Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-08, 17:27
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag vill ändå ytterligare förtydliga att det finns en skam och vanära den ryska ledningen försöker hantera- vilket också ger sig uttryck genom hela den ryska samhällskroppen. Jag tänker på småsaker som att det är straffbelagt att beskriva det ryska angreppet på Ukraina som ett krig... man kan alltså anta att eliten skäms över detta övergrepp och straffar sina medborgare då de blir påminda om denna blamage. Den ryska staten skäms då den ukrainska krigsmakten förstör och sargar den ryska energiproduktionen och nödgas beskriva sina tillkortakommanden som att 'allt skjuts ned och det är bara bråte som faller ner' eller... varför det är ont om bensin är pga. semesterresande och skördesäsong, eller beskrivningar om hur misshagliga domare, politiker och företagsledare hoppat ut genom fönster eller på annat sätt begått de mest besynnerliga självmord. Den ryska maktens skam visas också genom fängslande av ungdomar som sjunger sånger om fred och frihet eller bara visar upp ett tomt plakat.

Allt det här och massor av ytterligare exempel finns på sådant som skvallrar om skamkänslor- en självsäker och rättfärdig stat är mer tillåtande mot sin befolkning med vissheten om att operationer, åtgärder och handlingar alla är försvarbara och fullt legitima. Ryssland är inte där- de vet att de är ute i ogjort ärende och försöker hantera sina skändliga handlingar med kontroll, förbud och inskränkningar för sina medborgare. Ej att förglömma- en enorm och lögnaktig propagandaapparat...

Jag tycker inte som du.

Jag ser ingen vanära och ingen skam för att man anföll. Man har utryckt att man blev provocerad och kunde inte längre agera på annat sätt.
Skam känner jag bara för att detta är ett fruktansvärd akt mot ett folk man erkänner som broderlig. Skam att man inte lyckades lösa det på annat sätt och nu dör människor. Jag är övertygad att man hade undvikit det om man kunde. Men det kunde man uppenbarligen inte.

Jag tror även att det är av en annan anledning som man inte vill att SVO kallas för krig. Det är av principiella och strategiska skäl. USA kallar inte sina "operationer" runt om i världen för krig heller. Det har en folkrättsligt betydelse. Däremot är det många som fritt gör det på tv och sociala media, finns överflöd av exempel.
Citera
2025-11-08, 17:34
Avstängd
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Jag tycker inte som du.

Jag ser ingen vanära och ingen skam för att man anföll. Man har utryckt att man blev provocerad och kunde inte längre agera på annat sätt.
Skam känner jag bara för att detta är ett fruktansvärd akt mot ett folk man erkänner som broderlig. Skam att man inte lyckades lösa det på annat sätt och nu dör människor. Jag är övertygad att man hade undvikit det om man kunde. Men det kunde man uppenbarligen inte.

Jag tror även att det är av en annan anledning som man inte vill att SVO kallas för krig. Det är av principiella och strategiska skäl. USA kallar inte sina "operationer" runt om i världen för krig heller. Det har en folkrättsligt betydelse. Däremot är det många som fritt gör det på tv och sociala media, finns överflöd av exempel.
Ät din potatis istället.
Det var ett förklarande och bra inlägg som Anika gjorde.

Ryssland är inte som väst, många gör logiska felslutsatser därefter.
Citera
2025-11-08, 17:42
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Spännande system. Storebror ser dig…

Kan jag?

Citat:
Nej, i praktiken är det nästan uteslutande ryska medborgare eller personer med ryskt bankkort och mobilnummer som kan använda ansiktsigenkänning för betalning i Moskva.

Det beror på att:
1. Bankkoppling krävs – systemet är länkat till ryska banker (t.ex. Sberbank, Tinkoff) och kräver ett konto och kort.
2. Mobilnummer för verifiering – registreringen skickar koder via SMS, vilket normalt kräver ett ryskt nummer.
3. Registrering i app – man måste ladda ner och registrera sig i bankens eller Metros app, koppla sitt kort och sitt foto.

