2025-11-09, 22:51
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarsistFemenist
Jag har inte sagt att jag inte vill läsa EP, jag bad om specifik artikel, datum eller rubrik för att kunna verifiera påståendet du hänvisade till.

Det är helt normalt i en saklig diskussion att den som lägger fram ett påstående också kan visa var det står.

Min fråga kvarstår därför:
Vilken EP-artikel exakt avser du?
Datum eller rubrik räcker gott.

Tills dess finns det ingen verifierbar källa och då behöver vi markera det som spekulation, vilket moderator själv uttryckligen sagt är ok så länge det tydligt framgår som spekulation.
Nu har du visat att du inte beter dig normalt från början, vem går in i en tråd och tar ställning utan att bry sig om att verkligen lesa på om saken och när du får en dato och inte bryr dig om att söka upp den i tråden visar du att du inte är intresserad av att diskutera Essie...
och när du inte kan svara på grundläggande frågor om vad du tror har hänt Essie så visar du att du inte är värd att lägga mer tid på
Citera
2025-11-09, 22:52
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
Jag känner att det är upp till dej hur du vill tolka det som skrivs. Vad hände med Essie vardera ett brott eller stöld. Vem ljuger och vem talar sanning? Men det du påpekar nu är att pappan ljuger i pressen. Det vore isåfall allvarligt om han gjort det. Och isf varför. Det är helt sjukt vad du begär vänd dej till rätt instans.
Jag har inte påstått att pappan ljuger.

Jag har efterfrågat vilken specifik EP-artikel du hänvisar till, eftersom du själv använde EP som källa.
Det är en normal källförfrågan i en saklig diskussion.

Att begära artikel, datum eller rubrik är inte detsamma som att “tolka” eller “anklaga” någon det är bara att kunna verifiera vad som hävdas.

Så min fråga kvarstår exakt i sin ursprungsform:
Vilken EP-artikel avser du?
Länk, datum eller rubrik räcker.

Om det inte går att ange så är det inget problem då får vi bara kategorisera det som spekulation, vilket moderator tidigare bekräftat är helt okej så länge det framgår som just spekulation.
Citera
2025-11-09, 22:52
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att jag inte vill läsa EP, jag bad om specifik artikel, datum eller rubrik för att kunna verifiera påståendet du hänvisade till.

Det är helt normalt i en saklig diskussion att den som lägger fram ett påstående också kan visa var det står.

Min fråga kvarstår därför:
Vilken EP-artikel exakt avser du?
Datum eller rubrik räcker gott.

Tills dess finns det ingen verifierbar källa och då behöver vi markera det som spekulation, vilket moderator själv uttryckligen sagt är ok så länge det tydligt framgår som spekulation.
Läs EP datum 26 juli -24 sidan 2 där är mycket info . Rubrik: Essie söks i hela landet- familjen trappar ner.
Citera
2025-11-09, 22:56
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Jag har inte påstått att pappan ljuger.

Jag har efterfrågat vilken specifik EP-artikel du hänvisar till, eftersom du själv använde EP som källa.
Det är en normal källförfrågan i en saklig diskussion.

Att begära artikel, datum eller rubrik är inte detsamma som att “tolka” eller “anklaga” någon det är bara att kunna verifiera vad som hävdas.

Så min fråga kvarstår exakt i sin ursprungsform:
Vilken EP-artikel avser du?
Länk, datum eller rubrik räcker.

Om det inte går att ange så är det inget problem då får vi bara kategorisera det som spekulation, vilket moderator tidigare bekräftat är helt okej så länge det framgår som just spekulation.
kan du inte gå in på EP själv och läsa, det har jag gjort.
Citera
2025-11-09, 22:58
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
P redigerade alla inlägg miljoner ggr men all redigeringshistorik finns att läsa på varje inlägg. Det är så facebook fungerar. Menar du att du inte tror det är Patrik själv som skrev i gruppen eller vad pratar du om gällande autenticitet eller originalform?
Jag ifrågasätter inte att "P" själv kan ha skrivit det.
Det jag säger är att en stängd FB-grupp inte uppfyller kravet på verifierbarhet här, eftersom inte alla användare kan se den, och inte heller moderatorerna kan utgå ifrån att det som återges är korrekt eller i rätt version.

På Flashback är det normalt att använda öppna, offentliga källor just för att alla ska kunna kontrollera och läsa själva.

Därför frågar jag efter en öppen EP-artikel, diarienummer eller annan publik referens som stöder det som sägs.

