2025-11-08, 18:12
Medlem
Long story short, bor på en liten ort och det går inte jättebra med jobbsökandet trots ett års studier till de jobb jag söker. Jag skulle gärna åka utomlands i vinter men behöver i så fall utöka min ekonomi med en extra inkomst. Här har Lex-Leijnegard eller "Smällkysslagen" blivit något av ett ljus i mörkret då jag inte ser lika illa ut som min ekonomi.
Jag var t ex ute på krogen för ett par veckor sedan med en polare och två kvinnor började hänga med oss. Vi hade det trevligt, lite som jag kan tänka mig att Leijnegard hade på sin after work, men plötsligt kysste den ena kvinnan mig utan lov. Jag hade hellre strulat med den andra tjejen den kvällen och det gick ju inte nu när hennes väninna redan tryckt sina läppar mot mina. Slutade dessutom med att min polare gick hem med väninnan eftersom jag "ställde till med en scen".
Vad tror ni? Har jag möjlighet att utnyttja "Smällkysslagen" för att tjäna en hacka?
Vad bör jag tänka på?
Citera
2025-11-08, 18:26
Medlem
Alla bör vara lika för lagen
Citera
2025-11-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyraMynt
Vad tror ni? Har jag möjlighet att utnyttja "Smällkysslagen" för att tjäna en hacka?
Vad bör jag tänka på?
Du bör tänka på att du har outat din plan här.
Citera
2025-11-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du bör tänka på att du har outat din plan här.

Hur kan den som är offer ha en "plan"? Jag ställer blott en juridisk fråga.
Dessutom finns det nog många som denna tråd stämmer in på.
Men för att förtydliga så hade kvinnan som kysste mig röda skor på sig. Så om någon nu anmäler ett brott och tycks stämma in på tråden men den gärningskvinna han (eller hon?) anmäler inte hade röda skor på sig, då är det någon annan än trådstartaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Alla bör vara lika för lagen

Det håller jag med om. Den som först kysser den andre utan lov är den som bör få betala.
Senast redigerad av DyraMynt 2025-11-08 kl. 19:51.
Citera
2025-11-08, 19:50
Medlem
Citat:
Long story short, bor på en liten ort och det går inte jättebra med jobbsökandet trots ett års studier till de jobb jag söker. Jag skulle gärna åka utomlands i vinter men behöver i så fall utöka min ekonomi med en extra inkomst. Här har Lex-Leijnegard eller "Smällkysslagen" blivit något av ett ljus i mörkret då jag inte ser lika illa ut som min ekonomi.
Jag var t ex ute på krogen för ett par veckor sedan med en polare och två kvinnor började hänga med oss. Vi hade det trevligt, lite som jag kan tänka mig att Leijnegard hade på sin after work, men plötsligt kysste den ena kvinnan mig utan lov. Jag hade hellre strulat med den andra tjejen den kvällen och det gick ju inte nu när hennes väninna redan tryckt sina läppar mot mina. Slutade dessutom med att min polare gick hem med väninnan eftersom jag "ställde till med en scen".
Vad bör jag tänka på?

Det kan finnas en chans att få ett litet skadestånd på 5-10 000kr men absolut inte säkert.
Din situation har likheter med Leijnegard fallet men det är inte exakt samma.
Det skall också påpekas att Leijnegard har bara blivit dömd i tingsrätten, de har överklagat och det är inte alls säkert att HR dömer liknande eller att en annan tingsrätt hade dömt samma i ett liknande fall.

För övrigt finns inte en chans att du skulle få några pengar i vinter.
Räkna med minst 1år innan rättegång om det ens blir åtal.
Citera
2025-11-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det kan finnas en chans att få ett litet skadestånd på 5-10 000kr men absolut inte säkert.
Din situation har likheter med Leijnegard fallet men det är inte exakt samma.
Det skall också påpekas att Leijnegard har bara blivit dömd i tingsrätten, de har överklagat och det är inte alls säkert att HR dömer liknande.

