2025-11-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Finns det verkligen tillräckligt många såna män, så det räcker till alla kvinnorna?

Det beror nog mest på om ni kan tänka er att dela mannen med andra eller inte. Och det kan ni alltid, under förutsättning att mannens status är tillräckligt hög.
Citera
2025-11-10, 09:19
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Vad skulle krävas av en man för att förtjäna kvinnans underkastelse?
Och du har helt rätt

Tidigare sa regeln att "kvinnan skall underkasta sig mannen, och mannen skall underkasta sig jesus"

Fäst dig inte vid jesus utan det betydde att mannen skulle underkasta sig något som var större än han själv så att han blev någon att lita på. Som man alltid kunde lita på alltså.
Det är ju först då som det är tryggt att över huvud taget låta en man styra.

Hur många män kan man lita på idag? Det är inte männens fel. De är feminiserade och kan inte ens byta däck på en bil.
Citera
2025-11-10, 10:56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Tankar om detta?

Den som underkastar en annan person är en osjälvständig idiot.
Däremot är det stort att underkasta sig ett högre mål, t ex familjens bästa, nationens framtid eller sina barns intressen. Den sortens underkastelse innebär inte bara passivitet, utan också att du kan behöva styra med en hård hand. En kvinna som vet sin roll behöver inte underkasta sig. Hon är skicklig på att spela sin roll, men hon måste också kunna säga ifrån och vara bestämd, faktiskt också mot sin man.

Den som underkastar sig en annan människa avstår från ansvar.
Citera
2025-11-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Vadå? Jag återger bibelställen korrekt för dig, och du klagar! Så låt mig då visa dig några fler bibelställen. Vi börjar med krigaren Jeftas dotter. Jefta ska dra ut i krig mot folket ammoniterna, men först ger han ett löfte till Gud:

Jefta anföll ammoniterna och besegrade dem. När han återvände hem, så kom hans dotter emot honom:

Han säger alltså till sin dotter att han är tvungen att döda henne och bränna upp hennes kropp, därför att han har lovat Gud att offra det första som kommer emot honom och möter honom när han kommer hem från segern, det ska han offra till Gud. Och det var ju hans dotter som kom emot honom! Och offra, det betyder att han ska döda det som kommer emot honom och bränna upp det, för det var det som menades med att offra till Gud på den tiden. Och vad svarar dottern när hon får reda på att hennes far anser sig tvungen att döda henne och bränna upp henne??

Domarboken 11:30-36, https://www.biblegateway.com/passage/?search=Domarboken%2011&version=SFB15

Jo, hon säger till sin far att han verkligen måste döda henne och bränna upp henne, eftersom han har lovat Gud att göra det! Snacka om lydig dotter! Mycket riktigt gör hennes far just det mot henne, alltså dödar henne och bränner upp henne!

Vi kan väl titta på något bibelställe till? Vad skulle hända med en nygift kvinna som inte var oskuld på bröllopsnatten?

Femte Mosebok 22:13-21, https://www.biblegateway.com/passage/?search=5%20Mosebok%2022%3A13-21&version=SVL

Jaja, mannen skulle få böta om han kom med falska anklagelser mot sin nya hustru, men kvinnan skulle stenas till döds av männen i staden om hon inte var oskuld! Vad säger ni killar, skulle det vara kul att gräva en grop och stoppa ner en kvinna där och kasta stenar i huvudet på henne tills hon dog?

Men det värsta bibelstället är väl detta, för det fick sådana konsekvenser i verkligheten:

2 Mos. 22:18, https://www.biblegateway.com/passage/?search=2%20Mosebok%2022%3A18%2C2%20Moseboken%2022 %3A18&version=SV1917;NUB;SFB;SFB15;SVL

Under framför allt 15- och 1600-talet i Europa dödades tiotusentals människor, främst kvinnor, i Europa under häxprocesserna. Bibelns ord om att häxor måste dödas användes som argument för att döda framför allt kvinnor som anklagades för trolldom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Witch_trials_in_the_early_modern_period

Okej, låt oss sluta med lite bibelord om att kvinnan måste lyda sin man!

Efesierbrevet 21-24, https://www.bible.com/sv/bible/160/EPH.5.22-33.SFB98

En kvinna ska alltså lyda sin man som om han vore hennes Gud! Det är nånting det, grabbar! Inte undra på att en del killar älskar bibeln och vill införa bibelns stränga regler mot kvinnorna.

