Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-08, 16:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
@Menea och sillopotatis.

Jag tror ni/du underskattar symbolvärdet i internationell isolering. För Ryssland har sport, kultur och stora evenemang alltid varit ett sätt att visa status och normalitet – “vi hör till stormakterna”. Att stängas ute från nästan alla sådana arenor är faktiskt en tydlig signal om förlorad legitimitet, även om man själv låtsas att det inte spelar någon roll.
Men för all del. Då betyder inte de nya visumreglerna något heller. Perfekt 👍

Det märks ju också i praktiken: man har till och med försökt skapa en egen musiktävling i stället för Eurovision – och lyckas hamna sist i den. Det är knappast tecken på självsäkerhet, snarare på att man saknar alternativ.
Eller rysk självklarhet = självförnedring? Ok 👍

När det gäller handelshindren påverkar de förstås alla parter, men Ryssland har tappat betydligt mer. Landet kan inte längre påverka vilka sanktioner som införs eller när de upphävs – det bestäms helt av väst. De stora energibolagen Rosneft och Lukoil går på knäna, tvingas sälja rabatterat till Kina och Indien, och har svårt att betala ut löner och lån. Det är knappast tecken på styrka.
Men detta visar på styrka, på ryskt sätt?

Putin kan fortfarande träffa vissa ledare, men i praktiken är Ryssland utestängt från G7, OS, VM och alla västliga forum. Det är alltså inte “oklart vem som förnedras” – Ryssland står i ett hörn av egen isolering, ekonomiskt, kulturellt och politiskt.
Nu är Putin så gammal att hemma är bäst.
Ingen saknar honom, så helt ok 👍

Eftersom Ryssland inte värdesätter väst, kan detta förstås inte vara några “problem” i deras ögon. Med andra ord: vi behöver inte höra några klagomål om det.
Och alla som redan befinner sig här, åker hem?👏🏻

Det här är den nya ryska vardagen: man får klara sig själv, sälja billigt till vem som vill köpa, och låtsas att det är självvalt.
Urrrrahhhhh!
Så jävla gött.

Hem till bensinköerna. Finns det någon soppa att köpa?🤔
Citera
2025-11-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus

Det märks ju också i praktiken: man har till och med försökt skapa en egen musiktävling i stället för Eurovision – och lyckas hamna sist i den. Det är knappast tecken på självsäkerhet, snarare på att man saknar alternativ.
Eller rysk självklarhet = självförnedring? Ok 👍

Håller med dig i käftsmällen mot rysktrollen, men på den här punkten har du definitivt fel. Ryssland gick inte att rösta på eftersom de ansåg att det var mer rättvist någon annat land än värdlandet skulle vinna tävlingen och bli ansvariga för nästa musiktävling.

En av väldigt få trevliga tankar faktiskt från Rysslands sida, så den vill jag försvara.
Citera
2025-11-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
TASS skickar ut artikel att man har citerat Lavrov. Något livstecken från honom presenters inte idag.

https://www.reuters.com/world/europe/russias-lavrov-says-work-under-way-putins-order-possible-russian-nuclear-test-2025-11-08

Var gömmer han sig?

Bra fråga, när sömntutan Peskov meddelade att det inte alls är någon schism mellan Putin och Lavrov så är det samma sak som att Lavrov knuffats in i någon garderob på obestämd tid.
Citera
2025-11-08, 16:44
Avstängd
November månad fick ingen bra start för de blå gula.

Det verkar som Kupiansk är nästa stad att falla inom närtid. De flesta av Ukrainas elitförband har nu börjat dra sig tillbaka från Pokrovsk efter den misslyckade återerövringen med Budanov och Ryssgeneralen på plats.

Det verkar som sovjettänket lever kvar hos de blåa gula när det gäller Pokrovsk. Det ska försvaras till varje pris 🤡
Citera
2025-11-08, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
Exakt men den vinklade rapporteringen här leder dessvärre till att folk tror på rätt idiotiska saker. Däremot tror jag inte riktigt att en sådan utveckling är mer positiv och allt är guld och gröna skogar i Ryssland. Men de anpassar sig. Tiden får utvisa vem den stora förloraren blir. Det kommer dock aldrig bli som förr. Världen förändras, vi har svårt att förstå och acceptera det.

Ja, absolut. Det har ju gett stora hinder och det tar tid att bygga upp allt på nytt, men jag måste säga att det är riktigt intressant att följa utvecklingen.