För övrigt finns inte en chans att du skulle få några pengar i vinter.
Räkna med minst 1år innan rättegång om det ens blir åtal.

Tack för ett bra svar!
Jag gör nog bäst i att invänta domen i HR.
Citera
2025-11-08, 20:01
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar!
Jag gör nog bäst i att invänta domen i HR.

Spelar ingen roll.
HR dom är inte prejudikat heller och omständigheterna är inte heller samma.
Du kan lika gärna polisanmäla nu om du anser dig utsatt för brott.

Rent generellt är det osannolikt att det blir åtal och dom, en stor majoritet av dessa fall går aldrig till åtal.
Det kommer bero på bevisningen i det enskilda fallet.
I Leijnegard fallet fanns gott om bevisning, flera vittnen, textmeddelande där den Leijnegard i princip erkänner.
Hur det skulle se ut i ditt fall kan jag inte svara på men det är långt ifrån någon garanterad dom.
Citera
2025-11-08, 22:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Go for it. Lex Leijnegard och Smällkysslagen måste ju prövas så vi får en förändring i samhället. Det är inte OKEJ att pussa någon mot dennes vilja.
Citera
2025-11-08, 22:39
Medlem
Citat:
Vad bör jag tänka på?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Go for it. Lex Leijnegard och Smällkysslagen måste ju prövas så vi får en förändring i samhället. Det är inte OKEJ att pussa någon mot dennes vilja.

En kommentar kring det här med "Lex Leijnegard" "Smällkysslagen"
Lagen om sexuellt ofredande är inte på något sätt ny.
Det är en tingsrättsdom så den har inget prejudikatvärde alls.
Det är inte heller första gången någon dömts för ofredande eller sexuellt ofredande för en oönskad kyss.

Det här är alltså inte på något sätt nytt för den som trodde det.
Citera
2025-11-09, 05:23
Medlem
Citat:
Hur kan den som är offer ha en "plan"? Jag ställer blott en juridisk fråga.
Dessutom finns det nog många som denna tråd stämmer in på.
Men för att förtydliga så hade kvinnan som kysste mig röda skor på sig. Så om någon nu anmäler ett brott och tycks stämma in på tråden men den gärningskvinna han (eller hon?) anmäler inte hade röda skor på sig, då är det någon annan än trådstartaren.

Det håller jag med om. Den som först kysser den andre utan lov är den som bör få betala.
Du skriver ju att ditt syfte med att anmäla är att tjäna pengar.
Citera
2025-11-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
En kommentar kring det här med "Lex Leijnegard" "Smällkysslagen"
Lagen om sexuellt ofredande är inte på något sätt ny.
Det är en tingsrättsdom så den har inget prejudikatvärde alls.
Det är inte heller första gången någon dömts för ofredande eller sexuellt ofredande för en oönskad kyss.

Det här är alltså inte på något sätt nytt för den som trodde det.

Även om domen saknar prejudikatvärde så har den blivit en snackis och kan därför anses påverka samhället. Om Leinegards målsägande kan, så varför inte jag? Så har folk börjat tänka. Domstolarna behöver anpassa sig till folket.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du skriver ju att ditt syfte med att anmäla är att tjäna pengar.

Och...? Varför skulle det vara fel att tjäna pengar som man enligt lagen har rätt till?
Citera
2025-11-09, 19:03
Medlem
Citat:
Även om domen saknar prejudikatvärde så har den blivit en snackis och kan därför anses påverka samhället. Om Leinegards målsägande kan, så varför inte jag? Så har folk börjat tänka. Domstolarna behöver anpassa sig till folket.

Och...? Varför skulle det vara fel att tjäna pengar som man enligt lagen har rätt till?
Läs din egen trådstart och fundera över hur hennes försvarsadvokat skulle använda infon där.

Att du outar att du vill anmäla för att dra in pengar till jul visar ju att du har andra drivkrafter än rättvisa.

I Sverige tjänar brottsoffer inte pengar på att vara utsatta för brott. Din timlön skulle bli fruktansvärt låg ens om du skulle vinna fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in