12:48.
Citera
2025-11-10, 15:57
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Tack för länken.

Jag har rätt bra kännedom om just Polisens besök hemma hos denna assistent, eller före detta assistent om vi ska vara noga. Och det som står i EP om idhundens markering vid huset.

P kontaktade Polisen då en ID- hund markerat vid ett hus där en kvinnlig assistent bodde ihop med sin kriminella partner ”en som rör sig i gäng värre än ett mc-gäng” sa P då.
Men Polisen fann inte Essie eller att hon på något vis skulle ha vistats där, ärendet hann knappt öppnas förrän det lades ner.

Därefter i November förra året lokaliserade P Essie till en gård strax utanför Enköping.

Enligt vad P sa så hade Essie vistats där, men konstigt nog så öppnade inte Polisen upp ärendet, det bordes ju ha ifrågasatts till de som äger denna påstådda gård.

Jag tror inte detta är sant att Essie skulle ha vistats där.
Tror dessvärre det bara var något som sades för att vilseleda och få alla att tro att Essie verkligen blev stulen och flyttades runt.

Nej, tycker alla ska inse att Essie är död.
Sen finns det enligt mig så många oklarheter i detta fallet och än om Polis och åklagare vet vad som hände Essie finns det inte tillräckliga bevis att åtala någon. Så fallet Essie kommer förbli olöst. Men att vissa fortfarande påstår det finns rättsprocesser mot bla HH och Crosstrails får gärna visa upp bevis på detta här då jag fått annan information.

Det som ligger kvar hos åklagaren gissar jag är den ekonomiska delen.
Citera
2025-11-10, 17:23
Bannlyst
Essie är död.
Eller vi ska som tråden spårat ur med ordet Spekulation..
Kanske är det en spekulation om vad vi övriga vet..
Kanske är det en spekulation med fakta och info..
Jag tror inte att vi vet något på grund av spekulationer 💥💥💥💥
Citera
2025-11-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle.58
Jag har rätt bra kännedom om just Polisens besök hemma hos denna assistent, eller före detta assistent om vi ska vara noga. Och det som står i EP om idhundens markering vid huset.

P kontaktade Polisen då en ID- hund markerat vid ett hus där en kvinnlig assistent bodde ihop med sin kriminella partner ”en som rör sig i gäng värre än ett mc-gäng” sa P då.
Men Polisen fann inte Essie eller att hon på något vis skulle ha vistats där, ärendet hann knappt öppnas förrän det lades ner.

Därefter i November förra året lokaliserade P Essie till en gård strax utanför Enköping.

Enligt vad P sa så hade Essie vistats där, men konstigt nog så öppnade inte Polisen upp ärendet, det bordes ju ha ifrågasatts till de som äger denna påstådda gård.

Jag tror inte detta är sant att Essie skulle ha vistats där.
Tror dessvärre det bara var något som sades för att vilseleda och få alla att tro att Essie verkligen blev stulen och flyttades runt.

Nej, tycker alla ska inse att Essie är död.
Sen finns det enligt mig så många oklarheter i detta fallet och än om Polis och åklagare vet vad som hände Essie finns det inte tillräckliga bevis att åtala någon. Så fallet Essie kommer förbli olöst. Men att vissa fortfarande påstår det finns rättsprocesser mot bla HH och Crosstrails får gärna visa upp bevis på detta här då jag fått annan information.

Det som ligger kvar hos åklagaren gissar jag är den ekonomiska delen.
Ja just ja så var det. Men undrar om det verkligen är sant att id-hundar var och sökte efter Essie?
Citera
2025-11-10, 17:43
Medlem
Olle.58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Essie är död.
Eller vi ska som tråden spårat ur med ordet Spekulation..
Kanske är det en spekulation om vad vi övriga vet..
Kanske är det en spekulation med fakta och info..
Jag tror inte att vi vet något på grund av spekulationer 💥💥💥💥
Min vän, jag är medveten vi vet mer än vad vi kan och bör skriva här i tråden.

Det är ett tjat från vissa om spekulationer, än har vi yttrandefrihet kvar och får således ha våra teorier och ja jag instämmer med dig, Essie är död!! Vi tycks ju tro detsamma vad som hände henne. Men enligt vissa här i just denna tråden så pågår en rättsprocess mot HH och Crosstrails
Något som är så lögnaktigt skitsnack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in