Senast jag var i Moskva såg jag grejer jag inte ens visste fanns ..till exempel att man kan betala i tunnelbanan bara genom ansiktsigenkänning om man är uppkopplad med bankkortet, nu behlver man inte ens ta fram kortet. Det gick blixtsnabbt, och det funkade faktiskt riktigt bra. Även i vissa butiker ..

Man märker att de verkligen satsar på egna lösningar nu. Allt från digitala myndighetstjänster, sjukvård och banker till e-handel och självkörande taxibilar. I Moskva kan du boka vårdtid, betala räkningar och kolla skolinfo för barnen i samma app. Och sjukvården använder redan AI för att läsa av röntgenbilder. Man märker att de har nära samarbete med kina i innovation.
Det har så klart varit tufft, men det har också lett till en sorts inhemsk nystart – de bygger saker själva i stället för att luta sig mot väst. Mycket är långt ifrån perfekt, men man märker att det händer grejer, väldigt snabbt. Västerländska butiker har fått nya ägare och nytt namn till inhemska bolag. Produkter i matbutiker ratas mycket av Ryssar och inhemska märken är mer poppis eller märken från öst och Mellanöstern.

Men jag håller helt med dig..världen har förändrats och det blir aldrig som förr... Men det är just det som gör det så spännande att följa ..för trots alla motgångar och sanktioner pga kriget har de faktiskt börjat skapa något helt eget.
Citera
2025-11-08, 16:50
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med i mycket av det du skriver. Jag tror snarare att det här är ett uppvaknande för Ryssland ..en process där man klipper banden på alla fronter, både symboliskt och praktiskt, handel.
Om man ser på utvecklingen de senaste åren verkar Ryssland inte längre vilja eller försöka återintegreras i väst utan i stället bygga upp egna strukturer: handel, teknik, kultur och diplomati med Asien, Afrika och Mellanöstern. Det som från början sågs som isolering har i praktiken blivit en självvald separation och mycket inhemsk uppbyggnad att producera eget, ersätta import, bygga nya fabriker, och återstarta tidigare nedlagd industri. Den trenden har förstärkts av sanktionerna, som paradoxalt nog tvingat fram innovation. Bara en sådan sak som betallösningar för turism har det löst genom att turister kan öppna bankkonto samma dag och få betalkort de kan använda. Förut var dom beroende av Swift - Visa, Mastercard. Sen istället för uber och likn har det yandex …bolaget har omstrukturerats och renodlats till en helt rysk teknologigrupp, frikopplad från väst.

Sanktioner och kulturella avståndstaganden har nog snarare stärkt den ryska känslan av självständighet än förnedrat den. Samtidigt har väst ,särskilt EU… fått ta den ekonomiska smällen i form av energikris och förlorad industribas.
Så i slutändan handlar det inte längre om vem som “förnedras”, utan om att världen håller på att delas upp i olika ekonomiska och kulturella block. Ryssland verkar ha accepterat det och går nu sin egen väg pga sanktioner.

Du ”tror” mycket. Har du några källor på det du ”tror”?

EU har absorberat den energiprischocken du nämner. https://www.ifri.org/en/studies/europe-russia-balance-power-review

År 2021 stod EU för ca 65% av externa investeringar i Ryssland. Ryssland stod för ca 3% (högt räknat) av externa investeringar i EU.
Vilka tror du förlorar mest på att rysseriet beter sig som as och har en strategi som går ut på dominans istället för handel? Har du någon källa som visar på att rysseriet lyckats ersätta handeln med EU med någon annan?

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2023/702591/EXPO_STU%282023%29702591_EN.pdf
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/w/ddn-20230209-3
Citera
2025-11-08, 17:05
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ja, absolut. Det har ju gett stora hinder och det tar tid att bygga upp allt på nytt, men jag måste säga att det är riktigt intressant att följa utvecklingen.

Senast jag var i Moskva såg jag grejer jag inte ens visste fanns ..till exempel att man kan betala i tunnelbanan bara genom ansiktsigenkänning om man är uppkopplad med bankkortet, nu behlver man inte ens ta fram kortet. Det gick blixtsnabbt, och det funkade faktiskt riktigt bra. Även i vissa butiker ..
Säkert riktigt interessant att bo i 1984. Du tror väl inte att dom gör detta för folket?
Citera
2025-11-08, 17:08
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:

Man märker att de verkligen satsar på egna lösningar nu. Allt från digitala myndighetstjänster, sjukvård och banker till e-handel och självkörande taxibilar. I Moskva kan du boka vårdtid, betala räkningar och kolla skolinfo för barnen i samma app. Och sjukvården använder redan AI för att läsa av röntgenbilder. Man märker att de har nära samarbete med kina i innovation.
Det har så klart varit tufft, men det har också lett till en sorts inhemsk nystart – de bygger saker själva i stället för att luta sig mot väst. Mycket är långt ifrån perfekt, men man märker att det händer grejer, väldigt snabbt. Västerländska butiker har fått nya ägare och nytt namn till inhemska bolag. Produkter i matbutiker ratas mycket av Ryssar och inhemska märken är mer poppis eller märken från öst och Mellanöstern.

