2025-11-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det stämmer. Det är i princip lika omöjligt för en ateist att bevisa att en högre verklighet inte finns, som för en troende att bevisa att den finns. Att den troende inte kan bevisa är i sig inte ett vetenskapligt bevis för motsatsen. Jämför en juridisk bevisföring... åklagaren kan inte bevisa att NN dödat AA - det betyder inte att NN är oskyldig.
Jag har ju bevisat att gud är elak, inte är allsmäktig eller inte finns, så vad ska ni kristna med hen till?

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Du måste ha varit dåliga debattörer, eftersom jag har fått alla Jehovas Vittnen att bli svarslösa...

Kortversion:
Eftersom så mycket dåligt drabbar småbarn i världen måste det vara ett av följande alternativen:
1. Gud är inte allsmäktig som kristna påstår.
2. Gud är elak, eftersom han låter så mycket illa drabba småbarn. Det skulle inte jag tillåta om jag vore allsmäktig
3. Gud finns inte.

(4. En del svarar att Gud väntar på att människorna ska lösa det själva, men det kommer aldrig att hända, eftersom det är en utopi, så om Gud låter så mycket elände fortsätta hända småbarn med den motiveringen, då är han både elak och korkad...)

Vilket alternativ väljer du?
Citera
2025-11-08, 20:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag har ju bevisat att gud är elak, inte är allsmäktig eller inte finns, så vad ska ni kristna med hen till?
Det enda som du har bevisat är att du ser dig själv som bättre än gud

Du antar att du vet allt, och att du vet vad som är bäst och godast bättre än gud själv.
Om din teori stämmer måste det här också stämma för att den ska stämma
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-08 kl. 20:17.
Citera
2025-11-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det enda som du har bevisat är att du ser dig själv som bättre än gud

Du antar att du vet allt, och att du vet vad som är bäst och godast bättre än gud själv.
Om din teori stämmer måste det här också stämma för att den ska stämma
Inte svårt att vara bättre än någon som inte finns...

Om man går efter vad kyrkan säger =Gud är allsmäktig
då är hen mycket elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag inte låta så mycket skit hända bra människor, speciellt småbarn, så om man går på alternativet att gud finns och allsmäktig/elak så är jag enormt mycket bättre än gud...
(för jag har hjälpt många människor som bl a ungdomsledare och med Hjälp-till-självhjälpsprojekt även finansierat med mina egna pengar.)
Citera
2025-11-08, 20:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det finns en historia i bibeln som behandlar just det här ämnet.
Historien handlar om en man som hette Job, som råkade ut för en mängd hemska saker och till slut talade mot skyn och sa "gud hur kan du göra så här mot mig om du är god?"

Gud svarade så här:
"4Var var du när jag lade jordens grund?
Berätta, om du vet så mycket (har så stor insikt).
5Vem har dimensionerat jorden (bestämt dess mått)?
Det vet du nog!
Vem spände mätsnöret över den?
6Var ställdes jordens pelare (var fick de sjunka in och fastna)?
Vem lade ut jordens hörnsten,
7medan morgonstjärnorna [symboliskt för änglarna eller hela skapelsen] sjöng (entusiastiskt höjde gälla triumferande jubelrop) tillsammans,
och alla Guds söner [alla änglar, se Job 1:6; 2:1] ropade i glädje?
2) Havet
8Vem begränsade havet med portar,
när det bröt fram från moderlivet,
9när jag klädde det med moln,
och lindade in det i dimband,
10när jag utstakade dess gräns,
och stängde det med portar och bommar,
11när jag sa: "Hit men inte längre får du komma,
här ska dina stolta vågor stanna?"
3) Soluppgången
12Har du någon gång i ditt liv befallt morgonen att komma,
eller informerat om var morgonen ska gry,
13för att den ska gripa tag i jordens hörn [horisonten],
och skaka bort de onda därifrån?
[En poetisk bild där mörkret liknas vid ett skynke som täckt jorden och som lyfts bort. Ljuset avslöjar mörkret, se Ef 5:10–13.]
14Vid gryningen ändras jordens skepnad som leran formas av ett sigill [jordens konturer träder fram],
den [berg och dalar] framträder som en [färgrik] högtidsdräkt.
15De ogudaktiga berövas sitt ljus [som är mörker],
den arm som lyfts upp [för mord och annan brottslighet] bryts sönder.
4) Djupen
16Har du stigit ner till havets källor
eller vandrat på djupets botten?
17Har dödens (dödsrikets) portar öppnats (avslöjats) för dig,
har du sett portarna till det djupaste mörkret (dödsskuggans portar)? [Job 10:21; Job 26:6]
18Förstår du hur stor jorden är?"
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-08 kl. 20:34.
Citera
2025-11-08, 20:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