Och inte undra på att en del av er propagerar för att kvinnorna blir lyckligare av att underordna sig sina män!!! Ni får det att låta som om ni bryr er om kvinnornas välbefinnande. I själva verket vill ni bara kunna köra med era kvinnor som ni vill, för ni vill kunna göra som ni vill mot era kvinnor!

Lilla gumman om du lugnar ner dig lite och inte blir så hysterisk så kanske vi får ett bättre debattklimat i tråden 😘

Jag kan också hävda att radikalfeminismens framväxt har orsakat oåterkallelig skada på samhället och lett till att bland annat auktoritära strömningar fått fäste, däribland incel-rörelsen som verkar hata kvinnor.

Men jag ser helt ärligt inte vad ett sådant argument skulle ge. Det skulle snarare fördjupa klyftorna mellan män och kvinnor. Vi har alla ett ansvar hur vi beter oss mot varandra. Jag vill inte elda på könskriget mellan män och kvinnor ännu mer. Vill du?
Citera
2025-11-10, 13:39
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
I naturen i en flock är det samma hanne som sätter på alla honor, så det är det som är naturligt. Många av de andra hannarna dör, svälter ihjäl eller blir dödade av flocken. Så egentligen ska 99 % av alla män inte ha med kvinnor att göra.

Nej, det gäller bara för vissa djurarter och även där har DNA prover visat att alfan inte är pappa till alla barn. Apor med alfahanar brukar tex vara otrogna och göka i buskarna om nätterna när deras ordinarie partners sover. Dock är det ju bra att hanar och honor med dåliga gener inte får försöka sig för deras gener ska ju dö ut.
Citera
2025-11-10, 13:41
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Finns det verkligen tillräckligt många såna män, så det räcker till alla kvinnorna?

Nej män måste såklart skärpa till sig men vi har ju haft en kultur där manlighet setts som något negativt och blivit motarbetat så det borde man ändra. Tror personligen alla mått bättre om män skärpte till sig och blev manligare medan kvinnor kunde chilla mer och inte stressa ihjäl sig för det är de inte evolutionärt utvecklade för.
Citera
2025-11-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Noll grötighet i mina tankar. Att du inte förstår beror på din bristande förmåga.

Du beskriver en ideologisk fantasi med fina värdeord, men det du skriver relaterar inte till det jag skrev. Det du skriver relaterar möjligtvis till trådstarten.

Jo, grötigt eftersom du svävar ut i sidogrenar till trådstartaren. Som inte har med topic att göra.

Nope. Jag skriver hur en god relation där två parter mår bra, ser ut. Så lever jag och min partner och fler än oss. Människor eftersträvar viss form av autonomi. Både mån och kvinnor. Att underkasta sig sin partner ger inte lycka.
Citera
2025-11-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Vad har det med din trådstart att göra?

Om du kan dra fram lite studier eller ✨konkreta✨ exempel på din teori om att kvinnor som underkastar sig män är lyckligare, så diskuterar vi gladeligen frågan med dig.
Bara en gissning när jag läser dina inlägg.
Citera
2025-11-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrivarn91
Nä, men det krävs två för att dansa tango. Vill kvinnan ha ett bra förhållande i ett heterosexuellt par så ska hon vara den kvinnliga parten och vara kvinnlig helt enkelt. I gengäld ger mannen sin åtrå och uppskattning till henne. Hon känner sig uppskattad och speciell och blir glad och därmed också kåt så då har man naturligt också mycket sex som gör båda parter glada och limmar ihop varandra i ett stadigt förhållande.

Jag förstår inte varför jämlikhet skulle vara en motsättning för detta!?
Både jag och min make har chefstjänster. Vi delar alla hushållsuppgifter lika.
När någon har ett nytt jobb eller en tung börda i sin arbetssituation täcker den andra upp för att stötta.
Vi har varit ihop i över 20 år och vi är båda kåta och glada och vi har ett fantastiskt sexliv.

Jag känner att min man uppskattar och åtrår mig och han känner detsamma tillbaka.

Klarar inte alla män av att hjälpa till i hemmet samtidigt som de uppskattar och åtrår sin partner?

