2025-11-08, 22:18
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Följer du alla regler Gud givit dig i Gamla Testamentet? Det finns ju en del att ta av så jag hoppar du har fyllt på förrådet med stenar:
https://bible.knowing-jesus.com/topics/Stoning
Tror att det gamla testamentet var ett annat förbund med gud och en annan tid?
Jag följer alla regler och allt som jesus sa.

Tror inte man måste följa allt från gamla testamentet.
Citera
2025-11-08, 22:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tror att det gamla testamentet var ett annat förbund med gud och en annan tid?
Jag följer alla regler och allt som jesus sa.

Tror inte man måste följa allt från gamla testamentet.
Varför tror du GT finns med i Bibeln?
“Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. For truly, I say to you, until heaven and earth pass away, not an iota, not a dot, will pass from the Law until all is accomplished."

Jag gissar att du gör som de flesta någorlunda resonabla kristna: ignorerar de regler som strider för mycket från din privata moral, dvs du tror bara på Gud så länge han säger vad du vill höra.
Citera
2025-11-08, 22:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför tror du GT finns med i Bibeln?
“Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. For truly, I say to you, until heaven and earth pass away, not an iota, not a dot, will pass from the Law until all is accomplished."

Jag gissar att du gör som de flesta någorlunda resonabla kristna: ignorerar de regler som strider för mycket från din privata moral, dvs du tror bara på Gud så länge han säger vad du vill höra.
Tror du inte riktigt förstår helheten och hakar upp dig på vissa detaljer och enskilda situationer från gamla testamentet.
Helheten handlar om kärlek och det följer jag.
Jag följer vad gud säger, men även det som han inte säger.
Citera
2025-11-08, 22:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Tror du inte riktigt förstår helheten och hakar upp dig på vissa detaljer och enskilda situationer från gamla testamentet.
Helheten handlar om kärlek och det följer jag.
Jag följer vad gud säger, men även det som han inte säger.

Du följer det du själv säger.

Det är bara att inse att dessa böcker är som ett smörgåsbord som vi väljer ifrån. Alla människor gör så, för du har bara din egen hjärna. Visst, ett antal blir hjärntvättade och följer bara det som sägs av religiösa ledare, men de har ändå gjort ett val, även om det inte är medvetet.

Och berättelsen hänger inte alls ihop om man analyserar den. Det är så mycket man bara måste strunta i.
Citera
2025-11-08, 22:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du följer det du själv säger.

Det är bara att inse att dessa böcker är som ett smörgåsbord som vi väljer ifrån. Alla människor gör så, för du har bara din egen hjärna. Visst, ett antal blir hjärntvättade och följer bara det som sägs av religiösa ledare, men de har ändå gjort ett val, även om det inte är medvetet.

Och berättelsen hänger inte alls ihop om man analyserar den. Det är så mycket man bara måste strunta i.
Jag följer gud och hans ord, men om man inte förstår hur allt hänger ihop och tolkar allt bokstavligt och försöker misstolka med flit så blir det svårt.

Finns väl i de flesta länder konstiga gamla juridiska lagar som ingen bryr sig om?
Som skapades p.g.a. unika omständigheter som inte finns längre.

Har man bara lite sunt förnuft och förståelse för vad allt egentligen handlar om är det inget problem.

Typ i danmark finns det väl en lag som säger att man får slå svenskar med en pinne om dom går över isen till danmark?
Men det klagar du inte på va? Du följer lagen ändå?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-08 kl. 22:44.
Citera
2025-11-08, 23:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles86
Slaveri 150-250 år tillbaka i USA. Gud förbjöd inte kapitalism. Gud godkänner kommunism.
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles86
Abrahams hävdande eller Jesus hävdande?
Gud godkänner inte hur vi lever i synd men han förbjuder inte tillstånd i utvecklingen. Han har gett oss de tio budorden.

Man kan tycka att budet att inte missunna någon det som tillhör denne ska strida mot slaveri, men det är mer komplicerat eftersom det inte alltid är lätt att försörja sig utanför en mer effektiv produktionsordning. Abrahams slavar hade det förmodligen bättre hos Abraham än som fria. Jesus hävdar Abrahans rättfärdighet:

De svarade och sade till honom: »Vår fader är ju Abraham.» Jesus svarade till dem: »Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar. — Johannes 8:39

Jesus fullbordade lagarna och sa ...

Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna. — Matteus 7:12

... och i vår värld är mycket "okristet".
Citera
2025-11-09, 01:44
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det är bara korkade som kan få det till det.

Förtydligande till idioter: Jag trodde på gud och gick i Söndagsskolan i kyrkan innan jag som 6-7åring begrep att det inte kan vara som kyrkan säger om gud. Senare har jag hittat fler kristna lögner.)
Det jag menar är att om du kom fram till en slutsats som 6 åring, som du fortfarande håller fast vid, så talar det emot den slutsatsens giltighet, inte för den.

Sen att du skriver idiot så mycket och använder så många smileys ger inte heller förtroende
Nej den slutsatsen är fortfarande riktig och kommer alltid att vara för det är logik...

Det är ointressant var korkade tycker är förtroendeingivande, ni kan inte bedöma sådant.
Citat:
Du menar att du som 6 åring var smartare än Isaac Newton? (han var kristen)
Isaac Newton var smart för att vara på den tiden, men förståndet gällande religion har förbättrats mycket sedan dess.
Du är över 100 år gör sent i förståndsutvecklingen...
Citera
2025-11-09, 02:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nej den slutsatsen är fortfarande riktig och kommer alltid att vara för det är logik...