då är hen mycket elak. Om jag vore allsmäktig skulle jag inte låta så mycket skit hända bra människor, speciellt småbarn, så om man går på alternativet att gud finns och allsmäktig/elak så är jag enormt mycket bättre än gud...
(för jag har hjälpt många människor som bl a ungdomsledare och med Hjälp-till-självhjälpsprojekt även finansierat med mina egna pengar.)
Låter mest som du skryter, blanda inte in gud i det där.
Citera
2025-11-08, 20:37
Avstängd
Citat:
Det finns en historia i bibeln som behandlar just det här ämnet.
Historien handlar om en man som hette Job, som råkade ut för en mängd hemska saker och till slut talade mot skyn och sa "gud hur kan du göra så här mot mig om du är god?"
Job är ett typexempel på Guds ondska. Plåga en god människa och mörda hans barn och tjänare bara som del av ett vad. Job hade all anledning att spotta på Gud istället för att fortsätta hylla honom.
Citera
2025-11-08, 20:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Job är ett typexempel på Guds ondska. Plåga en god människa och mörda hans barn och tjänare bara som del av ett vad. Job hade all anledning att spotta på Gud istället för att fortsätta hylla honom.
Det är en fråga om perspektiv. Alla hamnade väl i himlen när allt var över tror jag?
Citera
2025-11-08, 20:47
Medlem
Citat:
Citat:

Låter mest som du skryter, blanda inte in gud i det där.
Gud finns ju inte

Ingen av er, som hävdar att gud finns har svarat på vilket av alternativen ni väljer...

Din post om Guds ELAKHET mot Job har du redan fått svar på.
Citera
2025-11-08, 20:49
Avstängd
Citat:
Det är en fråga om perspektiv. Alla hamnade väl i himlen när allt var över tror jag?
Skulle du säga samma sak om det var en miljardär som jävlades med folk och sen skrattade och gav dem några miljoner i kompensation efteråt?

Sen har vi ju hela historien från Egypten där Gud mördade alla förstfödda. Han var rentav så mordhungrig att när Farao först var beredd att släppa slavarna så hindrade Gud honom bara så han skulle kunna få plåga egyptiska folket något varv till.
Citera
2025-11-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag är villig att diskutera Bevisningen som ligger till grund för din tro?
Jag tror inte mer på guds existens än jag tror att proffesor Bertrand Russell har en tekanna som cirkulerar runt planeten Mekurius, jag kan inte motbevisa tekannans omloppsbana runt Merkurius, men jag har inget skäl att tro på det, därför tror jag inte det heller, i synnerhet inte när jag känner till att människan har dom senaste 10 tusen åren hittat på cirka 100 tusen olika religioner, grundat på 2500 gudar, så detta är ju uppenbart att människan är benägen att hitta på olika gudasager, för alla religioner har exempelvis inte samma saga hur människan kom till. Om du inte tror på tekanans omloppsbana runt Merkurius, på vilken rationell grund har du valt att tro på en av dessa alla religioner, lite grann som att få för sig att just det hårstråt i höstacken är den rätta? Vad finns det för bevis för det?
Ja, var ska vi börja?

Om vi tar de högintelligenta, medvetslösa robotarna, som jag länkat till (filosofiforumet) och du svarat på så kan man scanna deras inre. De är av oklart ursprung, men mer avancerade än vad vi skapat här på jorden.

