2023-10-06, 09:53
Medlem
Här kommer sanningen fram, de vill jobba sju dygn per månad med jour så de kan ligga och sova på jobbet. Har en kompis som jobbar med att boka färdtjänst och sjukresor som berättat att SOS ringer och bokar taxi av dem istället för att rycka ut själva så på hans jobb har de misstänkt i åratal att ambulanspersonalen är för lata för att jobba själva. Även om det behövs en liggande transport för en svårt sjuk människa som måste in till akuten och den första sjukresor har är flera timmar senare åker inte ambulansen ut och hämtar, personalen ligger väl och sover antar jag. Frågan är bara vad alla dessa uppsagda ambulansförare ska göra istället, ett nytt jobb inom vården som de är utbildade till innebär ju vanliga arbetspass som de inte vill ha så de får väl bli långtidsarbetslösa och ligga samhället till last för att de är för lata för att jobba.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgkq4R/nya-regler-om-dygnsvila-halften-pa-ambulansen-i-solleftea-har-sagt-upp-sig
Citera
2023-10-06, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orka2018
Här kommer sanningen fram, de vill jobba sju dygn per månad med jour så de kan ligga och sova på jobbet. Har en kompis som jobbar med att boka färdtjänst och sjukresor som berättat att SOS ringer och bokar taxi av dem istället för att rycka ut själva så på hans jobb har de misstänkt i åratal att ambulanspersonalen är för lata för att jobba själva. Även om det behövs en liggande transport för en svårt sjuk människa som måste in till akuten och den första sjukresor har är flera timmar senare åker inte ambulansen ut och hämtar, personalen ligger väl och sover antar jag. Frågan är bara vad alla dessa uppsagda ambulansförare ska göra istället, ett nytt jobb inom vården som de är utbildade till innebär ju vanliga arbetspass som de inte vill ha så de får väl bli långtidsarbetslösa och ligga samhället till last för att de är för lata för att jobba.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgkq4R/nya-regler-om-dygnsvila-halften-pa-ambulansen-i-solleftea-har-sagt-upp-sig

Ja de vill väl ha en heltidslön men jobba deltid.
Ett jobb där du kan "jobba" ett dygn lär ju inte vara särskilt ansträngande :-)

Sen att hon i artikeln inte kan jobba som andra för hennes barn behöver henne, behöver inte andra barn sina föräldrar?
Eller är hennes barn handikappade, om så är fallet finns det ju stöd för det.

Bästa är ändå "Vi kan inte ställa om så fort" direktivet kom väl 2007 eller?

Blir intressant att se vad de skall jobba med istället.
Blir irriterad på mig själv att jag inte valde ett så soft jobb så man kan jobba ett dygn.
Jag klarar kanske 12 timmar ibland på mitt jobb, men inte ofta.
Citera
2023-10-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Alltså hoppas inte ni dumma IQ fiskmås vårdpersonal börjar jobba ännu hårdare och i högre tempo nu. Jobba Lagom takt och gå hem när arbetspasset är slut. Annars gör Ni er själva en riktig björntjänst fattar ni väl.

Låt patienter plågas och era chefer svettas. Detta är bäst i det långa loppet men surt för patienter i korta loppet.

Komigen nu idioter. Jobba inte gratis

Offentlig sektor går runt på personalens konstant dåliga samvete. Dåligt samvete gentemot kollegor och patienter, säkert även dåligt samvete gentemot chefer.
Hade personalen i offentlig sektor (exempelvis vården) satt ner foten från början och inte hållit på och täckt upp för varandra, lappat och lagat sönderslagen bemanning, slutat göra tio personers arbete på tre anställda så hade vi inte haft den situationen vi har idag. Hade personalen låtit skiten falla så hade problem synliggjorts (och tagits tag i) för längesen. Hade patienter farit illa? Ja. Hade misstag gjorts? Ja. Men som du säger, endast i det korta loppet.

Brist på resurser och dåliga politiska beslut i regionerna har självklart bidragit till denna situation, men personalen själva har också möjliggjort den. För varje nedskärning, varje personalkaos, har personalen bevisat att det fortfarande går att bedriva verksamhet med obefintliga resurser, dom har använt sig själva som luftkudde. Politiker och chefer har tänkt "jaha, det här gick ju också bra! Vi kanske ska prova dra ner lite till. Ja titta! Det gick också!".
Citera
2025-11-09, 22:11
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Är det ingen mer än mig som reagerar på hur informationen förs fram i samhället?

Överallt där man läser heter det att arbetstagaren har RÄTT till 11-timmars dygnsvila. Det där är en narcissistisk och bedräglig snedvridning av den verkliga betydelsen.

Verkligheten och sanningen är att arbetstagaren MÅSTE ha 11-timmars dygnsvila!!

Att "ha rätt till" är definitivt inte samma sak som att "måste" eller att "ha en skyldighet".

När alla dessa jävla myndigheter skriker ut dessa regler får de det att låta som något positivt för arbetstagaren, något som naturligtvis också kan vara fallet, men stå för fan inte och påstå att det är en rättighet, när det snarare är en skyldighet!!!

11-timmars dygnsvila är ETT KRAV! Och en skyldighet både för arbetsgivare och arbetstagare, ingenting annat!

Om det endast hade varit en rättighet som det så fint, men falskt, framställs, så hade det varit något positivt för arbetstagaren, för då hade arbetstagaren kunnat kräva 11-timmars dygnsvila om den hade velat ha det vid behov, men inte tvingats hålla sig till det om den inte ville, dvs. om det inte passade med livssituationen.

Detta påverkar inte mig negativt så jag skiter i vilket egentligen, men jag reagerar starkt på hur myndigheter och samhället i stort så jävla äckligt, lögnaktigt och bedrägligt försöker framställa det som endast något positivt för arbetstagaren!
Senast redigerad av EnergizerBunny 2025-11-09 kl. 22:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in