Om det inte finns då får vi markera det som spekulation tills dess.
Citera
2025-11-09, 23:00
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Nu har du visat att du inte beter dig normalt från början, vem går in i en tråd och tar ställning utan att bry sig om att verkligen lesa på om saken och när du får en dato och inte bryr dig om att söka upp den i tråden visar du att du inte är intresserad av att diskutera Essie...
och när du inte kan svara på grundläggande frågor om vad du tror har hänt Essie så visar du att du inte är värd att lägga mer tid på
Personliga värderingar om mig som skribent tillför inget till sakfrågan.

Jag har ställt en tydlig och enkel fråga om källa till påståendet som lades fram.

Om du inte vill eller kan specificera vilken EP-artikel som avses så är det helt okej, då markerar vi bara det spåret som spekulation, vilket moderator själv tidigare sagt är tillåtet så länge det framgår som just spekulation.

Vi behöver inte göra det mer komplicerat än så.
Citera
2025-11-09, 23:03
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MormorPutte
Läs EP datum 26 juli -24 sidan 2 där är mycket info . Rubrik: Essie söks i hela landet- familjen trappar ner.
Tack för rubrik och datum, då har vi i alla fall en konkret artikel att utgå ifrån.

För att undvika missförstånd kan du citera den specifika delen i artikeln som bekräftar att sökhundar lokaliserade Essies doft hos en tidigare assistent på två olika platser?
Det var just den uppgiften jag efterfrågade källa till.

Det är bättre att vi arbetar mot exakta formuleringar så vi inte tolkar artikeln olika.
Citera
2025-11-09, 23:07
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba007
kan du inte gå in på EP själv och läsa, det har jag gjort.
Jag har inga problem att läsa artiklar själv. Men i en diskussion där någon hänvisar till en specifik uppgift som faktagrund är det rimligt att den som hänvisar också kan visa vilken exakt del som stöder det.

Det är en grundprincip i källkritik inte ovilja att läsa.

Eftersom du inte vill eller kan specificera var uppgiften finns så markerar jag detta spår som spekulation tills vidare, vilket moderator tidigare bekräftat är helt okej så länge det framgår.

Då är den delen färdig hanterad för min del.

Vi kan fortsätta vidare i tråden med det som är verifierbart.
Citera
2025-11-09, 23:14
Medlem
Citat:
Tack för rubrik och datum, då har vi i alla fall en konkret artikel att utgå ifrån.

För att undvika missförstånd kan du citera den specifika delen i artikeln som bekräftar att sökhundar lokaliserade Essies doft hos en tidigare assistent på två olika platser?
Det var just den uppgiften jag efterfrågade källa till.

Det är bättre att vi arbetar mot exakta formuleringar så vi inte tolkar artikeln olika.
Exakta formuleringar? Läs själv.
Citera
2025-11-09, 23:17
Medlem
FarsistFemenists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MormorPutte
Exakta formuleringar? Läs själv.
Om du inte vill citera exakt så konstaterar jag att det inte finns någon verifierbar källa för den specifika uppgiften.

Då markerar vi den biten som spekulation tills annat presenteras.

Jag går vidare i tråden med det som är möjligt att faktagranska.
Citera
2025-11-09, 23:17
Medlem
Alba007s avatar
Citat:
Jag har inga problem att läsa artiklar själv. Men i en diskussion där någon hänvisar till en specifik uppgift som faktagrund är det rimligt att den som hänvisar också kan visa vilken exakt del som stöder det.

Det är en grundprincip i källkritik inte ovilja att läsa.

Eftersom du inte vill eller kan specificera var uppgiften finns så markerar jag detta spår som spekulation tills vidare, vilket moderator tidigare bekräftat är helt okej så länge det framgår.

Då är den delen färdig hanterad för min del.

Vi kan fortsätta vidare i tråden med det som är verifierbart.
Intressant att få höra dina teorier.
Citera
2025-11-09, 23:23
Medlem
Citat:
Tack för textutdraget.

Den artikeln beskriver polisens nedläggning och förtalsanmälningar, men jag hittar ingen uppgift i det här utdraget om att sökhundar skulle ha lokaliserat Essies doft hos en tidigare assistent på två olika platser.

Det var den specifika uppgiften jag efterfrågade källa till.

Så om det var just den artikeln du syftade på, så konstaterar jag att den inte styrker det påståendet.

Då får vi markera den uppgiften som spekulation tills vidare, vilket enligt moderator tidigare är tillåtet så länge det tydligt framgår som just spekulation.

Jag har inte sett någon artikel om att det skulle ha varit sökhundar inblandad i Essies försvinnande, Det är en hund som är försvunnen, inte ett mord på en familj eller ett miljonrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in