Han är maskulin och jag är feminin. När vi knullar är han drivande och dominant. Jag gillar att underkasta mig sexuellt.

Känns som att diskussionen snabbt blir väldigt förenklad och fördummar människor till att inte kunna ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.

Som par bör man väl ändå vilja varandra väl och hjälpas åt så mycket som det är möjligt med det mesta eller?
Citera
2025-11-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Jag förstår inte varför jämlikhet skulle vara en motsättning för detta!?
Både jag och min make har chefstjänster. Vi delar alla hushållsuppgifter lika.
När någon har ett nytt jobb eller en tung börda i sin arbetssituation täcker den andra upp för att stötta.
Vi har varit ihop i över 20 år och vi är båda kåta och glada och vi har ett fantastiskt sexliv.

Jag känner att min man uppskattar och åtrår mig och han känner detsamma tillbaka.

Klarar inte alla män av att hjälpa till i hemmet samtidigt som de uppskattar och åtrår sin partner?

Han är maskulin och jag är feminin. När vi knullar är han drivande och dominant. Jag gillar att underkasta mig sexuellt.

Känns som att diskussionen snabbt blir väldigt förenklad och fördummar människor till att inte kunna ha mer än en tanke i huvudet samtidigt.

Som par bör man väl ändå vilja varandra väl och hjälpas åt så mycket som det är möjligt med det mesta eller?

Jämlikhet är inte en motsättning, det är snarare en förutsättning att förhållandet rullar på relativt konfliktfritt.

Med det sagt så är en del förhållanden inte jämställda idag. Kvinnan har ett kontrollbehov och vill styra och ställa. Hon tror att mannen fungerar exakt som henne och försöker därför styra honom. Följden blir att kvinnan får en toffel som blir beroende av henne. Och ju mer tofflig hon gör honom desto mindre respekterar hon honom. Hon blir gnällig och sur och så slutar de ha sex för att hon inte längre attraheras av mannen.

Och varför attraheras hon inte längre av sin man? För att hon har skapat en kvinna av honom. De flesta kvinnor tänder inte på feminiserade män.

Mannen ska vara man i förhållandet. Det betyder inte att han ska vara en tyrann som styr med järnhand utan precis som du skriver så måste förhållandet vara jämlikt, där man ger och tar. Där man är lyhörd inför varandras behov.

Men ju mer feminin mannen tillåter sig göras av sin kvinna desto fler tjafs kommer uppstå i vardagen kring städ, hushållsarbete etc.

Jämställdhet betyder inte att man gör 50/50 av exakt allt. Utan istället ska båda parter ge 100% av vad de kan ge inom sina områden som de är bra på.
Citera
2025-11-10, 17:54
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Bara en gissning när jag läser dina inlägg.

Du gissade fel. Det svaret var ämnat åt TS.
Citera
2025-11-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrivarn91
Lilla gumman om du lugnar ner dig lite och inte blir så hysterisk så kanske vi får ett bättre debattklimat i tråden 😘

Jag kan också hävda att radikalfeminismens framväxt har orsakat oåterkallelig skada på samhället och lett till att bland annat auktoritära strömningar fått fäste, däribland incel-rörelsen som verkar hata kvinnor.

Men jag ser helt ärligt inte vad ett sådant argument skulle ge. Det skulle snarare fördjupa klyftorna mellan män och kvinnor. Vi har alla ett ansvar hur vi beter oss mot varandra. Jag vill inte elda på könskriget mellan män och kvinnor ännu mer. Vill du?

Fantastiskt argument! Det finns aggressiva incel-män som retar ihjäl sig på radikalfeminister och som därför hatar nästan alla kvinnor och som i vissa fall till och med vill mörda kvinnor! Vems fel är det är dessa män är så aggressiva? Jo, det är kvinnornas fel förstås! Hur skulle det kunna vara männens fel att de är aggressiva?

Jag gav dig just ett exempel från Domarboken, där en man knuffar ut sin bihustru till våldtäktsmän och styckar henne efteråt, och "straffet" blir att samtliga kvinnor och flickor i våldtäktsmännens stam blir dödade, för det var givetvis dessa kvinnors fel att "deras" män var så våldsamma! Du verkar resonera likadant, det vill säga, du tycker att det är kvinnornas fel att män blir våldsamma incels!!
Senast redigerad av Egna-tankar 2025-11-10 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in