Det är ointressant var korkade tycker är förtroendeingivande, ni kan inte bedöma sådant.
Isaac Newton var smart för att vara på den tiden, men förståndet gällande religion har förbättrats mycket sedan dess.
Du är över 100 år gör sent i förståndsutvecklingen...
Eftersom din sexåringslogik är så fantastisk och alla som inte håller med är så dumma undrar jag varför du debatterar?
Vad är det du vill få ut av det?
Citera
2025-11-09, 03:04
Medlem
Citat:
Du menar att du som 6 åring var smartare än Isaac Newton? (han var kristen)
Argumentet att Newton var kristen är inte så starkt som det kan verka. Han levde på 1600-talet, en tid då kyrkan hade enorm makt och öppet ifrågasättande av kristendomen kunde kosta honom både karriär och frihet. Det intressanta är vad Newton faktiskt trodde när han tänkte själv: hans teologiska studier ledde honom till att förkasta treenighetsläran och andra centrala dogmer, men dessa åsikter höll han hemliga eftersom de var kätterska enligt tidens normer. Han vägrade till och med ta emot den anglikanska kyrkans sakrament på sin dödsbädd, och först när det var för sent för kyrkan att straffa honom blev hans avståndstagande från ortodoxin känt.

Newton var ett geni inom fysik och matematik, men det betyder inte att han hade rätt i allt. På hans tid trodde även de mest bildade på saker som geocentrism, humoralteori, spontan generation, miasmateorin och flogistonteorin. Häxprocesser pågick, alkemi och astrologi betraktades som seriös vetenskap, och kungar ansågs styra genom Guds vilja. Newton själv ägnade faktiskt mer tid åt teologi och alkemi än åt fysik. Poängen är att vara ett geni inom ett område inte automatiskt gör dig ofelbar i andra frågor, särskilt inte när du lever i en tid då fel tankar kunde få dig bränd på bål. Att jämföra dagens kunskap med Newtons måste alltid sättas i sitt historiska sammanhang, och i många frågor vet faktiskt en sexåring idag mer än Newton gjorde, tack vare kunskapsutvecklingen sedan dess.
Citera
2025-11-09, 03:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Argumentet att Newton var kristen är inte så starkt som det kan verka. Han levde på 1600-talet, en tid då kyrkan hade enorm makt och öppet ifrågasättande av kristendomen kunde kosta honom både karriär och frihet. Det intressanta är vad Newton faktiskt trodde när han tänkte själv: hans teologiska studier ledde honom till att förkasta treenighetsläran och andra centrala dogmer, men dessa åsikter höll han hemliga eftersom de var kätterska enligt tidens normer. Han vägrade till och med ta emot den anglikanska kyrkans sakrament på sin dödsbädd, och först när det var för sent för kyrkan att straffa honom blev hans avståndstagande från ortodoxin känt.

Newton var ett geni inom fysik och matematik, men det betyder inte att han hade rätt i allt. På hans tid trodde även de mest bildade på saker som geocentrism, humoralteori, spontan generation, miasmateorin och flogistonteorin. Häxprocesser pågick, alkemi och astrologi betraktades som seriös vetenskap, och kungar ansågs styra genom Guds vilja. Newton själv ägnade faktiskt mer tid åt teologi och alkemi än åt fysik. Poängen är att vara ett geni inom ett område inte automatiskt gör dig ofelbar i andra frågor, särskilt inte när du lever i en tid då fel tankar kunde få dig bränd på bål. Att jämföra dagens kunskap med Newtons måste alltid sättas i sitt historiska sammanhang, och i många frågor vet faktiskt en sexåring idag mer än Newton gjorde, tack vare kunskapsutvecklingen sedan dess.
Newton är bara en person, du behöver inte göra en djupdykning på honom.
Det finns gott om vetenskapsmän som är kristna just nu.
Tror jag läst att 60% av alla nobelprisvinnare i modern tid varit kristna?

I alla fall den här iden med att kristna är dumma är något som inte har varit sant historiskt, den här "kristna är dumma och jag är smart för jag är inte kristen!" attityden som många ateister har är så pinsam
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 03:29.
Citera
2025-11-09, 03:49
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. 19Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. 22De ville gälla för visa men blev till dårar. 23De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.
24Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. 25De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. 26Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, 27likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. 28Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, 29uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. 30De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, 31tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. 32De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.
Citera
2025-11-09, 07:05
Avstängd
Citat:
Jag följer gud och hans ord, men om man inte förstår hur allt hänger ihop och tolkar allt bokstavligt och försöker misstolka med flit så blir det svårt.
Följer du tio guds bud?

Citat:
Finns väl i de flesta länder konstiga gamla juridiska lagar som ingen bryr sig om?
Som skapades p.g.a. unika omständigheter som inte finns längre.
Ingen påstår heller att människor är perfekta till skillnad då från Gud som anses evig och perfekt. Vi ändrar våra lagar hela tiden.

Citat:
Har man bara lite sunt förnuft och förståelse för vad allt egentligen handlar om är det inget problem.
Dvs, du följer din egen lag och inte Guds som den beskrivs i Bibeln.
Citat:
Typ i danmark finns det väl en lag som säger att man får slå svenskar med en pinne om dom går över isen till danmark?
Men det klagar du inte på va? Du följer lagen ändå?
Påminner mig om ett yotubeklipp från någon TV-serie.
"Om du inte tror på Gud så innebär inte det att du kan mörda och våldta så mycket du vill?"
"Det gör jag."
"Dvs inte alls."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in