2025-11-09, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du får väl tro vad du vill, men forskare håller inte med.
Finns säkert sådana också. Andra forskare håller med mig. För dig verkar dock mer relevant om ChatGPT håller med, och som den AI:n är konstruerad tenderar man få svar utifrån vad man frågar. Frågar man om gudsbevis listar den vad olika religiösa personer genom åren framfört som bevis för Gud, den gör ingen saklig analys av hur bra de argumenten är.

Citat:
Om gud fanns, vad hade behövts för att du skulle tro på det?
Tio Guds bud inristade på baksidan av månen hade varit rätt komiskt, speciellt som ateistiska Sovjet tog de första bilderna på den. OK, det kunde varit aliens med känsla för komik, men stödet för att just den kristna guden finns skulle stärkts oerhört.

Tror du på allvar att en allsmäktig Gud skulle ha svårt att övertyga oss om sin existens om han ville?

Citat:
Tror inte du förstog evolutionsargumentet. Dom säger att koden i DNAt är skapad på ett sånt sätt att det är orimligt att det är skapat av naturliga processer, det är för komplicerat och innehåller mekanismer som helt enkelt inte ser naturliga ut.
Det där är bara en åsikt. Det finns inget orimligt med den, men kreationister älskar att hitta sådant de menar är omöjligt.
Citat:
Men visst, fortsätt repetera "god of the gaps" om och om igen som svar till varje argument tills du står där framför gud och han håller dig till svars för varför du inte vände dig till honom.
Vad kommer du säga då?
"Eftersom du inte gav några bevis på att du finns agerade jag efter mitt eget samvete, du får döma mig efter det."

Varför skulle en Gud som döljer sin existens vilja att man vänder sig till honom? Har du funderat på att den som bara agerar god i hopp om belöning i himlen kanske inte alls klassas som god av Gud utan bara som en opportunist? Om det nu inte finns en Gud och han bara hatar de kristnas beskrivning av honom.
Citera
2025-11-09, 09:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nu tänkte du fel igen.
Att LISTA UT med TÄNKANDE att det kyrkan säger om gud inte kan stämma
är inte samma sak som att bara bestämma sig för det.
Det var väl Gallilei (och jag antar även daVinci) som fick stora problem med den korkade kyrkan som hade mycket makt och kunde ställa till det mycket för oliktänkare.
Pinsam för (nutida) kristna ja som fortfarande inte begriper det jag begrep som 6-7åring...
Det är därför att jag inte gillar att folk blir lurade. Oberoende av om det är t ex bedragaren Trump, bedragare som Trump benådar eller religiösa samfund
Och fanatiskt kristna är ju dumma för ni kan ju inte tänka för annars skulle ni inte vara fanatiskt kristna...

Min förmåga för logiskt tänkande är större än vad vanligt folk har. T ex chockade jag en VD i ett börsnoterat företag då jag sa en av deras affärshemligheter som bara styrelsen och tre till kände till, så han undrade hur jag fått reda på den. Den hade jag listat ut efter att ha läst ett kort pressmeddelande de skickat ut och tänkte:
Eftersom det gör det, så är det logiskt att de även gör /hemligheten/.

F ö var jag ingen vanlig 6-7åring. Jag uttryckte mig som en vuxen, växte upp mest med vuxna.
(( /Bland det första jag hade lärt mig säga var "Kan själv!" då jag tyckte de hjälpte mig för mycket.
/Redan som 2-åring klarade jag mig själv då föräldrarna ville sova, de behövde bara ha gjort iordning mat, dryck, några leksaker och pottan
/Släkten tävlade mycket på skoj. (T ex kort, loppa, pilkastning, boule, krocket...) Med männen behandlades även småbarn som vuxen, medan mammorna gjorde sig för att småbarnen skulle vinna. Det märkte jag som 3-åring, fastän jag vann på det blev jag arg för jag räknade det som fusk och jag spelade aldrig mer med mammorna p g a det.
/Gällande uttryckssätt lär jag redan som 3-4åring ha sagt en del filosofiska saker, som min mamma inte förstod, fast hon var iofs en "dum blondin" Då jag var 8 år flera år efter farmor dött blev farfar fångad av en kvinna och alla andra sa att hon var fantastisk, men jag sa:
-Rekomenderas inte...
Och jag hade rätt. Det visade sig efter giftemålet att hon var enormt självisk.
Då de jämngamla lite senare blev intresserade av tjejer och exalterade pratade om "Fråga chans" då sa jag:
-Löjligt. Det är ändå inte juridiskt bindande...
(Jag hade flickvän redan då jag var 4 år. Min ena syster är döpt efter henne.)
/Började ha riktigt jobb redan som 5 eller 6åring. (Fick mitt första lönebesked lite efter min 6-årsdag.) Som 7-åring jobbade jag mer regelbundet, gjorde del av jobb mamma gick hem och tjänade ganska mycket. Några år senare hade jag sparat ihop till en enkel inspelningsutrustning vilken var dyr på den tiden. Då jag fyllde moppe betalade jag den helt själv fastän pappa erbjudit sig att betala halva om man sparade till något dyrt. Betalade även min bil kontant själv då jag fyllde körkort.
/Blev spelande coach och organicerade fotbollsmatcher redan som 7-8åring.
/Som 11-12-åring organicerade jag skolmästerskap i flera grenar bl a bordtennis och schack.
/Som 13åring tänkte jag på taktikgrejer, tog den krångligaste delen själv och gav individuella enkla instruktioner till de andra. En av lagkompisarna sa som vuxen att de andra inte tänkte på taktik över huvud taget i den åldern. P g a taktiken kom vi tvåa med vårt KLASSlag mot KLUBBlag som dessutom fick vara två år äldre än vi var...
/Startade mitt första registrerade företag som 17-åring.))
Vad duktigt! Då vill jag gärna höra vad det var som du kom fram till som ledde till insikten att gud inte finns?
Citera
2025-11-09, 09:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Finns säkert sådana också. Andra forskare håller med mig. För dig verkar dock mer relevant om ChatGPT håller med, och som den AI:n är konstruerad tenderar man få svar utifrån vad man frågar. Frågar man om gudsbevis listar den vad olika religiösa personer genom åren framfört som bevis för Gud, den gör ingen saklig analys av hur bra de argumenten är.