Men jag håller helt med dig..världen har förändrats och det blir aldrig som förr... Men det är just det som gör det så spännande att följa ..för trots alla motgångar och sanktioner pga kriget har de faktiskt börjat skapa något helt eget.

Jag tror detta är fel tråd men teknisk inovation och ren t-bana är långt ifrån de allra viktigaste värden som jag anser är viktiga för en naturlig och hållbar utveckling. Jag anser att yttrandefrihet, avsaknaden av korruption, rättstat med fria domstolar är viktigare mm. Där är utvecklingen mycket negativ. Vi får se om det normaliseras efter kriget.
Citera
2025-11-08, 17:09
Avslutad
Citat:

Ännu mer intressant att detta krig kommer vara över en dag.
Sedan ser vi redan nu vilka som var för och emot..
Citera
2025-11-08, 17:09
Medlem
Yays avatar
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1orszab/ukrainian_414th_uas_brigade_magyars_birds_took/

Massa ryzzka soldater som blir köttfärs konfetti runt om Pokrovsk
Citera
2025-11-08, 17:10
Medlem
Puttes genidrag fortsätter leverera, fast åt fel håll. Efter hans katastrofala Ukrainaäventyr har både Finland och Sverige anslutit sig till Nato, och nu börjar även Azerbajdzjan flirta öppet med alliansen. Resultatet? Istället för mindre Nato vid Rysslands gränser får Putte mer, mycket mer. En strategisk mästare, minst sagt.

https://marcusoscarsson.se/just-nu-ryssland-i-krislage-ny-front-fran-asiatiskt-land/

Citat:
Ryssland i krisläge – “ny front” från asiatiskt land.

Azerbajdzjans närmande till Nato väcker oro i Moskva och skapar spänningar i södra Kaukasus, ett område Ryssland länge betraktat som sin bakgård, rapporterar Newsweek.

Azerbajdzjans president Ilham Aliyev har träffat en Nato-delegation för att diskutera militär modernisering och hur landets försvar kan anpassas till alliansens standarder.

– Moderniseringen av landets armé kommer att fortsätta, säger han efter mötet och menar att samarbetet med Nato är en del av den strategin.
Citera
2025-11-08, 17:14
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
jag förstår, låt och vara överens om att vi inte är överens. Det är ordvalet jag reagerar på.
Jag vill ändå ytterligare förtydliga att det finns en skam och vanära den ryska ledningen försöker hantera- vilket också ger sig uttryck genom hela den ryska samhällskroppen. Jag tänker på småsaker som att det är straffbelagt att beskriva det ryska angreppet på Ukraina som ett krig... man kan alltså anta att eliten skäms över detta övergrepp och straffar sina medborgare då de blir påminda om denna blamage. Den ryska staten skäms då den ukrainska krigsmakten förstör och sargar den ryska energiproduktionen och nödgas beskriva sina tillkortakommanden som att 'allt skjuts ned och det är bara bråte som faller ner' eller... varför det är ont om bensin är pga. semesterresande och skördesäsong, eller beskrivningar om hur misshagliga domare, politiker och företagsledare hoppat ut genom fönster eller på annat sätt begått de mest besynnerliga självmord. Den ryska maktens skam visas också genom fängslande av ungdomar som sjunger sånger om fred och frihet eller bara visar upp ett tomt plakat.

Allt det här och massor av ytterligare exempel finns på sådant som skvallrar om skamkänslor- en självsäker och rättfärdig stat är mer tillåtande mot sin befolkning med vissheten om att operationer, åtgärder och handlingar alla är försvarbara och fullt legitima. Ryssland är inte där- de vet att de är ute i ogjort ärende och försöker hantera sina skändliga handlingar med kontroll, förbud och inskränkningar för sina medborgare. Ej att förglömma- en enorm och lögnaktig propagandaapparat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in