2025-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyraMynt
Även om domen saknar prejudikatvärde så har den blivit en snackis och kan därför anses påverka samhället. Om Leinegards målsägande kan, så varför inte jag? Så har folk börjat tänka. Domstolarna behöver anpassa sig till folket.

Och...? Varför skulle det vara fel att tjäna pengar som man enligt lagen har rätt till?

Som sagt, det är inte på något sätt nytt, det har dömts för sexuellt ofredande för oönskade kyssar i över 20år.
Det är dock väldigt svårt att få fällande domar, Under 10% av alla anmälningar för sexuellt ofredande leder till åtal.
"folk" har inte börjat tänka att om den här kvinnan kan så kan jag. Väldigt få människor som är väldigt okunniga om hur rättsväsendet fungerar kanske blir inspirerade att anmäla under någon vecka innan det är bortglömt.

Skadestånd är inte till för att "tjäna pengar". Skadestånd är tänkt att ersätta skada och/eller kränkning.
Citera
2025-11-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Läs din egen trådstart och fundera över hur hennes försvarsadvokat skulle använda infon där.

Att du outar att du vill anmäla för att dra in pengar till jul visar ju att du har andra drivkrafter än rättvisa.

I Sverige tjänar brottsoffer inte pengar på att vara utsatta för brott. Din timlön skulle bli fruktansvärt låg ens om du skulle vinna fallet.

Hur ska hennes försvarsadvokat hitta tråden? Tror du han får för sig att googla "röda skor"?
Rättvisa handlar om att alla är lika att använda lagen till sin fördel.
Det är bara olagligt att tjäna pengar på brott som förövare, inte som offer.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Som sagt, det är inte på något sätt nytt, det har dömts för sexuellt ofredande för oönskade kyssar i över 20år.
Det är dock väldigt svårt att få fällande domar, Under 10% av alla anmälningar för sexuellt ofredande leder till åtal.
"folk" har inte börjat tänka att om den här kvinnan kan så kan jag. Väldigt få människor som är väldigt okunniga om hur rättsväsendet fungerar kanske blir inspirerade att anmäla under någon vecka innan det är bortglömt.

Skadestånd är inte till för att "tjäna pengar". Skadestånd är tänkt att ersätta skada och/eller kränkning.

Jag tror som sagt det är bäst att invänta domen i HR.

Kalla det vad du vill, så länge skadeståndet hamnar på mitt konto som disponibelt belopp är jag nöjd.
Det här handlar om upprättelse (i form av pengar).
Citera
2025-11-09, 23:15
Medlem
Citat:
Hur ska hennes försvarsadvokat hitta tråden? Tror du han får för sig att googla "röda skor"?
Rättvisa handlar om att alla är lika att använda lagen till sin fördel.
Det är bara olagligt att tjäna pengar på brott som förövare, inte som offer.

Jag tror som sagt det är bäst att invänta domen i HR.

Kalla det vad du vill, så länge skadeståndet hamnar på mitt konto som disponibelt belopp är jag nöjd.
Det här handlar om upprättelse (i form av pengar).

HR dom är inte prejudikat heller och situationen/bevisläget är inte samma det det målet som det är för dig.
Sedan finns både TR och HR domar sedan mer än 15år bakåt i tiden. Finns inget skäl alls till att vänta på bedömning i Leijnegards mål i HR.

Men som sagt, förvänta dig inte att en anmälan leder till något. Mer än 90% läggs ned.
Ganska mycket besvär för som mest 10 000kr.
Citera
2025-11-09, 23:19
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Long story short, bor på en liten ort och det går inte jättebra med jobbsökandet trots ett års studier till de jobb jag söker. Jag skulle gärna åka utomlands i vinter men behöver i så fall utöka min ekonomi med en extra inkomst. Här har Lex-Leijnegard eller "Smällkysslagen" blivit något av ett ljus i mörkret då jag inte ser lika illa ut som min ekonomi.
Jag var t ex ute på krogen för ett par veckor sedan med en polare och två kvinnor började hänga med oss. Vi hade det trevligt, lite som jag kan tänka mig att Leijnegard hade på sin after work, men plötsligt kysste den ena kvinnan mig utan lov. Jag hade hellre strulat med den andra tjejen den kvällen och det gick ju inte nu när hennes väninna redan tryckt sina läppar mot mina. Slutade dessutom med att min polare gick hem med väninnan eftersom jag "ställde till med en scen".
Vad tror ni? Har jag möjlighet att utnyttja "Smällkysslagen" för att tjäna en hacka?
Vad bör jag tänka på?

Vad är du för en karl som inte ens tål en liten puss? Göra rättssak av en sådan struntsak. Väx till dig, vettja.
Citera
2025-11-10, 03:24
Medlem
Citat:
Vad tror ni? Har jag möjlighet att utnyttja "Smällkysslagen" för att tjäna en hacka?
Vad bör jag tänka på?

Nej tyvärr det går inte. Den rosa lagboken ser till att enbart stackars kvinnor som blir utsatta för en grov pussning blir brottsoffer, men en kvinna hade aldrig blivit dömd för att ha pussat en man, det hade nog inte ens blivit åtal av det hela.

Vi är inte lika inför lagen. Kvinnor får ju dessutom inget eller mildare straff än män för exakt samma brott.
Citera
2025-11-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Nej tyvärr det går inte. Den rosa lagboken ser till att enbart stackars kvinnor som blir utsatta för en grov pussning blir brottsoffer, men en kvinna hade aldrig blivit dömd för att ha pussat en man, det hade nog inte ens blivit åtal av det hela.