Tio Guds bud inristade på baksidan av månen hade varit rätt komiskt, speciellt som ateistiska Sovjet tog de första bilderna på den. OK, det kunde varit aliens med känsla för komik, men stödet för att just den kristna guden finns skulle stärkts oerhört.

Tror du på allvar att en allsmäktig Gud skulle ha svårt att övertyga oss om sin existens om han ville?

Det där är bara en åsikt. Det finns inget orimligt med den, men kreationister älskar att hitta sådant de menar är omöjligt.

"Eftersom du inte gav några bevis på att du finns agerade jag efter mitt eget samvete, du får döma mig efter det."

Varför skulle en Gud som döljer sin existens vilja att man vänder sig till honom? Har du funderat på att den som bara agerar god i hopp om belöning i himlen kanske inte alls klassas som god av Gud utan bara som en opportunist? Om det nu inte finns en Gud och han bara hatar de kristnas beskrivning av honom.
Gud har gett massor med bevis för att han finns.
Och nej, jag kommer inte lägga 30 minuter på att skriva ner allt till dig, du får googla själv.

Gud hade kunnat övertyga alla direkt genom att säga högt "JAG ÄR GUD TRO PÅ MIG" en gång varje dag till hela mänskligheten, men då hade det inte längre varit ett val att följa gud, då hade gud varit en kosmisk diktator.

Hela poängen är ju att du ska vilja, det är en relation.
En relation måste fungera åt båda hållen.

Därför har gud lagt ut bevis som bevisar hans existens till 100%, men du måste själv leta upp bevisen, tänka över dom och komma till den slutsatsen själv. Genialiskt, faktiskt.

På så sätt kan alla som inte vill följa guds lagar säga "gud finns inte så jag behöver inte lyda någon" och de som vill göra rätt kan följa lagarna för att de tror på gud.

Annars skulle de orättfärdiga följa guds lagar bara för de vill till himlen, inte för att de älskar gud.

Allt det här är genomtänkt och fyller ett syfte.

Typ med alla argumenten som jag just skrev. Istället för att fundera över dom och reflektera över om gud faktiskt finns, så försöker du ditt yttersta till att hitta någon alternativ förklaring, bara någonting annat att skriva så att du inte behöver erkänna att gud finns.

Är du öppen för möjligheten att gud finns?

De här argumenten som jag skrev är bara början.
Att lägga ihop alla argumenten och bevisen jag har sammanlagt skulle ta en lång tid, jag vet inte ens hur länge. Kanske dagar? om jag skrev. Kanske veckor?

Varför är det så att alla ateister verkar hata gud?
Varför säger ingen ateist "om gud hade funnits hade jag älskat honom?"
Är inte det ett konstigt sammanträffande?

Jag tror det är för att ateism, i alla fall konfrontativ ateism handlar inte om att man bara inte tror på gud, utan man är en aktiv rebell mot gud och hatar honom, fast man inte vill erkänna det själv.

Agnostiker, och såna som säger "jag vet inte, kanske kanske inte" är en annan sak.
Citera
2025-11-09, 10:07
Avstängd
Citat:
Gud har gett massor med bevis för att han finns.
Nej, det har han inte. Du har bara övertygat dig själv att en bunt dåliga argument är bevis.

