Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
...och jag tycker att ett sådant samhälle skulle vara FÖRSKRÄCKLIGT, där NÅGON ANNAN ska sitta och besluta om sådant!
Dessutom har vi en nativitetskris nu, mycket beroende på att i samhället etablerade infödda svenskar skjuter upp sitt barnafödande, tills det bara blir ett barn eller inget alls. Ska man då ytterligare försvåra för människor, så att de måste vänta in ett tillfälle när BÅDA har möjlighet att lägga sin karriär eller sitt företag på is i minst sex månader? Då kommer det inte att bli många barn gjorda - utom bland WT och invandrare som redan går på soc, och inte har någon karriär eller något företag att förlora.
Fast då är vi där igen, att män och kvinnor alltid har haft olika roller - det spelar ingen roll om du känner till något sagofolk på en ö bortom regnbågen där det var tvärtom. Och det har alltid blivit folk av det uppväxande släktet för det. Det är ju tvärtom, att barn och unga har ALDRIG haft så mycket psykiska problem och varit så förvillade när det gäller könsidentitet och sex som de är idag. Inte ens i krigstid.
Eller - på vilket sätt tycker du att de barn och tonåringar som finns nu, och som har varit föremål för pappalediga pappor och mammor som går till jobbet - är mer välfungerande än barn och ungdomar på 1960-talet, 1940-talet, 1920-talet, 1800-talet..? Kan du ge något exempel?
"Någon annan"? Det är den som äger livmodern där befruktningen sitter som bestämmer detta, det är inte "någon annan", utan den detta berör.
Att "Någon annan" ska bestämma detta, passar ju bättre när man som du vill önskar abortförbud. DÅ är det det verkligen "någon annan" som bestämmer.
Vi har minskade födslotal av en mängd skäl, där säkerligen div. kriser i världen och den osäkerhet de skapar är huvudorsakerna.
Jag pratar inte om några "sagofolk", jag pratar om kända folkgrupper som forskare känner till där män har tagit stort praktiskt ansvar för barn och kvinnor även stått för matinsamling/ produktion etc.., vilket alltså bevisar att det du påstod är fel. Människan har med stor säkerhet INTE delat upp sig i bestämda roller under merparten av sin existens, det vore helt enkelt rätt opraktiskt. Människor behöver klara en radda uppgifter för att överleva alla eventualiteter. Och det krävs även i modern tid.
Ja du, frågar du mig så är barn och tonåringar betydligt mer trygga och fungerande idag än ex för 100 eller 200 år sen, då horder av ungar dumpats på gatan eller barnhem, eller utnyttjades i div. arbete som tog kål på dem redan i unga år.