2025-11-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag väljer alternativ
5. Gud låter småbarn lida för att det finns en större mening med det som du inte förstår för du är inte gud.

Kom ihåg att det här är bara en temporär värld, den riktiga världen (himlen) kommer efter och där finns ingenting dåligt.
Hela syftet med den här världen är att lära personer om lidande och sålla ut ondska så att himlen kan bli mer perfekt.

Alternativ 5 finns inte. Det är bara idioter som tror det...

Liknande argument har använts av kyrkan för att stödja sig själva och de rika "Du ska lyda överheten" för att fattiga och andra offer inte ska protestera...

Jag begrep redan som 6-7åring att det inte kan vara som kyrkan säger, men ni kristna begriper det inte ens som vuxna...
Citera
2025-11-08, 20:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Liknande argument har använts av kyrkan för att stödja sig själva och de rika "Du ska lyda överheten" för att fattiga och andra offer inte ska protestera...

Jag begrep redan som 6-7åring att det inte kan vara som kyrkan säger, men ni kristna begriper det inte ens som vuxna...
Alltså tänker du som en 7 åring är vad du säger?
Citera
2025-11-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud förbjöd inte slaveri och han har inte förbjudit kapitalism. Inte ens kommunism!

Slaveri 150-250 år tillbaka i USA. Gud förbjöd inte kapitalism. Gud godkänner kommunism.
Citera
2025-11-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud förbjöd inte slaveri och han har inte förbjudit kapitalism. Inte ens kommunism!

Abrahams hävdande eller Jesus hävdande?
Citera
2025-11-08, 21:16
Medlem
Citat:
Citat:

Alltså tänker du som en 7 åring är vad du säger?

Det är bara korkade som kan få det till det.

Förtydligande till idioter: Jag trodde på gud och gick i Söndagsskolan i kyrkan innan jag som 6-7åring begrep att det inte kan vara som kyrkan säger om gud. Senare har jag hittat fler kristna lögner.)
Citera
2025-11-08, 21:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Det är bara korkade som kan få det till det.

Förtydligande till idioter: Jag trodde på gud och gick i Söndagsskolan i kyrkan innan jag som 6-7åring begrep att det inte kan vara som kyrkan säger om gud. Senare har jag hittat fler kristna lögner.)
Det jag menar är att om du kom fram till en slutsats som 6 åring, som du fortfarande håller fast vid, så talar det emot den slutsatsens giltighet, inte för den.

Sen att du skriver idiot så mycket och använder så många smileys ger inte heller förtroende
Citera
2025-11-08, 21:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Du menar att du som 6 åring var smartare än Isaac Newton? (han var kristen)
Citera
2025-11-08, 21:59
Avstängd
Citat:
Hela det här tankespåret baseras på en enda sak. Iden om att du är bättre än gud.
Jag kan säga till dig att om du var gud så hade helhetsbilden av allt blivit sämre överlag, du hade inte lyckats lika bra.
Du är alltså i lägret att vad som är gott definieras av Gud och att påståendet "Gud är god" är en tautologi. Vill Gud ha människooffer så är det gott.
Citat:
Du är som ett barn som klagar på lärarna för att du får läxor.
Eller så är jag som den som klagar på lärarna för att de har fel, vilket hände ibland.

Kontentan är i alla fall att om en sådan Gud fanns skulle jag i alla fall inte dyrka honom därför att jag har en egen moral. Kanske skulle han straffa mig för det, men vad kan jag göra åt det? Han är ju allvetande så även om jag låtsades skulle han veta att jag innerst inne ansåg att det han gjorde var ondska.

Sen finns ju för all del möjligheten att det finns en Gud som inte alls är som den som beskrivs i GT utan tvärtom är chockad över att folk kan se upp till en sådan mordgalning, och då är det snarare folk som du som hamnar i helvetet.
Citera
2025-11-08, 22:04
Avstängd
Citat:
Du menar att du som 6 åring var smartare än Isaac Newton? (han var kristen)
Är det någon som vet vad Newton trodde som sexåring? Som vuxen var han måhända kristen, men en rätt oortodox sådan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton#Theology

Han var också alkemist, innebär det att alla som inte är lika smarta som Newton förväntas tro på alkemi?
Citera
2025-11-08, 22:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du är alltså i lägret att vad som är gott definieras av Gud och att påståendet "Gud är god" är en tautologi. Vill Gud ha människooffer så är det gott.

Eller så är jag som den som klagar på lärarna för att de har fel, vilket hände ibland.

Kontentan är i alla fall att om en sådan Gud fanns skulle jag i alla fall inte dyrka honom därför att jag har en egen moral. Kanske skulle han straffa mig för det, men vad kan jag göra åt det? Han är ju allvetande så även om jag låtsades skulle han veta att jag innerst inne ansåg att det han gjorde var ondska.

Sen finns ju för all del möjligheten att det finns en Gud som inte alls är som den som beskrivs i GT utan tvärtom är chockad över att folk kan se upp till en sådan mordgalning, och då är det snarare folk som du som hamnar i helvetet.
Exakt, om det finns en gud så vill du inte dyrka honom, för du vill göra dina egna val och inte lyda någon annan. Tack för att du var ärlig.
Tror vår diskussion tar slut där.
Citera
2025-11-08, 22:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är det någon som vet vad Newton trodde som sexåring? Som vuxen var han måhända kristen, men en rätt oortodox sådan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Newton#Theology

Han var också alkemist, innebär det att alla som inte är lika smarta som Newton förväntas tro på alkemi?
Huvudsaken är att det är ett mer komplicerat ämne än att någon ska bara säga "jag bestämde mig för att det var dumt som 6 åring så därför är alla som inte håller med idioter"

Tror ungefär 60% av alla som vunnit nobelpriset i modern tid har varit kristna
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-08 kl. 22:10.
Citera
2025-11-08, 22:15
Avstängd
Citat:
Exakt, om det finns en gud så vill du inte dyrka honom, för du vill göra dina egna val och inte lyda någon annan. Tack för att du var ärlig.
Följer du alla regler Gud givit dig i Gamla Testamentet? Det finns ju en del att ta av så jag hoppar du har fyllt på förrådet med stenar:
https://bible.knowing-jesus.com/topics/Stoning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in