Citat:
Gud hade kunnat övertyga alla direkt genom att säga högt "JAG ÄR GUD TRO PÅ MIG" en gång varje dag till hela mänskligheten, men då hade det inte längre varit ett val att följa gud, då hade gud varit en kosmisk diktator.
Är Ulf Kristersson diktator bara för att det inte är något tvivel om att han är Sveriges statsminister och han dyker upp på TV och uttalar sig med jämna mellanrum?

Citat:
Hela poängen är ju att du ska vilja, det är en relation.
Men varför skulle jag vilja tro på en Gud som jag inte tror existerar? Det blir ett cirkelargument.

Citat:
Typ med alla argumenten som jag just skrev. Istället för att fundera över dom och reflektera över om gud faktiskt finns, så försöker du ditt yttersta till att hitta någon alternativ förklaring, bara någonting annat att skriva så att du inte behöver erkänna att gud finns.

Du vinner debatten, jag börjar faktiskt bli känslosam över den totala dumhet du uppvisar.

Citat:
Är du öppen för möjligheten att gud finns?
Visst, om han bara visar upp sig. Är du öppen för att han inte finns? Att inget av det du skrivit på något sätt är någon form av bevis för att just kristendom är sann?

Citat:
Varför är det så att alla ateister verkar hata gud?
Hur kan man hata någon man inte tror på? Däremot har jag inte mycket till över för folk som försvara en massmördare om än en fiktiv sådan. Inte konstigare än att man kan bli lite misstänksam mot någon som ser Stjärnornas Krig och har Darth Vader som hjälte.

Citat:
Varför säger ingen ateist "om gud hade funnits hade jag älskat honom?"
För att vi läst Bibeln? Varför skulle jag älska en massmördare? Detta då om den judisk/kristna guden. Kanske finns det en Gud och han är moralisk och då kunde jag älska honom.
Citera
2025-11-09, 10:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det har han inte. Du har bara övertygat dig själv att en bunt dåliga argument är bevis.

Är Ulf Kristersson diktator bara för att det inte är något tvivel om att han är Sveriges statsminister och han dyker upp på TV och uttalar sig med jämna mellanrum?

Men varför skulle jag vilja tro på en Gud som jag inte tror existerar? Det blir ett cirkelargument.

Du vinner debatten, jag börjar faktiskt bli känslosam över den totala dumhet du uppvisar.

Visst, om han bara visar upp sig. Är du öppen för att han inte finns? Att inget av det du skrivit på något sätt är någon form av bevis för att just kristendom är sann?

Hur kan man hata någon man inte tror på? Däremot har jag inte mycket till över för folk som försvara en massmördare om än en fiktiv sådan. Inte konstigare än att man kan bli lite misstänksam mot någon som ser Stjärnornas Krig och har Darth Vader som hjälte.

För att vi läst Bibeln? Varför skulle jag älska en massmördare? Detta då om den judisk/kristna guden. Kanske finns det en Gud och han är moralisk och då kunde jag älska honom.
Du har ingen relation med Ulf.
Du måste bjuda in gud i ditt liv, om gud tvingar sig in i ditt liv hade han inte varit god, så gör inte goda personer.

Om kristendomen var sann hade du blivit kristen?
Citera
2025-11-09, 10:20
Avstängd
Citat:
Du har ingen relation med Ulf.
Du måste bjuda in gud i ditt liv, om gud tvingar sig in i ditt liv hade han inte varit god, så gör inte goda personer.
Men hur och varför skulle jag bjuda in en Gud som jag inte har några skäl till att tro ens finns? Och som jag redan förklarat är den kristna guden inte god. (Om man nu inte som du definierar god som det Gud gör)
Citat:
Om kristendomen var sann hade du blivit kristen?
Vilken version av kristendom? Det finns typ obegränsat med varianter att välja mellan. Talar vi om din kristendom där man förväntas tycka Gud gjorde rätt när han plågade Job och dödade hans barn så nej, det strider mot min moral.

Varför skulle en allsmäktig Gud ens bry sig? Vad får han ut av att vi tror på honom? Känns det inte lite väl egotrippat att han skulle kräva att vi dyrkar honom annars hamnar vi i helvetet?
Citera
2025-11-09, 10:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men hur och varför skulle jag bjuda in en Gud som jag inte har några skäl till att tro ens finns? Och som jag redan förklarat är den kristna guden inte god. (Om man nu inte som du definierar god som det Gud gör)

Vilken version av kristendom? Det finns typ obegränsat med varianter att välja mellan. Talar vi om din kristendom där man förväntas tycka Gud gjorde rätt när han plågade Job och dödade hans barn så nej, det strider mot min moral.