Så för turister utan ryskt bankkort går det i praktiken inte att använda Face Pay. De får fortfarande använda vanliga kort, kontaktlösa betalningar eller kontanter.

Så i den händelse som jag skulle förvirra mig dit, blir det andra metoder.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, absolut. Det har ju gett stora hinder och det tar tid att bygga upp allt på nytt, men jag måste säga att det är riktigt intressant att följa utvecklingen.

Senast jag var i Moskva såg jag grejer jag inte ens visste fanns ..till exempel att man kan betala i tunnelbanan bara genom ansiktsigenkänning om man är uppkopplad med bankkortet, nu behlver man inte ens ta fram kortet. Det gick blixtsnabbt, och det funkade faktiskt riktigt bra. Även i vissa butiker ..

Man märker att de verkligen satsar på egna lösningar nu. Allt från digitala myndighetstjänster, sjukvård och banker till e-handel och självkörande taxibilar. I Moskva kan du boka vårdtid, betala räkningar och kolla skolinfo för barnen i samma app. Och sjukvården använder redan AI för att läsa av röntgenbilder. Man märker att de har nära samarbete med kina i innovation.
Det har så klart varit tufft, men det har också lett till en sorts inhemsk nystart – de bygger saker själva i stället för att luta sig mot väst. Mycket är långt ifrån perfekt, men man märker att det händer grejer, väldigt snabbt. Västerländska butiker har fått nya ägare och nytt namn till inhemska bolag. Produkter i matbutiker ratas mycket av Ryssar och inhemska märken är mer poppis eller märken från öst och Mellanöstern.

Men jag håller helt med dig..världen har förändrats och det blir aldrig som förr... Men det är just det som gör det så spännande att följa ..för trots alla motgångar och sanktioner pga kriget har de faktiskt börjat skapa något helt eget.
Citera
2025-11-08, 17:48
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Jag tycker inte som du.

Självklart skäms ryssarna som aldrig förr. För varje dag som kriget fortgår så ökar skammen och ryssarna distanseras mer och mer från att ha varit en stormakt.

Jämför hur USA och Israel tofflade till Iran nyligen - så krigar man om man är en stormakt. Ryssland har hållt på med sitt tattande i snart 4 år och har åstadkommit 0.
Citera
2025-11-08, 17:50
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Självklart skäms ryssarna som aldrig förr. För varje dag som kriget fortgår så ökar skammen och ryssarna distanseras mer och mer från att ha varit en stormakt.

Jämför hur USA och Israel tofflade till Iran nyligen - så krigar man om man är en stormakt. Ryssland har hållt på med sitt tattande i snart 4 år och har åstadkommit 0.

har du en källa på att det är självklart att de skäms? vad jag hör är att de är anser att de vinner. det anser jag med än så länge
Senast redigerad av sillåpotatis 2025-11-08 kl. 17:55.
Citera
2025-11-08, 17:51
Medlem
Kent-Ronnys avatar
OM detta nu vore sant vilket det sannolikt inte är så är det som om Tyskland skulle kriga om polska gränsstäder 1943. Sjukt odugligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
November månad fick ingen bra start för de blå gula.

Det verkar som Kupiansk är nästa stad att falla inom närtid. De flesta av Ukrainas elitförband har nu börjat dra sig tillbaka från Pokrovsk efter den misslyckade återerövringen med Budanov och Ryssgeneralen på plats.

Det verkar som sovjettänket lever kvar hos de blåa gula när det gäller Pokrovsk. Det ska försvaras till varje pris 🤡
Citera
2025-11-08, 17:56
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
har du en källa på att det är självklart att de skäms? vad jag hör är att de är anser att de vinner. det anser jag med än så länge

Det är väl ganska givet? Att som ryss ha reducerats från "stormakt" ner till nuvarande status som en bananrepublik med en clownarmé som inte duger till sin uppgift måste vara helt förödande för självkänslan? Eller hur?
Citera
2025-11-08, 17:59
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det är väl ganska givet? Att som ryss ha reducerats från "stormakt" ner till nuvarande status som en bananrepublik med en clownarmé som inte duger till sin uppgift måste vara helt förödande för självkänslan? Eller hur?

nej det är inte givet. Så se till att göra det givet med hjälp av fakta och argumentation. Att du tycker något är inte så intressant.
Citera
2025-11-08, 18:01
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
nej det är inte givet. Så se till att göra det givet med hjälp av fakta och argumentation. Att du tycker något är inte så intressant.

