Citat:
Internationella åtaganden har liten om nån rättslig betydelse inhemskt. Folkrätt har betydelse inhemskt endast om man accepterar det.
Utan det är precis som du skriver, en retorisk betydelse, inte minst för att få egen befolkning att acceptera makthavarens förehavanden och underlätta beslutsfattandet. Strategiskt är det ur ett perspektiv där världen tar en helt ny skepnad och västvärden (USA menas framförallt) ensamt inte längre har ekonomiskt och militärt övertag och inte heller kan diktera vad som är moraliskt korrekt.
Det spelar av ovananförda anledningar stor roll vad putin kallar sitt krig. Och man kommer att pröva det i behörig domstol. All rätt är föremål för tolkning, lika så folkrätt, alla mynt har två sidor. Det precis vad ryssar menar - att de har rätt att försvara sina intressen och ingripa för att försvara ryssar i öst ukraina. Huruvida det håller eller ej är en annan fråga, jag bara konstaterar hur putin förklarar sin "operation". Oaktat vad denna domstol kommer att komma fram, är världsordningen helt förändrad efter detta krig. Det tror jag är putins primärmål. “History is written by the victors.”
Utan det är precis som du skriver, en retorisk betydelse, inte minst för att få egen befolkning att acceptera makthavarens förehavanden och underlätta beslutsfattandet. Strategiskt är det ur ett perspektiv där världen tar en helt ny skepnad och västvärden (USA menas framförallt) ensamt inte längre har ekonomiskt och militärt övertag och inte heller kan diktera vad som är moraliskt korrekt.
Det spelar av ovananförda anledningar stor roll vad putin kallar sitt krig. Och man kommer att pröva det i behörig domstol. All rätt är föremål för tolkning, lika så folkrätt, alla mynt har två sidor. Det precis vad ryssar menar - att de har rätt att försvara sina intressen och ingripa för att försvara ryssar i öst ukraina. Huruvida det håller eller ej är en annan fråga, jag bara konstaterar hur putin förklarar sin "operation". Oaktat vad denna domstol kommer att komma fram, är världsordningen helt förändrad efter detta krig. Det tror jag är putins primärmål. “History is written by the victors.”
Men det internationella samfundet håller sig till den internationellt erkända rätten. Och därmed är det hela ett folkrättsvidrigt invasionskrig, oavsett vad ryssarna kallar det internt.
En folkrätt där stater har "rätt att försvara sina intressen" och ingripa där de behagar är ingen internationell rätt och kan aldrig heller bli. En sådan ordning kommer att leda till kaos och fler krig. Ska det kunna fungera som internationellt rättesnöre så måste de grundläggande principerna vara internationellt erkända. Om stater skulle ha rätt att försvara sina intressen så som de själva definierar sina intressen vid en viss tidpunkt så kommer vi att ha konstanta krig.
Det är möjligt att det ryska anfallskriget kommer förändra världsordningen. Men det blir inte i en positiv riktning och jag är helt säker på att du i så fall redan inom några år kommer att ångra dina uttalanden om Putins krig.
Och om Putins agerande prövas i domstol så fungerar det ryska rättsväsendet som så att så länge han sitter kvar som president kommer han att frikännas, blir han avsatt från posten av någon motståndare så kommer han att fällas. I detta avseende är ryssarna smarta, lagarna är utformade för att vara töjbara i politiska syften så att man kan fälla de man vill fälla och frikänna dem man vill frikänna. Gammal sovjetisk tradition.
Senast redigerad av Auric 2025-11-09 kl. 09:56.
Senast redigerad av Auric 2025-11-09 kl. 09:56.
De stora drakarna på marknaden har växlat upp och bygger såväl ut och bygger helt nya fabriker och skiftgången har ökat på befintliga anläggningar.
DET SPELAR INGEN ROLL för nån.