Varför skulle en allsmäktig Gud ens bry sig? Vad får han ut av att vi tror på honom? Känns det inte lite väl egotrippat att han skulle kräva att vi dyrkar honom annars hamnar vi i helvetet?
Case closed. Du har ett hårt hjärta och skulle inte vilja ha gud i ditt liv även om du trodde han fanns.
Du är helt enkelt en rebell, som inte vill tro på gud för du vill göra som du själv vill, inte som gud vill.

Därför spelar det ingen roll om det finns bevis eller inte för dig.
Citera
2025-11-09, 10:26
Avstängd
Citat:
Case closed. Du har ett hårt hjärta och skulle inte vilja ha gud i ditt liv även om du trodde han fanns.
Du är helt enkelt en rebell, som inte vill tro på gud för du vill göra som du själv vill, inte som gud vill.

Därför spelar det ingen roll om det finns bevis eller inte för dig.
Nu har du helt slutat läsa eller bemöta vad jag skriver för att övergå till halmdockor, ett tecken på att du inser att du förlorat debatten. Fortsätt du tro att du är överlägsen alla oss ateister. Förvisso är högmod en av dödssynderna, men låt inte det störa dig.
Citera
2025-11-09, 10:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu har du helt slutat läsa eller bemöta vad jag skriver för att övergå till halmdockor, ett tecken på att du inser att du förlorat debatten. Fortsätt du tro att du är överlägsen alla oss ateister. Förvisso är högmod en av dödssynderna, men låt inte det störa dig.
Du tycker att gud är inte god, så du är inte öppen för att ens överväga bevisen.
Hade det varit ett helt logiskt beslut utan känslor hade du inte reagerat så starkt och anklagat gud för saker.

Du vill inte tro på gud helt enkelt
Citera
2025-11-09, 10:30
Medlem
Citat:
Vad duktigt! Då vill jag gärna höra vad det var som du kom fram till som ledde till insikten att gud inte finns?
Först kom jag på att det inte kan vara som kyrkan säger om gud. Kommer inte ihåg vad som utlöste den slutsatsen, men jag kom på flera saker efter det som inte kan stämma bland det kyrkan påstår och följdslutsatsen blev lite senare att gud inte finns.
T ex kom jag ett par år senare på att
/det inte kan vara så med "Jungfru Maria" och kom på en teori som forskare senare har kommit fram till också. ( =Det finns en normal biologisk far till Jesus, troligen Pantera en fenicisk soldat i romerska armen. "Jungfru Maria ljög för att försöka undvika att bli stenad.)
/Och jag hade som barn även en teori om hur Jesus kunde få vakterna att tro att han var död (pulssänkning liknande yogis) och därför kunde "återuppstå". Forskare har senare kommit fram till att Jesus troligen levde med en grupp med "magiska" kunskaper (har glömt vad den heter) under perioden mellan ca 14 och 30 då han inte omnämns i bibeln... Dessutom har forskare spätt på med att väktarna inte ville vakta i hettan i flera dagar och därför stack Jesus i sidan för att påskynda döden. Det är möjligt att väktarna tog det för givet att Jesus skulle dö och stack därifrån innan Jesus var död.

Se mitt resonemang med alternativ för att hjälpa folk att förstå att kristna har fel (där du valde alternativ 5 som inte finns.)
Citera
2025-11-09, 10:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 10:59.
Citera
2025-11-09, 10:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Först kom jag på att det inte kan vara som kyrkan säger om gud. Kommer inte ihåg vad som utlöste den slutsatsen, men jag kom på flera saker efter det som inte kan stämma bland det kyrkan påstår och följdslutsatsen blev lite senare att gud inte finns.
T ex kom jag ett par år senare på att
/det inte kan vara så med "Jungfru Maria" och kom på en teori som forskare senare har kommit fram till också. ( =Det finns en normal biologisk far till Jesus, troligen Pantera en fenicisk soldat i romerska armen. "Jungfru Maria ljög för att försöka undvika att bli stenad.)
/Och jag hade som barn även en teori om hur Jesus kunde få vakterna att tro att han var död (pulssänkning liknande yogis) och därför kunde "återuppstå". Forskare har senare kommit fram till att Jesus troligen levde med en grupp med "magiska" kunskaper (har glömt vad den heter) under perioden mellan ca 14 och 30 då han inte omnämns i bibeln... Dessutom har forskare spätt på med att väktarna inte ville vakta i hettan i flera dagar och därför stack Jesus i sidan för att påskynda döden. Det är möjligt att väktarna tog det för givet att Jesus skulle dö och stack därifrån innan Jesus var död.

Se mitt resonemang med alternativ för att hjälpa folk att förstå att kristna har fel (där du valde alternativ 5 som inte finns.)
Jag kollade upp pantera grejen, den var falsk.
Att jesus skulle överlevt korsfästningen är ganska löjligt ur ett historiskt perspektiv, ingen har någonsin överlevt en romersk korsfästning och det finns mängder med källor som vittnar om att han just dog.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 10:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in