Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Huvudsaken är att det är ett mer komplicerat ämne än att någon ska bara säga "jag bestämde mig för att det var dumt som 6 åring så därför är alla som inte håller med idioter"
Nu tänkte du fel igen.
Att LISTA UT med TÄNKANDE att det kyrkan säger om gud inte kan stämma
är inte samma sak som att bara bestämma sig för det.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
(Till bakelsernassmak)
Argumentet att Newton var kristen är inte så starkt som det kan verka. Han levde på 1600-talet, en tid då kyrkan hade enorm makt och öppet ifrågasättande av kristendomen kunde kosta honom både karriär och frihet. Det intressanta är vad Newton faktiskt trodde när han tänkte själv: hans teologiska studier ledde honom till att förkasta treenighetsläran och andra centrala dogmer, men dessa åsikter höll han hemliga eftersom de var kätterska enligt tidens normer. Han vägrade till och med ta emot den anglikanska kyrkans sakrament på sin dödsbädd, och först när det var för sent för kyrkan att straffa honom blev hans avståndstagande från ortodoxin känt.
Det var väl Gallilei (och jag antar även daVinci) som fick stora problem med den korkade kyrkan som hade mycket makt och kunde ställa till det mycket för oliktänkare.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
I alla fall den här iden med att kristna är dumma är något som inte har varit sant historiskt, den här "kristna är dumma och jag är smart för jag är inte kristen!" attityden som många ateister har är så pinsam
Pinsam för (nutida) kristna ja

som fortfarande inte begriper det jag begrep som 6-7åring...
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Nej den slutsatsen är fortfarande riktig och kommer alltid att vara för det är logik...
Det är ointressant var korkade tycker är förtroendeingivande, ni kan inte bedöma sådant.
Isaac Newton var smart för att vara på den tiden, men förståndet gällande religion har förbättrats mycket sedan dess.
Du är över 100 år gör sent i förståndsutvecklingen...
Eftersom din sexåringslogik är så fantastisk och alla som inte håller med är så dumma undrar jag varför du debatterar?
Vad är det du vill få ut av det?
Det är därför att jag inte gillar att folk blir lurade. Oberoende av om det är t ex bedragaren Trump, bedragare som Trump benådar eller religiösa samfund

Och fanatiskt kristna är ju dumma

för ni kan ju inte tänka för annars skulle ni inte vara fanatiskt kristna...
Min förmåga för logiskt tänkande är större än vad vanligt folk har. T ex chockade jag en VD i ett börsnoterat företag då jag sa en av deras affärshemligheter

som bara styrelsen och tre till kände till, så han undrade hur jag fått reda på den. Den hade jag
listat ut efter att ha läst ett kort pressmeddelande de skickat ut och tänkte:
Eftersom det gör det, så är det logiskt att de även gör /hemligheten/.
F ö var jag ingen vanlig 6-7åring. Jag uttryckte mig som en vuxen, växte upp mest med vuxna.
(( /Bland det första jag hade lärt mig säga var "Kan själv!" då jag tyckte de hjälpte mig för mycket.
/Redan som 2-åring klarade jag mig själv då föräldrarna ville sova, de behövde bara ha gjort iordning mat, dryck, några leksaker och pottan

/Släkten tävlade mycket på skoj. (T ex kort, loppa, pilkastning, boule, krocket...) Med männen behandlades även småbarn som vuxen, medan mammorna gjorde sig för att småbarnen skulle vinna. Det märkte jag som 3-åring, fastän jag vann på det blev jag arg för jag räknade det som fusk

och jag spelade aldrig mer med mammorna p g a det.
/Gällande uttryckssätt lär jag redan som 3-4åring ha sagt en del filosofiska saker, som min mamma inte förstod, fast hon var iofs en "dum blondin"

Då jag var 8 år flera år efter farmor dött blev farfar fångad av en kvinna och alla andra sa att hon var fantastisk, men jag sa:
-Rekomenderas inte...
Och jag hade rätt. Det visade sig efter giftemålet att hon var enormt självisk.
Då de jämngamla lite senare blev intresserade av tjejer och exalterade pratade om "Fråga chans" då sa jag:
-Löjligt. Det är ändå inte juridiskt bindande...

(Jag hade flickvän redan då jag var 4 år. Min ena syster är döpt efter henne.)
/Började ha riktigt jobb redan som 5 eller 6åring. (Fick mitt första lönebesked lite efter min 6-årsdag.) Som 7-åring jobbade jag mer regelbundet, gjorde del av jobb mamma gick hem och tjänade ganska mycket. Några år senare hade jag sparat ihop till en enkel inspelningsutrustning vilken var dyr på den tiden. Då jag fyllde moppe betalade jag den helt själv fastän pappa erbjudit sig att betala halva om man sparade till något dyrt. Betalade även min bil kontant själv då jag fyllde körkort.
/Blev spelande coach och organicerade fotbollsmatcher redan som 7-8åring.
/Som 11-12-åring organicerade jag skolmästerskap i flera grenar bl a bordtennis och schack.
/Som 13åring tänkte jag på taktikgrejer, tog den krångligaste delen själv och gav individuella enkla instruktioner till de andra. En av lagkompisarna sa som vuxen att de andra inte tänkte på taktik över huvud taget i den åldern. P g a taktiken kom vi tvåa med vårt KLASSlag mot KLUBBlag som dessutom fick vara två år äldre än vi var...
/Startade mitt första registrerade företag som 17-åring.))