Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Tar inte illa upp men sorry men du är rätt så otydlig/inkonsekvent.
Först säger du att presidenter sällan gör statsbesök. Jag påvisar att presidenter, inklusive Putin, faktiskt kan resa flera gånger i månaden på statsbesök.
Du hävdar nu att allt är relativt. Så innan 2020 åkte Putin ofta på statsbesök(ca 20gånger per år) relativt sett till hur ofta stormakternas ledare åker på statsbesök.
Har Ryssland sen 2020 blivit en sån maktfaktor att han inte längre behöver åka utomlands förutom regelbundet till diverse stanländer och Nordkorea?
Enligt din logik är Belarus en sån viktig och stor spelare att Putin måste åka dit minst 1 gång varje år för att få tala med Lukashenko.
Det är uppenbart att Putin är isolerad. Han åker regelbundet till Kina och ber Xi om hjälp medveten om att rysk handel endast står för ca 3-4% av Kinas totala export samtidigt som enbart USA står för 15%.
Resten av besöken sker oftast till tidigare nämnda stan-länder som ingen utanför Asien kan peka ut på en karta. Länder som mer och mer ta avstånd från Ryssland och försöker närma sig Kina och EU.
Du kan vrida och vända på varenda begrepp men faktum kvarstår att Putin är strikt begränsad både fysiskt och politiskt.
Ja jag säger att presidenter sällan gör statsbesök men det i relation till internationella besök som görs av andra som representerar staten, totalantalet. Innan Putin åker någonstans skickar han diverse delegationer och berörda ministrar. Men ja i relation till totalantalet resor är presidenternas resor utgör en mycket mindre andel och avser de absolut viktigaste möten. Att dessa kan ske flera ggr i månaden förändrar inte den medeltalet under flera år. Vidare har inte jag skrivit att Putin åkte på ca 20 besök innan 2020, du blandar ihop något. Det jag har visat att ledare för stormakter som Ryssland reser på statsbesök ungefär lika ofta och att Putins resefrekvens har ökat. Så titt påstående om att han är geografisk och fysiskt isolerat är direkt felaktigt.
Besöken som är redovisade avser olika länder, inte upprepade besök till ett och samma land.
Vilka dessa länder är irrelevant då det vi diskuterar är om putin är isolerad. Han gör besök dit han anser det är nödvändigt, det är inte sociala besök som du förstår. Han tas emot, han bjuds in och han tar sig till olika geografiska platser.