Alltså förstår vi inte hur de är uppbyggda, men med rätt mätutrustning kan vi studera deras inre aktivitet. Det kan man göra med hjärnan också och lära mer och mer om samspel mellan stimuli och sensoriska reaktioner. Det är en populär uppfattning att detta då skulle visa på medvetande. Men grejen är att robotarna också har en typ av motsvarande studerbar inre aktivitet.

De har inte och förstår inte vad medvetande skulle kunna vara. Det framstår som en total omöjlighet i deras kunskap om den materiella världen, liksom det i grund och botten gör även för oss.

Tänk på det och försök härleda:

Vi har: gravitation, elektromagnetism, den starka kärnkraften och den svaga kärnkraften.

Samt alla partiklar.

---> Din inre subjektiva upplevelse.

Detta går inte ihop för robotarna på den medvetslösa planeten och inte för oss heller. Ett totalt mysterium. Overifierat och bygger bara på vittnesmål om subjektiv upplevelse.

På samma vis är det med Gud och andevärlden, bara att det är en mindre andel av befolkningen som vittnar om det. Så nej, du har rätt, vi har inga verifierbara bevis. Som sagt tidigare i tråden så har jag heller inte hävdat det.

Nu råkar jag vara en av dem som vittnar om subjektiv upplevelse av Gud och även mirakel. I rätt sammanhang så kan jag berätta om det, men inte här, eftersom det exponerar för mycket av min personliga historia och relationer.

Trots denna upplevelse så vet jag inte mer om Gud än vad han låtit mig veta. Det är i en kristen kontext och jag har motiverat varför jag gillar den kristna ideologin i andra inlägg.

Sedan lever vi i en mycket spännande tid av växande kunskap, liksom helt ny form av tillgänglighet och utbyte.

Du nämner mängden av olika religioner och deras Gudar. Det är ett spännande ämne, men ingenting som jag har eller tänker sätta mig in i. De flesta av dessa religioner och gudar har omslutit människorna som levt i dem och man skulle i mitt tycke behöva leva åtminstone många år, men helst ett helt liv med dem för att verkligen förstå vad det handlar om. Även då vore existensen liksom för oss ett mysterium.

Så jag tycker det mest bara är ointressanta sinneslekar och ytliga floskler. Dessutom är våra gemensamma kulturbärande historier vad som binder samman samhället och också vad som riktar vår uppmärksamhet i den oändlighet av fakta som ständigt omger oss.
Citera
2025-11-08, 20:50
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Gud finns ju inte

Ingen av er, som hävdar att gud finns har svarat på vilket av alternativen ni väljer...

Din post om Guds ELAKHET mot Job har du redan fått svar på.
Jag väljer alternativ
5. Gud låter småbarn lida för att det finns en större mening med det som du inte förstår för du är inte gud.

Kom ihåg att det här är bara en temporär värld, den riktiga världen (himlen) kommer efter och där finns ingenting dåligt.
Hela syftet med den här världen är att lära personer om lidande och sålla ut ondska så att himlen kan bli mer perfekt.
Citera
2025-11-08, 20:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skulle du säga samma sak om det var en miljardär som jävlades med folk och sen skrattade och gav dem några miljoner i kompensation efteråt?

Sen har vi ju hela historien från Egypten där Gud mördade alla förstfödda. Han var rentav så mordhungrig att när Farao först var beredd att släppa slavarna så hindrade Gud honom bara så han skulle kunna få plåga egyptiska folket något varv till.
Nej, en miljardär är inte gud.
Hela det här tankespåret baseras på en enda sak. Iden om att du är bättre än gud.
Jag kan säga till dig att om du var gud så hade helhetsbilden av allt blivit sämre överlag, du hade inte lyckats lika bra.
Kom ihåg att den här världen är bara temporär och den riktiga världen (himlen) kommer efter.

Du är som ett barn som klagar på lärarna för att du får läxor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in