Vi är inte lika inför lagen. Kvinnor får ju dessutom inget eller mildare straff än män för exakt samma brott.
Det handlar nog snarare om att män inte brukar anmäla när kvinnor, eller män för den delen, begår sexualbrott mot dem. https://bra.se/nyheter/arkiv/2025-04-08-aven-man-utsatts-for-valdtakt---men-polisanmaler-det-sallan
Citera
2025-11-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det handlar nog snarare om att män inte brukar anmäla när kvinnor, eller män för den delen, begår sexualbrott mot dem. https://bra.se/nyheter/arkiv/2025-04-08-aven-man-utsatts-for-valdtakt---men-polisanmaler-det-sallan

Det är sant, men även om en man polisanmälde en puss hade det nog lagts ner illa kvickt.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-fangas-misstankta-tjuvarna-pa-film-men-polisen-lagger-ner

Polisen lägger ju ned utredningar trots tydliga bevis till och med, men pussgate var tydligen viktigt att driva vidare.
Citera
2025-11-10, 18:14
Medlem
Citat:
Det är sant, men även om en man polisanmälde en puss hade det nog lagts ner illa kvickt.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-fangas-misstankta-tjuvarna-pa-film-men-polisen-lagger-ner

Polisen lägger ju ned utredningar trots tydliga bevis till och med, men pussgate var tydligen viktigt att driva vidare.

Bra bevisning och det gällde en kändis så det fanns medial uppmärksamhet.
Inte direkt de vanligaste omständigheterna som råder vid liknande fall.

Andelen anmälningar som går till åtal är annars väldigt lågt 5-10%.
Citera
2025-11-10, 18:30
Medlem
Kravallstakets avatar
Citat:
Long story short, bor på en liten ort och det går inte jättebra med jobbsökandet trots ett års studier till de jobb jag söker. Jag skulle gärna åka utomlands i vinter men behöver i så fall utöka min ekonomi med en extra inkomst. Här har Lex-Leijnegard eller "Smällkysslagen" blivit något av ett ljus i mörkret då jag inte ser lika illa ut som min ekonomi.
Jag var t ex ute på krogen för ett par veckor sedan med en polare och två kvinnor började hänga med oss. Vi hade det trevligt, lite som jag kan tänka mig att Leijnegard hade på sin after work, men plötsligt kysste den ena kvinnan mig utan lov. Jag hade hellre strulat med den andra tjejen den kvällen och det gick ju inte nu när hennes väninna redan tryckt sina läppar mot mina. Slutade dessutom med att min polare gick hem med väninnan eftersom jag "ställde till med en scen".
Vad bör jag tänka på?
Tänk på att feminiseringen har gått så långt att "matchomän" typ han Jan Jönsson är feminister.
Du kan åka fast för allt ... typ att det är ditt fel att hon har kysst dig pga klimatförändringen.
Citera
2025-11-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
HR dom är inte prejudikat heller och situationen/bevisläget är inte samma det det målet som det är för dig.
Sedan finns både TR och HR domar sedan mer än 15år bakåt i tiden. Finns inget skäl alls till att vänta på bedömning i Leijnegards mål i HR.

Men som sagt, förvänta dig inte att en anmälan leder till något. Mer än 90% läggs ned.
Ganska mycket besvär för som mest 10 000kr.

Som målsäganden i Smällkyssmålet sa (med gråten i rösten) är det en "otrolig kränkning", inte långt ifrån våldtäkt, att någon kysser en utan samtycke. Eftersom TR dömt till målsägandes fördel och alla ska vara lika inför lagen ser jag inte varför de inte skulle hålla med mig om att det var otroligt kränkande för mig att fel kvinna kysste mig framför den andra och att det dessutom blev en "scen" av det hela som slutade till min nackdel och förlust.

10 000kr kanske inte är mycket för dig och jag kan själv tycka att gärningspersonen kommer billigt undan men det hade gett mig en möjlighet att åka utomlands och bearbeta den otroliga kränkningen.
Mitt skäl för att vänta är för att ifall HR redan skulle ha dömt till Leinegards fördel när det väl blir min tur för rättsskipning så finns inte längre något syfte med att ta det till rätten. Då tar jag hellre förlusten av kvällen och hittar något annat sätt att tjäna pengar - lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Vad är du för en karl som inte ens tål en liten puss? Göra rättssak av en sådan struntsak. Väx till dig, vettja.

Det finns inte längre någon "liten puss". Det är 2025 och det är inte längre okej att pussa någon, stort eller litet, utan samtycke utan det är en "otrolig kränkning". Dessutom var jag i en slags beroendeställning den kvällen. Ej i juridisk betydelse, men ändå.
Att få pengar från Lex-Leijnegard ser jag inte som annorlunda från att söka bostadsbidrag. Det är något alla har rätt till enligt lag.

Citat:

Det här skrämmer mig. Om vi inte alla har samma rätt att tjäna pengar på lagen, då är vi ingen rättsstat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kravallstaket
Tänk på att feminiseringen har gått så långt att "matchomän" typ han Jan Jönsson är feminister.
Du kan åka fast för allt ... typ att det är ditt fel att hon har kysst dig pga klimatförändringen.

Förjävligt om det har blivit så illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in