Det märks att du också skäms och att du försöker mopsa dig och inbilla oss andra att ryssarna inte skäms som strykpojkar. Vilket de ju är också, det har Putin bevisat i dryga 3 år. Ryssland kan inte kriga. Det är möjligt att sovjet kunde kriga men det var ju då det.
Citera
2025-11-08, 18:03
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Om den överdrivna ryska självbilden (1historik, 2stormakt, 3kärnvapen och 4folkmängd) så är framtidens säkrare modell given.
Vet inte vilket som är mest drivande.

Överdriven självbild = förorsakar invasion av grannländer.

Tror att man kan rangordna komplexet i 1, 2, 3 och 4. Så som de kom ovan av en slump.

För mig är utgången för en bättre värld given.

Citat:
Jag vill ändå ytterligare förtydliga att det finns en skam och vanära den ryska ledningen försöker hantera- vilket också ger sig uttryck genom hela den ryska samhällskroppen. Jag tänker på småsaker som att det är straffbelagt att beskriva det ryska angreppet på Ukraina som ett krig... man kan alltså anta att eliten skäms över detta övergrepp och straffar sina medborgare då de blir påminda om denna blamage. Den ryska staten skäms då den ukrainska krigsmakten förstör och sargar den ryska energiproduktionen och nödgas beskriva sina tillkortakommanden som att 'allt skjuts ned och det är bara bråte som faller ner' eller... varför det är ont om bensin är pga. semesterresande och skördesäsong, eller beskrivningar om hur misshagliga domare, politiker och företagsledare hoppat ut genom fönster eller på annat sätt begått de mest besynnerliga självmord. Den ryska maktens skam visas också genom fängslande av ungdomar som sjunger sånger om fred och frihet eller bara visar upp ett tomt plakat.

Allt det här och massor av ytterligare exempel finns på sådant som skvallrar om skamkänslor- en självsäker och rättfärdig stat är mer tillåtande mot sin befolkning med vissheten om att operationer, åtgärder och handlingar alla är försvarbara och fullt legitima. Ryssland är inte där- de vet att de är ute i ogjort ärende och försöker hantera sina skändliga handlingar med kontroll, förbud och inskränkningar för sina medborgare. Ej att förglömma- en enorm och lögnaktig propagandaapparat...

Jag tycker att du på ett förnämligt och oerhört vårdat sätt säger saker, som borde få folk att tänka till.
Det du beskriver, är för mig en felaktig självbild.
Kan man inte hantera sitt ego på ett bättre sätt, är vi alla illa ute.
Citera
2025-11-08, 18:19
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:

Jag ställer mig i hyllningskören för denna text också.

Du beskriver på pricken elefanten i rummet som forumets ryssapolegeter låtsas inte finns.
Citera
2025-11-08, 18:45
Avstängd
https://x.com/MyLordBebo/status/1987191558551249119?t=8kAlLAFjDE_KcYeUPxZ80g&s=19

All elproduktion från värmekraftverk i hela landet är utslaget i Ukraina.

Detta efter massiva attacker mot infrastruktur från Ryssland.

Detta är nog en varning för EU som förbereder sig till att eventuellt gå med i kriget.

https://x.com/mog_russEN/status/1987174431932961082?t=8kAlLAFjDE_KcYeUPxZ80g&s=19

Det är mörkt i hela landet nu. Hemskt!

https://x.com/squatsons/status/1987191460484293103?t=8kAlLAFjDE_KcYeUPxZ80g&s=19
Senast redigerad av St0ny 2025-11-08 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in