Citat:
Ursprungligen postat av
NoppigaSockar
Aha! Nu föll polletten ner! Ederyd är inte någon anställd på HGV. Han är en spanare från narkotikaspan.
Det innebär att bara tre personer från hotellet hördes: Mäkelä, ägaren Öhrling, samt ägarens hustru.
Det faktum att det finns blyertsanteckningar i spaningsuppslaget där våldsmannen från Västerort nämns, kan innebära att det finns separata uppslag kring honom. Jag frågar arkivet och testar att begära ut om det finns.
Det verkar ju dock som att hotellpersonalen eller åtminstone ägaren och hans fru varit något av filantroper, då de varit förvånansvärt måna om CdC:s väl och ve, trots att de bara känt henne en kort tid. Hade det uppstått hotfulla situationer för CdC inför öppen ridå på hotellet hade de nog berättat om det för polisen. Samtidigt kan man undra hur mycket sådant som hotellet hade kunnat acceptera. Ägaren Öhrling ringde ju polisen när han blev varse narkotikaförsäljning. Så även om CdC muntligen verkar ha delgivit personalen mycket, så höll hon nog vissa saker för sig själv, för att inte bli avhyst. CdC kan ha upplevt HGV som en miljö där hon var någorlunda säker och skyddad. De män som besökte henne var förmodligen köpare eller säljare av narkotika.
Eftersom spanaren Ederyd hade massor av matnyttig information så är det uppenbart att narkotikaspan hade HGV under lupp. Det kan ha varit ett ställe där det köptes och såldes allt möjligt i den undre världen.
Kanske dök TÅ upp som en räddare från ovan. Så visst kan situationen för CdC på HGV börjat bli riskabel och osäker, då fler och fler kände till att hon fanns där. Jag vet att vi spekulerat om det tidigare i tråden. De hotfulla situationer som det finns vittnesmål om och som ska ha ägt rum på öppen gata, inträffar just först efter att CdC återkommer från Småland och spenderar mer tid i city igen. Hoten kan ha varit en effekt av narkotikahandeln på HGV.
Beträffande brevet från Vinof kan jag höra ifall det finns bevarat.
Jag tolkade också Ederyd som en anställd initialt, men hans titel står angiven som "krinsp". I dokumentet på s. 7 kallas han spanare. Förnamnet var tydligen Tommy.
Jag tror också att man hade insyn i HGV och uppenbarligen även i CdC:s liv. Dokumentet där Ederyd lämnar sina uppgifter inleds ju med "Kände till att den mördade bott på hotell Gustav Vasa" och att ägaren berättat detta. Det är lite udda att ägaren valde att informera en spanare och antyder att dessa två kanske hade regelbunden kontakt.
Beträffande det eventuellt hotfulla i situationen tänkte jag inte att denne blonde man skulle ha varit öppet våldsam, utan att det var fråga om ett mer subtilt beteende. Ifall den blonde var någon som CdC inte ville träffa kunde det räcka med att denne ställde sig i receptionen och på så sätt visade att han visste var hon befann sig. För en utomstående kunde det ha uppfattats som en normal, ofarlig situation medan CdC så klart hade förstått allvaret.
Detta är ett hypotetiskt resonemang, baserat på ett mycket ringa underlag, men man kan prövningsvis koppla samman idén om att CdC kände sig avslöjad eller hotad på HGV med uppgifterna från tipsaren som bott där i samband med tillslaget.
Tipsaren hade uppenbarligen fel i sina datumuppgifter, men att detta specifika tillslag med mannen som hoppade ut genom fönstret har ägt rum, styrker ju att tipsaren faktiskt bott på HGV. I det sammanhanget är det intressant att tipsaren sa sig springa ärenden åt CdC. Man kan kanske anta att dessa ärenden var narkotikarelaterade, men om nu CdC anlitade någon annan för kontakt med omvärlden kan det helt enkelt ha berott på att hon inte vågade sig ut.
Man kan även fråga sig hur pass bra kontroll ägaren med fru hade på sitt hotell eftersom det uppenbarligen togs in skjutvapen, såldes narkotika och förekom oregistrerade gäster, som när CdC lät personer övernatta i hennes rum.
Tack på förhand angående Vinof-brevet!